Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp 2.10.0 RC2 beschikbaar - spectaculair!  (gelezen 717 keer)

Gimp 2.10.0 RC2 beschikbaar - spectaculair!
« Gepost op: 2018/04/24, 16:14:03 »
Hallo, ik kreeg vanmorgen de Release Candidate nummero 2 van Gimp 2.10 binnen (via de ppa van otto-kesselgulasch). Lang geleden dat ik zo enthousiast was over een nieuwe softwareversie. Enkele hoogtepunten.

- Je kunt nu in Gimp zelf een raw-bestand kiezen. Na een dubbelklik wordt Darktable (*) opgestart die de raw met standaardinstellingen opent. Sluit je Darktable, dan wordt de foto als een 32-bit lineair drijvendekommabestand in Gimp geladen (Darktable geeft die melding over sluiten groot in beeld). Opmerkelijk is dat deze joekels van bestanden op een doordeweekse pc (8 GB, 4-core) prima verwerkt worden. Ook als je er meerdere opent, merk ik geen noemenswaardige vertraging. Chapeau!

(*) Op mijn pc wordt Darktable gebruikt voor de raw-conversie. Bij Voorkeuren, bestandsimport zie ik ook een plug-in Rawtherapee staan (naast Darktable), maar ik zie niet waar ik die keuze kan maken. Heb RT wel degelijk geïnstalleerd.

- Optie Bekijk metadata. Daar vind je oa. de exif-info zoals sluitertijd, diafragma, iso-waarde, etc. (Eindelijk...).

- Optie Kleurtemperatuur. Ziet er wat raar uit, maar is goed bruikbaar.

- Optie Schaduwen en hoge lichten. Werkt redelijk goed om schaduwen op te helderen of hoge lichten wat te dimmen (of andersom).

- Optie Belichting biedt mogelijkheid om het zwartniveau en de belichting aan te passen.

- Optie Toonmappen: Fatall, Mantiuk en Reinhardt, plus Retinex.

- Tabs met miniaturen van geopende foto's kunnen boven of onder of links of rechts worden geplaatst. 

- Zoals met RC1 al het geval was, kun je voor de gereedschapskist kiezen uit verschillende soorten iconen, plus hun grootte aanpassen (wat ik een zeer welkome aanvulling vind).

- Eveneens in RC1, een aanpasbare interface: standaard, grijs, donkerder of totaaldepressief. Voor elk wat wils!

- Bij meeste filters de optie om Voor en Na te tonen (split view).

- Eén minpuntje: het splashlogo is driewerf ruk en doet volledig afbreuk aan dit prachtige programma. Jammer.

Als je aan de combinatie Darktable en Gimp ook nog eens de plug-in G'mic toevoegt, heb je een zeer krachtig gereedschap tot je beschikking om foto's mee te bewerken (en nog 1000 andere dingen mee te doen). Wederom een sterk staaltje open source!

Groet, Paul.