Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Audiofiele" opslagmedia  (gelezen 2820 keer)

Offline Bloom

  • Lid
"Audiofiele" opslagmedia
« Gepost op: 2021/12/19, 15:40:25 »
https://be.hardware.info/nieuws/79928/deze-vreemde-nvme-ssd-is-specifiek-ontworpen-voor-audiofielen

Ik kwam vandaag dit artikel tegen.
In het digitale domein is het onmogelijk om audio te verbeteren, vermits dat daar nog allemaal bits zijn. En bits zijn bits.
Dus een "audiofiele" ssd is hetzelfde als een "audiofiele" netwerkkabel of usb-kabel. Dikke onzin, vrees ik. Geldklopperij.

Als je een pc aansluit op een high-end hifi installatie, zou je mogelijk wel een audiofiele geluidskaart in die pc willen, maar dat is dan ook al.
Mijn keuze is dan om het geluid van de pc digitaal af te takken en dan naar een high-end audiofiele dac of voorversterker te voeren voor decodering naar analoog. Dat is wat ik doe met mijn Intel NUC die als muziekstreamer gebruikt wordt: het geluid wordt via hdmi naar mijn Marantz voorversterker gevoerd en daar omgezet. En zoals gezegd hoef je niks audiofiels te hebben in het digitale domein, je moet alleen garanderen dat de bits 0 of 1 blijven en tussendoor nooit veranderen. En dat doe je met fatsoenlijk afgeschermde kabels en verzorgde contacten, zoals al gebruikelijk is in de computerbranche.
Audiofiele aspecten zijn alleen van tel in de analoge wereld, niet in de digitale.

Offline bart85

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/19, 16:34:07 »
Ik vind dat er te vaak in staat: " is niet duidelijk"
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/19, 16:51:06 »
In het digitale domein is het onmogelijk om audio te verbeteren, vermits dat daar nog allemaal bits zijn. En bits zijn bits.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Dit behoeft nuance.
De originele bron is inderdaad niet te verbeteren, maar de stabiliteit van weergave van het digitale signaal ervan wel degelijk. En deze stabiliteit kan wel degelijk tot verbetering leiden (of eigenlijk: minder slechte weergave).
Om dit te begrijpen dien je te weten hoe een digitaal geluidscurves met electronische 0-etjes en 1-tjes opgebouwd wordt (door leken ook wel 'trapjes' genoemd), en wie op voorhand al het bestaan van die electronische trapjes (van ja of nee) ontkent zal het nooit (willen) begrijpen.
Dat is iets wat ik ca 1986/1987 al uitgebreid uitgelegd heb gekregen van een mede-ontwikkelaar van CD bij Philips. En sindsdien al zoveel eindeloze uitleg gesprekken discussies daarover gevoerd dat ik daar niet eens meer aan begin (bij de trapjes-ontkenners).
En ja  =D of het (voor iedereen) hoorbaar is kan in twijfel getrokken worden want de meeste mensen horen het verschil niet (zelfs niet van een 64 kbps mp3 ^-^ ).

Kort gezegd: Een met hogere bits opgebouwde digi (parabole) geluidsgolf is stabieler = zuiverder = (ver)beter(d).
Daar is niets nieuws aan. Het enige nieuwe is dat dit practisch steeds beter mogelijk wordt door voortschrijdende technieken.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/19, 17:03:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/19, 18:39:41 »
Heb je het originele artikel gelezen en eens goed gekeken wat voor rommel er op die "audiofiele" ssd geplaatst wordt?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/19, 22:41:46 »
Een hele dikke zever zouden onze zuiderburen zeggen..... als je gaat streamen, dan is het pas vanaf het moment van ontvangen van data, hetzij van een netwerk-interface, hetzij rechtstreeks van disk van belang tot alle componenten audiofiel zijn. De netwerk-kabel, de switch, de server, de schijven op die server, etc. zijn allemaal van NUL belang voor de audio-kwaliteit. Iemand die iets anders beweert heeft belang bij het aan de man brengen van bv audiofiele netwerkkabels etc. Maar er zijn maar zat 'audiofielen' die er graag intuinen. Je kunt ze ook alles wijsmaken.....

Offline vanadium

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/19, 22:45:49 »
Eerder verbijsterende nonsens inderdaad, dat artikel, op een site die er nochtans serieus uitziet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/20, 09:18:58 »
'Audiofielen' kun je alles wijsmaken. Als je een bij maanlicht ingestraald stekkertje voor 1000 euri aanbiedt, zijn er altijd die het kopen en *denken* verschil te horen  :D

Offline Bloom

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/20, 09:25:18 »
 @partyrabbit: bij Philips en Sony had men inderdaad problemen met storingen bij het lezen van de "putjes" in de cd en de overdracht van de binaire data naar de DAC. Er werd besloten een foutencorrectiemechnisme te voorzien bij het leesproces maar niet bij de overdracht naar de DAC.
Het is inderdaad waar dat je problemen kunt krijgen als 0 en 1 niet meer strikt onderscheiden is maar zweeft rondom een soort mediale waarde. Dan kan een 0 een 1 worden boven die waarde, en een 1 kan een 0 worden beneden die waarde. Dan heb je al last van zware storingen in het digitale domein. Merk op dat computers 100% betrouwbaar en 100% accuraat werken met binaire data: dat wil zeggen dat zoiets niet optreedt of opgelost kan worden met foutencorrectie. Niet iets om je zorgen over te maken bij huis-tuin-en-keukenoplossingen voor audio of video, tenzij je gebruik zou maken van lange S/PDIF-kabels (digitale coax of optische TOSlink): die verbinding heeft geen foutencorrectie en als het een lange kabel moet zijn, gebruik je beter een optische.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/20, 10:02:09 »
Merk op dat computers 100% betrouwbaar en 100% accuraat werken met binaire data: dat wil zeggen dat zoiets niet optreedt of opgelost kan worden met foutencorrectie.
Maw zolang de data nog data is (nullen en enen op de schijf of in het netwerk) zijn de nullen en enen ook exact zoals ze opgeslagen zijn. Audiofiele netwerkkabels, - switches en schijven worden wel verkocht, maar zijn nutteloos

Citaat
....., tenzij je gebruik zou maken van lange S/PDIF-kabels (digitale coax of optische TOSlink): die verbinding heeft geen foutencorrectie en als het een lange kabel moet zijn, gebruik je beter een optische.
Op het moment dat het signaal door coax of toslink gaat, is het geconverteerd naar een specifiek audiosignaal en kun idd problemen (degradatie) verwachten. Want alleen al in die conversie van netwerk-stream naar (digitaal) audio-stream kom je al in het audio-domein. Met specifieke oplossingen.....

En dit staat los van het transport (coax/optisch) en de conversie naar analoog (via een DAC = digital analog convertor). Met name in het laatste, de DAC, daar kun je de grote klappers maken qua audio-kwaliteit.

Offline Bloom

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/20, 10:45:49 »
De S/PDIF-verbinding is geen analoge maar een digitale met een door Philips en Sony ontwikkeld protocol. Maar omdat ze geen foutencorrectie heeft, is bij een lange en aan storingen onderhevige verbinding de kans op storingen in de weergave wel aanwezig. En lange onafgeschermde verbindingen degraderen elk signaal sowieso. Maar voor binaire data hoeft dat geen probleem te zijn, op voowaarde dat er foutencorrectieprotocols aanwezig zijn of als accuraatheid van de data niet van belang is (zoals bij digitale telefonie). Het kot zou te klein zijn als mensen en bedrijven niet erop zouden kunnen rekenen dat data die van punt A naar punt B getransporteerd wordt, snel en accuraat aankomt. En wat goed is voor binaire data is dat ook voor binaire data die toevallig audio zoals muziek bevat. Niets van wat je doet om dan alsnog het digitale domein te verbeteren zal een hoorbaar verschil opleveren in de weergave.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/20, 10:59:13 »
Wat je wel hebt als je uit het stream-domein (= standaard computer-functionaliteit) naar het digitale audio-domein gaat (coax/toslink), zijn timing-problemen. Daarom zie je dat rondom de 'klok' aanpassingen mogelijk zijn waardoor timing-problemen geminimaliseerd worden. Eigenlijk is dat digitale transport over coax/toslink of usb iets wat je niet wilt, omdat je DAC nog eens een conversie moet doen. Beter kun je dat helemaal overslaan.

Ben bezig met een piDAC (Raspberry Pi + DAC) die als streamer zijn data ontvangt van het netwerk en deze *direct* doorgeeft aan een DAC (opzetkaartje). Dat verloopt via i2s, hetzelfde protocol wat in de 'gewone' DAC zit om uiteindelijk de digitale data om te zetten naar analoog. Met deze constructie vermijdt je dus 2x een conversie (i2s => digitaal (coax/etc/) => i2s (in de dac), alsmede het hele transport van coax/toslink/usb.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 11:07:46 door markba »

Offline Bloom

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/20, 12:59:52 »
I2S is in feite SP/DIF maar gebruikt aparte lijnen voor de klok en de binaire (seriële) data. Geen foutencorrectie dus. Ik gebruik zelf hdmi om van mijn streamer naar de DAC in mijn Marantz voorversterker te gaan. HDMI heeft wél foutencorrectie.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/20, 13:32:07 »
i2s is een uitvinding van Philips tbv de eerste CD-spelers en zit in ieder apparaat wat iets met digitale processing doet. Dus ook in je DAC en je geluidskaart (ook al weet je het niet omdat je er eigenlijk nooit rechtstreeks mee communiceert). Het vermijden van een aantal conversies (door er een hele laag zoals coax/toslink/usb/hdmi er tussenuit te halen), leidt onherroepelijk tot een beter geluid.
https://volumio.com/en/raspberry-pi-i2s-dac-sounds-so-good/
https://hackaday.com/2019/04/18/all-you-need-to-know-about-i2s/

In de eerste link staat het zo:
  • Raspberry Pi -> USB Bus -> USB Cable -> Zillion Dollar USB receiver -> I2S -> Zillion Dollar DAC -> Interstellar Amplifier
  • Raspberry Pi -> I2S -> DAC -> Full-of-common-sense-amplifier
Zoals je ziet is dat optie 2, de DAC rechtstreeks op de i2s-bus veel simpeler is. En simpeler is eigenlijk ook altijd beter.

« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 13:41:44 door markba »

Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/20, 15:52:51 »
@partyrabbit: bij Philips en Sony had men inderdaad problemen met storingen bij het lezen van de "putjes" in de cd en de overdracht van de binaire data naar de DAC. Er werd besloten een foutencorrectiemechnisme te voorzien bij het leesproces maar niet bij de overdracht naar de DAC.
Het is inderdaad waar dat je problemen kunt krijgen als 0 en 1 niet meer strikt onderscheiden is maar zweeft rondom een soort mediale waarde. Dan kan een 0 een 1 worden boven die waarde, en een 1 kan een 0 worden beneden die waarde. Dan heb je al last van zware storingen in het digitale domein. Merk op dat computers 100% betrouwbaar en 100% accuraat werken met binaire data: dat wil zeggen dat zoiets niet optreedt of opgelost kan worden met foutencorrectie. Niet iets om je zorgen over te maken bij huis-tuin-en-keukenoplossingen voor audio of video, tenzij je gebruik zou maken van lange S/PDIF-kabels (digitale coax of optische TOSlink): die verbinding heeft geen foutencorrectie en als het een lange kabel moet zijn, gebruik je beter een optische.

Ik vind het heel prettig dat je begrijpt wat ik bedoel. Je bent een van de weinigen ooit, waarvoor complimenten en dank  =D Je maakt hiermee indruk op me  ^-^

Toch maakt de bit rate wel uit. Er is in een digitaal signaal altijd sprake van 'correctie'. Dat heeft te maken met de opbouw van de digitaliteit van de geluidsgolf. Ik zal kort proberen uit te leggen hoe ik dit bedoel.

Een laag punt in  de parabool-achtige geluidsgolf bestaat bv uit een lage puls van 0000000001, de volgende puls iets hogere uit 0000000100 en weer de volgende 0000001011, met de piek uit 1111111101 (en weer aflopend). Als je deze binaire getallen (pulsen in de electronische weergave) weg zet op een grafiek krijg je de parabool-achtige geluidsgolf.
Maar als je (net als parabool tekenen) meer punten in een grafiek kunt weergeven krijg je altijd een stabieler te bepalen lijn.
... in digitale weergave ervan een stabieler geluidssignaal, waar 'stabieler' staat voor 'betere kwaliteit' als in 'minder afwijking'.

En nu mijn kern-punt..
Daar kun je dus al spreken van een soort van digitale foutcorrectie embedded IN de bit rate van het digitale bestand (vóór de kabels en apparatuur). Dus zelfs een goede mp3 in dezelfde bitrate omgezet naar een hogere bitrate flac zal stabieler worden (zie blauwe regel).
Simpel gezegd: Als je een kilometer kaarsrecht moet lopen gaat dat beter met 1000 meter-punten dan met slechts een begin-, eind- en 500-meter-punt.
Een een goed geluid begint bij een goede bron. Zoals jij zegt, slecht geluid kan niet verbeterd worden. Wel simpel overtroffen.

Leg ik zo duidelijk uit wat ik probeer te zeggen?

Overigens ben ik nog steeds voorstander om een digitale geluidsbron analoog te verwerken, aangezien analoog in de kern een (hoogst mogelijke) eindeloze bitrate heeft. Hier staan nog steeds goede versterkers verbonden met ouderwetse koperdraden.  8-) Ik vind die digitale apparatuur nog steeds van matige kwaliteit, waarbij de hoge kwaliteit nog steeds goed analoog niet overstijgt.
PS: Ik ben géén audiofiel. Slechts liefhebber van mooi zuiver geluid.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 16:13:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #14 Gepost op: 2021/12/20, 16:35:23 »
Dus zelfs een goede mp3 in dezelfde bitrate omgezet naar een hogere bitrate flac zal stabieler worden
Neen. Wat je verloren hebt door een lossless-bestand als flac of wav te converteren naar mp3, ga je *nooit* meer terugwinnen. De informatie is simpelweg gewoon verdwenen.

Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #15 Gepost op: 2021/12/20, 17:13:18 »
Neen. Wat je verloren hebt door een lossless-bestand als flac of wav te converteren naar mp3, ga je *nooit* meer terugwinnen. De informatie is simpelweg gewoon verdwenen.

Dat zei ik niet. Ik zeg het andersom. Wat ik uitleg is van mp3 naar flac.

Nee inderdaad, werkelijk verlies/verwijderd is niet meer terug te halen. Dat hoor je mij ook niet zeggen.  ;)
Ik zei tegen bloom al hetzelfde als jij nu ook herhaalt...
Zoals jij zegt, slecht geluid kan niet verbeterd worden. Wel simpel overtroffen.

Maar kwaliteitsverbetering in de weergave is wel degelijk te behalen  8-)
« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 17:16:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/20, 18:28:05 »
Citaat
Maar als je (net als parabool tekenen) meer punten in een grafiek kunt weergeven krijg je altijd een stabieler te bepalen lijn.

Zou je het kunnen vergelijken met wat grafisch met vector afbeeldingen mogelijk is?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #17 Gepost op: 2021/12/20, 19:03:50 »
Dus zelfs een goede mp3 in dezelfde bitrate omgezet naar een hogere bitrate flac zal stabieler worden
Neen. Wat je verloren hebt door een lossless-bestand als flac of wav te converteren naar mp3, ga je *nooit* meer terugwinnen. De informatie is simpelweg gewoon verdwenen.
Citaat
Nee inderdaad, werkelijk verlies/verwijderd is niet meer terug te halen. Dat hoor je mij ook niet zeggen.  ;)
Huh? Dus 'stabieler' is geen synoniem voor 'beter'?

Offline Bloom

  • Lid
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #18 Gepost op: 2021/12/20, 19:31:56 »
De enige manier om meer stappen in de digitale stapjes te krijgen als je geen informatie kunt toevoegen omdat die weg is of ontbreekt, is upsampling. Dat werkt met interpolatie.
Je kunt probleemloos een cd-signaal van 44,1 kHz 16 bit upsamplen naar 96 kHz 24 bit. Je zult echter geen verschil horen en zeker niet meer details gewoon omdat die hogere resolutie de extra informatie niet bevat. Een risico is bovendien dat er ruis optreedt in het gebied boven 22.500 Hz juist omdat de informatie daar ontbreekt. Het vereist dus een zéér goede upsampler.
S/PDIF kan 96 kHz 24 bit transporteren, maar slechts in stereo. Surround is alleen mogelijk mits verliescompressie, zoals gebeurt bij de protocols Dolby Digital en DTS. En we praten uiteraard over muziekbestanden met verliesloze compressie.
Als je begint met mp3 naar 96 kHz 24 bit FLAC te converteren, zit je met een flinke hoeveelheid meer verlies dan als je vertrekt van een verliesloos bestand. Maar: het is een feit dat de meeste mensen het verschil tussen een flac van een cd en een 256 kbit/s of meer mp3 niet meer kunnen horen.

Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #19 Gepost op: 2021/12/20, 20:21:00 »
Je kunt probleemloos een cd-signaal van 44,1 kHz 16 bit upsamplen naar 96 kHz 24 bit. Je zult echter geen verschil horen en zeker niet meer details gewoon omdat die hogere resolutie de extra informatie niet bevat.

Maar als een curve reeks ingevuld wordt zal deze toch met extra bits versterkt worden?
In het plaatje hieronder... de oranje stippen gaan toch geen NUL worden? Die curve wordt toch herberekend bij een import?
De geluidsgolf gaan toch gaan instorten als de paarse lijn in het tweede plaatje Want dat zou er gebeuren als de bijgevoegde waardes NUL zouden worden. En dat gebeurd juist niet .... (lees ook verderop"gimp_)
Ik weet niet beter (van die CD mede-ontwikkelaar dat het eerste plaatje het geval is. Dat de curve op gemiddelden van de geluidsgolf bijgerekend wordt.

Heel belangrijk hierin: Een geluidsgolf is niet audio/muziek/geluid.
Houdt in acht dat we het hier hebben over een enkele geluidsgolf, waarvan velen. En pas de combinatie van de vele vele geluidsgolven maken het specifieke geluid/audio van de muziek. Of anders gezegd: Eén geluidsgolf als in de afbeelding bevat géén zang, géén trompet, géén drums of wat dan ook. Bevat géén audio. Maar slechts nullen en enen waarvan vrij simpel een midden (de oranje punten) berekend kan worden.
Tussenliggende stukken in de geluidsgolf die anders ook door de weergevende electronica gemiddeld worden (door stabiliteit transistoren). Transistoren met gewoon bekende afwijkingen (specs), waarbij meer vaste geluidsgolfpunten beter te verwerken zijn door de electronica met minder 'foutmarge' aka meer stabieliteit als resultaat = zuiverder = verbetering.

Dat binair bijrekenen van audio-curve-punten moesten wij op school uit ons hoofd kennen, en daarna zelfs in het echt reproduceren en meten.
En een pc doet niet anders. Gimp bv doet ook niet anders met kubisch vergroten ... "Hierbij wordt gekeken naar acht omringende pixels om de kleur van de toegevoegde pixel te bepalen". Gimp vult deze vlakken ook niet in met NULLEN (niets, wit?) want dan zou je een zeer zwakke vergroting van slechtere kwaliteit krijgen.

Je bent dus (slechts) de golven, een simpele electronische puls (de lijn ervan) aan het stabiliseren, en je bent niet geluid/audio/muziek bij aan het maken.
De KM kaarsrecht lopen met 3 meetpunten, of met duizend, waabij je de 997 tussenliggende punten simpel kunt vaststellen mbv de 3 vaste meetpunten. Hetzelfde als bij een geluidsgolf, al wordt het dan wat ingewikkelder rekenen met (parabool achtige) formules en zo.

Leg ik het een beetje duidelijk uit?? Want het valt niet mee de woorden van de CD-mede-ontwikkelaar te reproduceren na zoveel jaren.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 21:44:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #20 Gepost op: 2021/12/20, 20:36:18 »
We gaan hier geen termen als 'wartaal' gebruiken. Houd het netjes - audio is al controversieel genoeg.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #21 Gepost op: 2021/12/20, 20:39:25 »
Tsja....
« Laatst bewerkt op: 2021/12/20, 22:54:29 door markba »

Re: "Audiofiele" opslagmedia
« Reactie #22 Gepost op: 2021/12/21, 00:44:57 »
Wie geïnteresseerd is geraakt of twijfelt. Visualiseer het maar eens voor jezelf  =D

Pak een a4 met cm vakjes.
Trek een lijn over de lengte van het vel.
Trek nog eenzelfde lijn 10cm lager.

Op de eerste lijn zet je 4 punten op gelijkwaardige afstand. Begin, eind, en twee er tussenin, om de 7,5 cm.
Verbind deze punten met elkaar van punt naar punt met een signaallijn, maar ... laat deze 5% afwijken*.

Op de tweede lijn zet je een 11 punten verdeling. Dus begin, eind, en 9 er tussen elke om de 3 cm.
Verbind deze punten ook met elkaar van punt naar punt met een signaallijn, ... en weer met 5% afwijken*.

En kijk dan maar eens welke lijn het zuiverste is  ^-^
Als je het goed uitgevoerd hebt zal de 11-punten lijn een factor 2,75 minder afwijken dan de 4-punten lijn. Bijna 2/3 winst  8-) aan minder onzuiverheid  =D Te controleren door de oppervlakken van de afwijkingen te berekenen en vergelijken.
En dit gaat ook op voor een parabolische lijn (geluidsgolf). Wie bedreven is met parabolen kan hetzelfde ook met een parabool visualiseren.




* Kenmerkende detail. Bij electronica componenten is tot 10% afwijking heel normaal en 5% eigenlijk zelfs heel netjes ;)
Nou wordt er nog wel een stukje van de afwijking gecompenseerd in het electronica ontwerp, maar er blijft altijd (acceptabel tot ca 5%) afwijking bestaan, en dus ook altijd het gevisualiseerd verhaal met verschillende afwijking door verschil aan aantal eikpunten (bits).
« Laatst bewerkt op: 2021/12/21, 01:24:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore