Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu traag op Nokia telefoon  (gelezen 2274 keer)

Offline sigaar

  • Lid
Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Gepost op: 2012/04/07, 13:50:03 »
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post op dit forum.

Laatst heeft de harde schijf in mijn laptop het begeven.Omdat ik geen nieuwe wil kopen heb ik Ubuntu op een oude Nokia telefoon geinstalleerd.Het opstarten duurt nu best lang en het duurt ook even voordat een programma opgestart is.Nu is mijn vraag of het mogelijk is om Ubuntu lichter te maken zodat het iets sneller werkt?Alvast bedankt!

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/07, 13:54:40 »
Wacht... Ubuntu op een telefoon? Het is geen 1 april meer toch?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/07, 14:00:36 »
Enige Nokia waarbij dat kan is de N900, maar dan is het niet Ubuntu maar Kubuntu Mobile.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/07, 14:04:22 »
Hallo,bij mij is het gewoon Ubuntu 11.04 en het is een Nokia n97 die ik nu dus gebruik als vervanging van de harde schijf.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/07, 14:09:05 »
Kun je een linkje naar de tutorial geven? Want bij mijn weten is dat niet mogelijk op een N97.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/07, 14:12:32 »
Ik heb daar geen tutorial van maar het is heel simpel.Als je gaat installeren kies je Nokia en dan zet je Ubuntu daar op.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/07, 14:33:37 »
Zo simpel is dat helemaal niet. Je kunt niet gewoon een ISO van Ubuntu op een smartphone installeren en al zeker niet op de N97 want daar is geen geen geporteerde ISO van; alleen voor de N900 is een geporteerde ISO van Kubuntu Mobile, maar zelfs dan vereist het nog speciale ingrepen. En als er al een manier is voor de N97 (misschien wel, want op sommige smartphones kun je het met een speciaal script doen), dan vereist het nog altijd speciale ingrepen.

De manier waarop jij het beschrijft is hulp bieden voor ons niet mogelijk, want het installeren kan niet zonder speciale ingrepen en die kennen wij niet omdat we geen tutorial van jou hebben.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 14:37:49 door Vistaus »

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/07, 14:38:40 »
Het is toch echt zo simpel als dat ik het beschrijf.Je kan Ubuntu toch ook op een usb-stick installeren?Alleen nu gebruik ik die telefoon ipv een usb-stick.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/07, 14:39:42 »
Ja, maar op een smartphone vereist installeren van Ubuntu speciale ingrepen. Dat is niet vergelijkbaar met een USB-stick.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 14:43:31 »
Ik kon gewoon Nokia kiezen bij die partities en kon zonder ingrepen Ubuntu daarop installeren.Zo raar is dat toch niet?

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/07, 14:46:38 »
Als #sigaar toch  aangeeft dat het lukt waarom neem je dat dan niet gewoon aan.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/07, 14:48:13 »
Ik kon gewoon Nokia kiezen bij die partities en kon zonder ingrepen Ubuntu daarop installeren.Zo raar is dat toch niet?

De snelheid zal dan afhankelijk zijn van de lees/schrijfsnelheid van de harddisk van die nokia, ik heb geen idee hoe hoog die is. Je zou een lichtere variant van ubuntu zoals lubuntu kunnen proberen, maar ik denk dat je beter af bent door voor 10 euro een 8GB usb-stick bij de ah te kopen ;)

Als je de lees/schrijfsnelheid van je nokia wilt testen:
dd if=/dev/zero of=./grootbestand bs=1M count=250

dd if=./grootbestand of=/dev/null bs=1M count=250

rm grootbestand

De eerste regel geeft als output de schrijfsnelheid, de tweede regel de leessnelheid, en met de laatste regel gooi je het testbestand weer weg.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/07, 14:54:59 »
Ok,bedankt Redmar..dat ga ik straks eens proberen.Ben nu op een andere laptop bezig maar zal straks laten weten wat de snelheid is.Anders koop ik idd wel een usb stick als dat sneller is.Wil dit graag laten werken omdat die telefoon toch kapot is en ik zo die 32gig nog mooi kan gebruiken.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/07, 15:11:36 »
Als #sigaar toch  aangeeft dat het lukt waarom neem je dat dan niet gewoon aan.

Omdat het per definitie onmogelijk is.
Ten eerste heeft die N97 een gesloten bootloader, dus die moet ontgrendeld worden op een of andere manier.
Ten tweede is dat vast wel mogelijk, maar de drivers voor de hardware van de N97 zitten niet in de standaardkernel daar de N97 geen Linux draait maar Symbian. Dus die drivers zullen vast wel beschikbaar zijn, maar daar is een custom kernel voor nodig.
Ten derde kun je dan nog steeds niet zomaar de ISO op de N97 installeren, laat staan dat ie bootable is. Immers, de N97 ondersteunt geen GRUB die wel in de standaardinstallatie van Ubuntu zit. Er zal ongetwijfeld een alternatieve bootloader zijn voor de N97 die Ubuntu kan booten (bijv. Moboot), maar dan is er nog steeds een custom build van Ubuntu nodig; de standaardinstallatie voldoet niet.

Dus, beste maasnet. Je kunt wel verontwaardigd zijn, maar het is gewoon niet mogelijk zonder speciale ingrepen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 15:16:58 door Vistaus »

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/07, 15:21:39 »
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.Ik gebruik die Nokia als vervanging van de harddisk in mijn laptop.Ubuntu draait dus niet op de telefoon maar op de laptop.Ik heb Ubuntu alleen op die telefoon geinstalleerd en start daar mijn laptop mee op.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/07, 15:23:15 »
Als #sigaar toch  aangeeft dat het lukt waarom neem je dat dan niet gewoon aan.

Omdat het per definitie onmogelijk is.
Ten eerste heeft die N97 een gesloten bootloader, dus die moet ontgrendeld worden op een of andere manier.
Ten tweede is dat vast wel mogelijk, maar de drivers voor de hardware van de N97 zitten niet in de standaardkernel daar de N97 geen Linux draait maar Symbian. Dus die drivers zullen vast wel beschikbaar zijn, maar daar is een custom kernel voor nodig.
Ten derde kun je dan nog steeds niet zomaar de ISO op de N97 installeren, laat staan dat ie bootable is. Immers, de N97 ondersteunt geen GRUB die wel in de standaardinstallatie van Ubuntu zit. Er zal ongetwijfeld een alternatieve bootloader zijn voor de N97 die Ubuntu kan booten (bijv. Moboot), maar dan is er nog steeds een custom build van Ubuntu nodig; de standaardinstallatie voldoet niet.

Dus, beste maasnet. Je kunt wel verontwaardigd zijn, maar het is gewoon niet mogelijk zonder speciale ingrepen.
Wat Sigaar bedoelt, beste Vistaus, is dat als je de N97 aan de PC hangt, je kunt kopiëren en plakken als met een USB stick (Bij de N900 wordt dan /home/user/MyDocs gemount aan je pc, ik weet niet hoe dat zit met een N97). Hij heeft daar dus Ubuntu op gezet. Hij kan niet Ubuntu gebruiken op zijn telefoon, alleen als hij die aan de pc heeft hangen, snap je? Ik vatte het eerst ook anders op, maar ik snap het nu, ik hoop jij ook :)


EDIT: Sigaar was me voor ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/07, 15:31:44 »
Zal waarschijnlijk geen USB 2.0-aansluiting zijn op die telefoon, maar trage 1.1.... En dus is Ubuntu traag. Zoals al eerder aangeraden: koop voor een tientje een USB-geheugenstaafje, die dingen zijn tegenwoordig allemaal 2.0.  :)

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/07, 15:36:57 »
Het is inderdaad een beetje verwarrend hoe ik het omschreven heb.Ik verwacht geen snelheden als met een interne harddisk maar nu is het net iets te traag.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/07, 16:02:22 »
@Timo: Ow, zo. Dankjewel voor de uitleg, nu snap ik het! :)
Jammer dat meneer sigaar dat niet meteen op die manier omschreef, dan was die hele discussie niet nodig geweest. Want zoals het er totnutoe stond was het op de telefoon. Zelfs Cheap Applications begreep het zo.

Maar goed, laten we vanaf hier dan maar helpen met de juiste uitleg nu duidelijk is hoe de vork in de steel zit :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/07, 16:17:45 »
zo leest het inderdaad en gaandeweg begreep ik dat het enkel als een usb device gezien moest worden.
Dat hele Nokia erbij zorgt voor die verwarring.
wel leuk uitgevonden zo  :evil:

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/07, 16:22:26 »
Hallo,bij mij is het gewoon Ubuntu 11.04 en het is een Nokia n97 die ik nu dus gebruik als vervanging van de harde schijf.

Meneer de sigaar heeft het toch al (meerdere keren) aangegeven? :-) Nu het duidelijk is hoe het zit hoop ik op meer tips om Ubuntu goed te laten draaien.Ik weet dat een usb-stick een optie is maar ik wil juist die Nokia gebruiken omdat 32 gig toch meer is dan 8.Het hoeft niet snel of mooi te zijn,zolang ik er mijn dingen maar mee kan doen.Mijn alternatief is die laptop samen met die Nokia weg te gooien en dat vind ik zonde.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/07, 16:25:12 »
Ja Dave,ik had het beter kunnen omschrijven.

Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/07, 16:26:33 »
Op een telefoon van 32 Gig zou ik geen ubuntu laten draaien. In plaats daarvan zou ik een lichtere distributie doen, zoals xubuntu of lubuntu. In het uiterste geval kan je een mini-distro op je nokia zetten, zoals Bodhi Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/07, 16:28:46 »
Op een telefoon van 32 Gig zou ik geen ubuntu laten draaien. In plaats daarvan zou ik een lichtere distributie doen, zoals xubuntu of lubuntu. In het uiterste geval kan je een mini-distro op je nokia zetten, zoals Bodhi Linux
Je blijft met oerslome USB 1.1 zitten.... Als het een 1.1-aansluiting is, wat ik vermoed. En dat is gewoon ondoenlijk voor een besturingssysteem. Welk besturingssysteem dan ook, of het moet zoiets als Puppy zijn, die geheel in het RAM draait.

Offline sigaar

  • Lid
Re: Ubuntu traag op Nokia telefoon
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/07, 16:53:43 »
Ik zal straks die lees- en schrijfsnelheid eens testen.Volgens mij is het idd usb 1.1.Ik heb het idee dat als ik Ubuntu lichter kan krijgen het wel werkt zoals ik wil.Zoals het nu is werkt het ook wel,maar alles duurt net iets te lang.Zal ook eens proberen wat Lubuntu doet.Wil er een beetje mee kunnen internetten enzo.Een stick van 10 euro vind ik al veel voor die laptop omdat het toetsenbord en de accu kapot zijn.Vandaar dat ik die kapotte Nokia wou combineren om er nog een werkend iets van te maken.