Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke linux-versie voor een oude laptop?  (gelezen 3795 keer)

Offline livino

  • Lid
Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Gepost op: 2022/01/09, 17:38:21 »
Hallo,

jaren geleden installeerde ik Ubuntu 16 op de laptop van mijn moeder, maar die heeft het daar nu wel een beetje mee gehad. Dus ben ik op zoek naar een alternatief voor dat bakje, waarbij ik dacht aan iets als Lubuntu of Linux Mint.

Hierbij alvast enkele gegevens:

* Acer Aspire 7715Z

Info over geheugen (opgeroepen met commando free-h)



Info over de processor (opgeroepen met commando




Zijn dit voldoende gegevens om een suggestie te doen? En zo ja, welke suggestie doen jullie?

Lieven

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/09, 20:44:24 »
Probeer eens Xubuntu ?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/09, 22:20:22 »
Lubuntu 18.04 (met LXDE) is een heerlijke lichtgewicht distro. Deze distro is eigenlijk end of life, maar krijgt nog wel veiligheidsupdates tot april volgend jaar. Lubuntu 20.04 (met LXQt) vind ik persoonlijk minder en is ook een stuk zwaarder. Om die reden zou ik Xubuntu of Ubuntu Mate kiezen.

Linux Mint Xfce of Linux Mint Mate zijn ook goede keuzes. Linux Mint Cinnamon zal waarschijnlijk te traag worden op dit bejaarde bakkie.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/09, 22:22:33 door Henk14 »


Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/10, 14:09:47 »
Je kunt elke versie draaien, welke je ook kiest. Gewoon even proberen welke je bevalt (in gebruik en prestatie).

Wat is je interne geheugen?
Want dat is wat werking gaat bepalen, maar geef je nog niet weer. En een SSD-HDD zal ook snelheidswinst brengen.
En ja, kies je voor een lichtere versie dan zal dit mogelijk (niet altijd) ook nog wat snelheidswinst geven.

Ik heb hier een dual core draaien met genoeg intern geheugen, en daarop draaien we Ubuntu 18LTS welke bovenverwachting verrassend net zo goed draait als Ubuntu 16LTS welke er hiervoor op stond.
Ja als je gigantisch zware bewerkingen doet ga je het merken, maar ik neem aan dat wie een pc voor zware bewerkingen wil zelf al wel begrijpt dat een dual-core niet meer gaat voldoen. Voor 'normaal gebruik' wel, mits voldoende intern geheugen (en mogelijk SSD).

Hieronder zie je het processorverbruik. De gemiddelde win pc zou hier nu vol in zijn nok draaien (en super traag zijn).
Dit gaat niet ernstig verbeteren met een I7 of zo. Want ook dan draait het processorverbruik nog steeds in procenten in één processor terwijl de anderen ongebruikt 0 blijven (als het moet kan ik daar ook nog een schermafdrukje van maken).
« Laatst bewerkt op: 2022/01/10, 14:12:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/11, 10:47:26 »
Op elk systeem, ook dat van mezelf installeer ik tegenwoordig Ubuntu Mate. Werkt goed vanaf 2GB. Systemen onder de 2 GB, daar doe ik niets meer mee (zijn toch niet snel te krijgen). SSD gebruiken ipv bestaande harddisk laat je machine vliegen, hoeft niet meer dan 30 euri te kosten.

Offline peer

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/11, 10:52:25 »
ubuntu mate lijkt mij een goede optie.  Evenals xubuntu.
Zelf draai ik op oude pc's en laptops een minimal debian systeem (LXDE-core)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/11, 18:29:49 »
Op elk systeem, ook dat van mezelf installeer ik tegenwoordig Ubuntu Mate. Werkt goed vanaf 2GB. Systemen onder de 2 GB, daar doe ik niets meer mee (zijn toch niet snel te krijgen). SSD gebruiken ipv bestaande harddisk laat je machine vliegen, hoeft niet meer dan 30 euri te kosten.

Je zal versteld staan van Puppy Linux. Alleen, die doet niet aan veiligheidsupdates, dus beperkt bruikbaar. Of anders Bodhi, een beetje knutselen, maar wel de lichtste Ubuntu-variant.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/11, 18:32:01 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/11, 19:00:22 »
Op elk systeem, ook dat van mezelf installeer ik tegenwoordig Ubuntu Mate. Werkt goed vanaf 2GB. Systemen onder de 2 GB, daar doe ik niets meer mee (zijn toch niet snel te krijgen). SSD gebruiken ipv bestaande harddisk laat je machine vliegen, hoeft niet meer dan 30 euri te kosten.

Je zal versteld staan van Puppy Linux. Alleen, die doet niet aan veiligheidsupdates, dus beperkt bruikbaar. Of anders Bodhi, een beetje knutselen, maar wel de lichtste Ubuntu-variant.
Of een variant licht is (of niet) doet er niet zo heel veel toe. Websites zijn tegenwoordig de flessenhals, die zijn dusdanig zwaar dat je vroeg op laat problemen krijgt als je weinig geheugen hebt. 2 GB is het minimum en zelfs dat is behelpen met sites als bv Google Drive. Ben dus op enig moment gestopt met 'lichte' distro's (gebruikte zelf Lubuntu) op minder krachtige machines. Want bruikbaar werden ze toch niet.

Offline peer

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/12, 09:39:55 »
Dat websites de 'flessehals' zijn is ook mijn ervarting. Maar ik heb een paar heel oude laptops die met minimal debian 11 lxde toch nog aardig bruikbaar zijn
1. toshiba: gebruik ik vrijwel uitsluitend voor google translate en het bekijken van pdf files
2. fujitsu: gebruik ik alleen maar als mp3-player
3. eeepc: gebruik ik voor nos.nl. Hier loop ik echt tegen de grens van websites aan. nos.nl vraagt nl. best veel en gebruik ik een beperkte maar snelle surfer (netsurf) en een klein gedeelte van nos.nl
De toshiba is zeker 14 jaar oud, de fujitsu 16 jaar en de eeepc 10-11 jaar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/12, 10:38:16 »
Dat websites de 'flessehals' zijn is ook mijn ervarting. Maar ik heb een paar heel oude laptops die met minimal debian 11 lxde toch nog aardig bruikbaar zijn
1. toshiba: gebruik ik vrijwel uitsluitend voor google translate en het bekijken van pdf files
2. fujitsu: gebruik ik alleen maar als mp3-player
3. eeepc: gebruik ik voor nos.nl. Hier loop ik echt tegen de grens van websites aan. nos.nl vraagt nl. best veel en gebruik ik een beperkte maar snelle surfer (netsurf) en een klein gedeelte van nos.nl
De toshiba is zeker 14 jaar oud, de fujitsu 16 jaar en de eeepc 10-11 jaar.
Je kunt je afvragen voor wie. Als het voor jezelf is, is het helemaal OK dat je bepaalde beperkingen (lees: niet alle sites kunnen openen) voor lief neemt. In mijn geval, toen ik in het kader van De Vrije PC  nog oude beestjes opknapte en weggaf aan wie ze nodig had, lag dat anders. Daar kun je er wel bij vertellen dat bv Google Drive onbruikbaar is maar dat gaat het ene oor in en weer uit. En een week later staan ze op stoep, met de mededeling dat Google Drive niet werkt.....(bin there, seen that ,done that)

Zie het als professionele benadering om mensen niet op te schepen met PC's die uiteindelijk onbruikbaar zijn. Dat het leuk voor jezelf is om die dingen op te knappen en te laten werken, dat is leuk voor de hobby (heeft ook zijn waarde).
« Laatst bewerkt op: 2022/01/12, 10:39:54 door markba »

Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/14, 16:28:03 »
Dat websites de 'flessehals' zijn is ook mijn ervarting.

Inderdaad, en dat is meestal in combinatie met het interne geheugen. Wat dan ook niet meer uit te breiden is.
Met 2gb intern doet youtube bv meteen moeilijk. En youtube is toch een website die door veel gebruikers bezocht wordt.
Ook zwaardere programma's als Mixxx starten niet eens op. Video of audio bewerkingsprogramma's gaan ook vaker crashen (want eind van het geheugen gehaald).
Je hebt (ook met linux) echt 4gb nodig om een pc een beetje 'normaal' zonder vertragingen te gebruiken. Ook met de kleinste versies als bodhi- en puppy-linux.

Dan nog hoeft een pc niet afgeschreven te worden, want je zou hem bv in kunnen zetten als bijvoorbeeld mp3 speler wat dan nog prima gaat.

Precies de reden dat ik naar dat intern geheugen in reactie #4 al vroeg.
Je kunt elke versie draaien, welke je ook kiest. Gewoon even proberen welke je bevalt (in gebruik en prestatie).

Wat is je interne geheugen?

Dan ik dit maar weer even terug ontopic trekken...
Lange verhalen kort. Acer Aspire 7715Z heeft een max van 3gb intern geheugen (nog de vraag wat er nu in zit). Dit is op het randje weinig te noemen. Dit zal dus in het beste geval met redelijke aannemelijkheid soms traagheid probleempjes kunnen brengen binnen 'normaal' gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/14, 16:31:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/14, 20:05:31 »
Ik gebruik mijn Samsung notebook met een HDD van 250 Gb en 1 Gb geheugen als MP 3 Player ,gaat prima ,alles eruit gesloopt kwestie 16.04 Lts  en volgepropt met MP 3 en als player Audacious  speelt elke dag met hoofdtelefoon ..... top !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/16, 16:37:27 »
Of een variant licht is (of niet) doet er niet zo heel veel toe. Websites zijn tegenwoordig de flessenhals, die zijn dusdanig zwaar dat je vroeg op laat problemen krijgt als je weinig geheugen hebt. 2 GB is het minimum en zelfs dat is behelpen met sites als bv Google Drive. Ben dus op enig moment gestopt met 'lichte' distro's (gebruikte zelf Lubuntu) op minder krachtige machines. Want bruikbaar werden ze toch niet.

2GB is inderdaad het absolute minimum. Maar daar kan ik op mijn NC6120 gewoon op youtuben. Wel in een lagere resolutie natuurlijk, 360p. Door zo'n lichte distro houd je toch meer werkgeheugen over voor internet. Maar als je natuurlijk zoiets als Google Drive wilt gebruiken wordt het een ander verhaal. Zeker als je pc's voor andere mensen inricht.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/16, 17:41:29 »
2GB is inderdaad het absolute minimum. Maar daar kan ik op mijn NC6120 gewoon op youtuben. Wel in een lagere resolutie natuurlijk, 360p.

Precies :thumbsup: Dat bedoel ik. Met 'normaal' gebruik bedoel ik HD. Dus met 2gb al enige vertragingsprobleempjes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline livino

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/17, 21:45:25 »
Bedankt voor alle reacties alvast.

Die opmerking over het interne geheugen neem ik mee en dat kijk ik eens na. Zou sowieso niet zijn om de pc weg te geven/te verkopen, maar ze wil hem nog zelf gebruiken voor relatief gewoon gebruik van internet.

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/17, 21:54:30 »
Precies de reden dat ik naar dat intern geheugen in reactie #4 al vroeg.
Je kunt elke versie draaien, welke je ook kiest. Gewoon even proberen welke je bevalt (in gebruik en prestatie).

Wat is je interne geheugen?

Dan ik dit maar weer even terug ontopic trekken...
Lange verhalen kort. Acer Aspire 7715Z heeft een max van 3gb intern geheugen (nog de vraag wat er nu in zit). Dit is op het randje weinig te noemen. Dit zal dus in het beste geval met redelijke aannemelijkheid soms traagheid probleempjes kunnen brengen binnen 'normaal' gebruik.

Over het geheugen vond ik dit, maar weet niet zeker of dat een antwoord op je vraag is. Het lijkt alsof er twee geheugens zijn, 1 van 2 en 1 van 1 Gb.

Maar klopt die interpretatie? Anders moet ik het navragen.


Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #17 Gepost op: 2022/01/17, 22:20:12 »
Het was bij de eerste post, voor mij althans, al duidelijk dat je maar 3GB RAM geheugen hebt.  :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #18 Gepost op: 2022/01/18, 21:11:54 »
Ik denk dat je met 3 GB RAM toch wel een bruikbare pc kunt hebben. Ik heb zelf nog 2 oude "bakkies" (HP Compaq dc 7600 en HP Compaq NX 7400), beide met 1 GB RAM en draaiend op Lubuntu 18.04. Zeker de 7600 draait best wel soepel (heeft een SSD). Wel is het van belang om zoveel mogelijk uit te schakelen bij automatisch starten. En gebruik de Chromium browser. Die is zuiniger dan Firefox. Vervolgens is het het beste om zo weinig mogelijk tabs van je browser open te hebben.  En filmpjes in HD kwaliteit bekijken zal niet altijd lukken, maar 720p of 540p is ook nog acceptabel om naar te kijken.

Maar nogmaals dit gaat om apparaten met 1GB RAM. Vandaar dat ik verwacht dat 3GB RAM niet zo heel groot probleem zal zijn.

Het beste is gewoon een opstartbare schijf (USB-stick) te maken en een aantal distro's uit te proberen. En daarbij in je achterhoofd houden dat over het algemeen geldt dat als een distro op de harde schijf staat, deze sneller is dan vanaf de USB-stick.


Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #19 Gepost op: 2022/01/19, 13:56:33 »
Het was bij de eerste post, voor mij althans, al duidelijk dat je maar 3GB RAM geheugen hebt.  :)

Waar dan? Kijk ik er dan zo overheen? Volgens mij is MEM: vrijgemaakt geheugen op de HDD en niet het intern geheugen. Of toch wel?
Staat er nog wel "Acer Aspire 7715Z" maar daarmee weet ik slechts het maximum mogelijke, en nog niet wat er werkelijk in zit.
En verder zie ik in de eerste post niets over geïnstalleerde bankjes.

Ik denk dat je met 3 GB RAM toch wel een bruikbare pc kunt hebben.

Met 3Gb denk ik dat ook. Daar kun je nog wel wat mee, zeker met een light versie erop. Het is op het randje.
Alleen met enige beperking. Niet te veel tegelijk en niet te zwaar draaien.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/19, 13:58:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline Kees3

  • Lid
Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #21 Gepost op: 2022/02/18, 15:45:28 »
Met 3GB ram wordt de gewone Ubuntu inderdaad wat zwaar. Denk dat Lubuntu en Linux Mint allebei prima zullen werken.  Heb zelf goede ervaringen met Lubuntu 20.04 op een iets nieuwere pc, hierboven goede ervaringen met Linux Mint en Xubuntu. Allemaal goede opties denk ik. Lubuntu 18.04 zou ik niet meer doen, dan mag je volgend jaar opnieuw.

Als het mogelijk is om een SSD te plaatsen en/of het geheugen uit te breiden is dat altijd een goed idee.

Re: Welke linux-versie voor een oude laptop?
« Reactie #22 Gepost op: 2022/02/18, 22:38:51 »
Als het mogelijk is om een SSD te plaatsen en/of het geheugen uit te breiden is dat altijd een goed idee.

Dat is niet mogelijk. Zijn systeem is beperkt tot 3gb max.

Goede opties die je geeft. Ik zou bodhi ook nog mee overwegen. Wordt hij lekker snel van  =D Daar heeft pjotr een mooi topic over lopen.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore