Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: JitsiMeet -chatroom-  (gelezen 2522 keer)

JitsiMeet -chatroom-
« Gepost op: 2020/04/12, 14:20:10 »
@ Forumleden,

een chatroom in jitsiMeet aanmaken doe je als volgt:

Je kan je eigen chatruimte opzetten door naar:    https://meet.jit.si/      te gaan en bij   'Start een meeting'   een naam in te vullen voor je chatroom. Dat is een tijdelijke chatroom.

Als ik me goed herinner moet je naar:
https://app.8x8.vc/   gaan en je registreren om een chatnaam permanent te maken.

Als je dan opnieuw naar die pagina gaat kom je in je overzichtsscherm.
Dan hoef je enkel maar de URL te kopiëren en die doormailen naar de deelnemers.

Je zet die URL dan vast in jou favorieten (bladwijzerwerkbalk).

Spreek ook af met de deelnemers wanneer je online gaat -- leg het op voorhand vast en hou je dan aan de afspraak.
Start de chatroom op met de micro uit -- alleen de micro van de gastheer/gastvrouw staat aan.
Gebruik het handje om te mogen/willen spreken ... Duidelijke afspraken voorkomen kakofonie ...
JitsiMeet moet niet geïnstalleerd worden op de computer, het draait in de browser -- bij voorkeur (Google)Chrome/Chromium (het lukt ook in Firefox).
Uiteraard is er een webcam en micro nodig om te kunnen videochatten.
De meeste laptops hebben die wel ingebouwd.

Onder rechts heb je drie bolletjes, klik daarop, en stel de kwaliteit van het gesprek in op standaard of zelfs lage resolutie -- = afhankelijk hoe groot jou bandbreedte is om het videochatten vlot te laten verlopen (is ook belangrijk als je met veel deelnemers ter gelijkertijd online bent).
Speel eens met alle mogelijkheden zo ontdek je een en ander en ben je goed voorbereid om dan te videochatten.
Je kan het ook naar Nederlands omzetten ( drie bolletjes ... > Settings > More ... scrol naar beneden tot je "Dutch" ziet.).
Uiteraard is een externe micro, met ruisonderdrukking, ideaal om een bijna storingsvrij gesprek te kunnen voeren. Als je dat niet hebt, dan kan je het geluid (luidsprekers van de laptop) even hoger, of juist lager, zetten/schuiven.
Succes!
Veel videochat genot...

Groet,
spievensterke.

*
Ik gebruik het reeds regelmatig en ben er best tevreden mee (alleen met de kinderen, broers en familie, vrienden, de BruTux Linux-groep).
Ik kies voor een opensource programma dat voor mij zeer goed voldoet! (ook, omdat ik al een tijd, geen Windows meer gebruik/heb)
Ik gebruik ook een headset ( matig geprijsd ) met micro (2x jack - gesplit - 3,5mm)--werkt heel goed met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

* Lees ook:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107483.0   <--- reactie #19 én #21 ...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 14:30:59 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/13, 11:28:36 »
Je kunt nog sneller direct een chatroom openen door meet.jit.si/naamchatroom in de adresbalk van je browser in te typen.

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/13, 13:27:20 »
@ DirkJan,

Citaat
Je kunt nog sneller direct een chatroom openen door meet.jit.si/naamchatroom in de adresbalk van je browser in te typen.

dat klopt, maar ... dit is NIET permanent ! ...
 
Zie, lees:
Citaat
een chatroom in jitsiMeet aanmaken doe je als volgt:

Je kan je eigen chatruimte opzetten door naar:    https://meet.jit.si/      te gaan en bij   'Start een meeting'   een naam in te vullen voor je chatroom. Dat is een tijdelijke chatroom.



Als ik me goed herinner moet je naar:
https://app.8x8.vc/   gaan en je registreren om een chatnaam permanent te maken.
 

Wil je het niet permanet gebruiken ... ook goed ... voel je vrij ...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/13, 14:10:02 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/13, 15:47:03 »
Klopt, dat is niet permanent. Ik gebruik het dan ook voor spontane sessies.

Voor geplande overleggen gebruik ik de Chrome extensie van Jitsi. Dan plan je overleggen met een unieke url via je agenda en nodig je op die manier ook de andere deelnemers uit.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/13, 15:52:39 door DirkJan »

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/13, 17:05:53 »
Citaat
Voor geplande overleggen gebruik ik de Chrome extensie van Jitsi. Dan plan je overleggen met een unieke url via je agenda en nodig je op die manier ook de andere deelnemers uit.

Waar vindt je die Chrome extensie van Jitsi ? Hoe installeer je die ?

Gevonden ...!
« Laatst bewerkt op: 2020/04/13, 17:54:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/13, 20:35:28 »
Voor wie hem ook zoekt: in de Chrome webstore. https://chrome.google.com/webstore/category/extensions En dan zoeken naar Jitsi.

Offline wowo

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/14, 15:21:31 »
Heb je net een video app gevonden die geen gegevens opslaat en dan maak je vervolgens gebruik van chromium/chrome met een chromium/chrome extensie?
Ergens klopt er volgens mij iets niet. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/14, 16:15:32 »
Er klopt nog meer niet. Wil je een sessie opslaan, kan dit alleen naar naar dropbox  :mad: :mad:

Offline jabuca

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/15, 12:06:14 »
Maar Chrome is toch gewoon te installeren in Linux Ubuntu? Ik heb het even geprobeerd; zoeken op Chrome, installeren in Linux, het werkt gewoon.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/15, 12:25:48 »
Heb je net een video app gevonden die geen gegevens opslaat en dan maak je vervolgens gebruik van chromium/chrome met een chromium/chrome extensie?
Ergens klopt er volgens mij iets niet. ;)

Dat is een optie, geen must. Je kunt het ook in andere browsers gebruiken. De extensie heeft alleen meerwaarde als je toch al Google calendar of MS Outlouk 365 gebruikt. Dat geeft dan geen 'extra' probleem.

Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/15, 12:36:30 »
Er klopt nog meer niet. Wil je een sessie opslaan, kan dit alleen naar naar dropbox  :mad: :mad:

Privacy is een probleem en dus wil je een sessie opnemen? Die logica kan ik niet helemaal volgen. Het kan overigens wel anders maar dan moet je de moeite nemen een eigen Jitsi server in te richten (of je laat een aparte screenrecorder meelopen).

Ik vind het al heel netjes dat je faciliteiten gratis kunt gebruiken zonder dat je verplicht wordt bepaalde data met hen te delen. Die :mad emoji's vind ik dus misplaatst.

Offline rico70

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/15, 12:52:14 »
Er klopt nog meer niet. Wil je een sessie opslaan, kan dit alleen naar naar dropbox  :mad: :mad:

Privacy is een probleem en dus wil je een sessie opnemen? Die logica kan ik niet helemaal volgen.
Vergelijk het maar met foto's maken van een familie feest. Dat de familie de foto's kan zien is geen probleem.
 
Citaat
Het kan overigens wel anders maar dan moet je de moeite nemen een eigen Jitsi server in te richten (of je laat een aparte screenrecorder meelopen).

Ik vind het al heel netjes dat je faciliteiten gratis kunt gebruiken zonder dat je verplicht wordt bepaalde data met hen te delen. Die :mad emoji's vind ik dus misplaatst.
Eigen server is voor de meeste mensen een brug te ver.
En dan google en microsoft kalender, waarom zelf geen kalender provider op kunnen geven, bv van je privacy vriendelijke mail provider.
De service is best goed, al zitten er wel een paar haken en ogen aan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/15, 13:28:46 »
Bekijk dan eens Jami (www.jami.net), zit standaard in de repo's van Debian en Ubuntu. Geen cloudoplossing, werkt met P2P zoals de oude Skype voordat Microsoft die overnam.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/15, 13:40:43 »
Hoi Bloom,

Heb je er ervaring mee?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/15, 13:57:46 »
Veel over gelezen, maar zelf nog niet mee gespeeld bij gebrek aan "gesprekspartners". Ik heb het wel geïnstalleerd, maar kon er vervolgens nog niks mee doen omdat iedereen die ik ken met Skype of Facetime (Apple) werkt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: JitsiMeet -chatroom-
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/15, 14:11:32 »
Hoi Bloom,

Ik zal het op een reservemachine installeren en zullen we dan samen het eens proberen? Daar maak ik dan ook netjes een apart onderwerp voor aan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021