Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lenove L440 Thinkpad  (gelezen 1307 keer)

Offline yvja

  • Lid
Lenove L440 Thinkpad
« Gepost op: 2021/12/01, 15:43:33 »
Heb die nu al een tijd, maar het lukt me maar niet om de leestekens zoals ', ", en soortgelijken in de tekst mee te geven.
Alleen bij de Lenovo is dat zo in teksten/antwoorden etcetera.
Wie ook zo' n Lenovo heeft, heb jij dat dan ook in tekst in de Lenovo L440 in Linux programmatuur zoals in de tekstverwerker of in mail programma's ?
Het dus mee te geven aan de bepaalde letter zoals hier "e, ernaast en weer niet erboven.
Is dat altijd zo in Linux?  of alleen maar bij mij?

bedankt alvast voor het goede antwoord.

Offline bart85

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/01, 16:11:41 »
https://askubuntu.com/questions/304277/how-do-i-insert-an-umlaut-on-the-u-in-ubuntu

Mischien heb je hier iets aan. Bij mij zelf kom ik er niet helemaal uit om het werkend te krijgen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/01, 16:33:00 »
Heb die nu al een tijd, maar het lukt me maar niet om de leestekens zoals ', ", en soortgelijken in de tekst mee te geven.
Eerst het teken wat je hebben typen (je ziet dan nog niks op het scherm) en dan spatie gebruiken. Daarna zie je pas het gewenste teken
« Laatst bewerkt op: 2021/12/01, 16:44:49 door markba »

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/03, 13:44:07 »
Heb die nu al een tijd, maar het lukt me maar niet om de leestekens zoals ', ", en soortgelijken in de tekst mee te geven.
Eerst het teken wat je hebben typen (je ziet dan nog niks op het scherm) en dan spatie gebruiken. Daarna zie je pas het gewenste teken

ja, dan kun je wel ze erbij zetten, maar nooit volgens mij er boven een a, u, o etcetera? en daar gaat het mij om. een umlaut en dergelijke, lukt dus ook niet zo...

Dan het voorbeeld van @bart85:
ook die optie om eerste een compose-key te gebruiken zoals in het voorbeeld van @bart85, lukt mij dus ook niet. net als bij @bart85

Offline rico70

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/03, 13:52:30 »
Eerst het teken wat boven de letter moet komen, dan gelijk de letter erachter, geen spatie er tussen

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/03, 14:05:58 »
Eerst het teken wat boven de letter moet komen, dan gelijk de letter erachter, geen spatie er tussen
Ja, precies zo. Dus ü => " + u

PS Zie dat ik in mijn vorige post verkeerd zei, je moet dus juist géén spatie gebruiken maar het teken dat je wilt hebben, bv a. Als je de spatie gebruikt, dan zie je juist het oorspronkelijke (lees-)teken terug
« Laatst bewerkt op: 2022/01/03, 14:08:52 door markba »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/03, 14:17:32 »
Natuurlijk ook eerst eens controleren of je wel een toetsenbordindeling met dode toetsen hebt ingesteld, zoals "English (US, intl., with dead keys)".

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/03, 18:27:49 »
"u ? bij mij dus niet (umlaut+u zonder spatie  ???)

en @vandium heeft het over
 
Natuurlijk ook eerst eens controleren of je wel een toetsenbordindeling met dode toetsen hebt ingesteld, zoals "English (US, intl., with dead keys)".

volgens mij heb ik dat, maar hoe kun je dat controleren in terminal? want kunt dit nergens anders vinden betreft het juiste toetsenbord. (US met dode keys)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/03, 20:58:14 »
Je ziet wat je geselecteerd hebt in "Instellingen (Settings)" - "Toetsenbord (Keyboard)".  Terminal: "setxkbmap -query"

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/04, 09:20:47 »
Heb dat commandi in terminal getoetst en dan krijg ik dit:

yvja@yvja-ThinkPad-L440:~$ setxkbmap -query
rules:      evdev
model:      pc105
layout:     us
options:    terminate:ctrl_alt_bksp
yvja@yvja-ThinkPad-L440:~$

Heb ik het dan nu met 'dode toetsen?' Wel staat er beeindigen met ctrl alt_bksp.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/04, 10:08:36 »
Je hebt de standaard US layout *zonder* dode toetsen. Dit zal dan inderdaad al wat helpen. Je moet je gewenste toetsenbordlayout instellen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/04, 14:12:38 »
Er moet staan:rules:      evdev
model:      pc105
layout:     us
variant:    intl

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/05, 14:35:45 »
Er moet staan:rules:      evdev
model:      pc105
layout:     us
variant:    intl

Ja, dat kan dan zo zijn, maar met welt commando kom je dan in 'variant'?
Want bij mij staat er geen variant, maar options:

rules:      evdev
model:      pc105
layout:     us
options:    terminate:ctrl_alt_bksp

Dan zegt @vanadium dat ik naar instellingen dient te gaan? Als een administrator?
Want in dit bestand heb ik dat wel veranderd, alleen werkt het nog steeds niet?
Krijg het weer als hierboven. Waar maak ik die fout dan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/05, 15:29:28 »
In de instellingen je toetsenbordlayout aanpassen. In de standaard Ubuntu desktop is dat "Settings (instellingen)"  - "Keyboard (Toetsenbord)", bovenaan rechts: "Input Sources". Klik + teken en zoek daar "English (United States)", klik daarop en neem dan "English(US, intl., with dead keys".

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/06, 14:41:26 »
In de instellingen je toetsenbordlayout aanpassen. In de standaard Ubuntu desktop is dat "Settings (instellingen)"

Maar ik zit in Linux, is dat dan gelijk aan Ubuntu desktop?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/06, 14:59:56 »
Maar ik zit in Linux, is dat dan gelijk aan Ubuntu desktop?
Ik was uit het oog verloren dat we hier inderdaad in het onderdeel "Andere distributies" zitten. Ubuntu desktop is de standaard desktopomgeving van Ubuntu Linux. Hoe je de toetsenbordlayout instelt, hang af van je desktop omgeving - er zijn er verschillende in Linux. Ik weet niets over jou systeem, dus ik kan daar niets specifiek over zeggen. In standaard Ubuntu ga je naar de  instellingen ("Settings"), sectie "Keyboard" om een andere toetsenbordlayout in te stellen.

Offline yvja

  • Lid
Re: Lenove L440 Thinkpad
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/06, 19:41:38 »
Nou, het is toch gelukt, dankzij die pagina's van @Pjotr!

dus toch allemaal hartelijk bedankt voor jullie support!

yvja@yvja-ThinkPad-L440:~$ setxkbmap -query
rules:      evdev
model:      pc105
layout:     us
variant:    intl
options:    terminate:ctrl_alt_bksp