Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met grafische kaart?  (gelezen 717 keer)

Probleem met grafische kaart?
« Gepost op: 2017/02/23, 15:26:51 »
Computer: Acer AspireV3-772G
Graphics: NVIDIA Geforce GT 750M

Probleem: Ik heb op deze computer Ubuntu 16.04 geïnstalleerd. Sinds dinsdag, krijg ik een scherm wat steeds aan en uit gaat.
Ik heb op een andere partitie geprobeerd Ubuntu 16.04 opnieuw te installeren, maar zodra de live DVD is opgestart, heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb een aantal afgeleiden van Ubuntu geprobeerd. Zelfde probleem.
Linux Mint en Ubuntu Mate kon ik wel installeren zonder problemen.

Op zich geen ramp, want ik gebruik deze laptop alleen maar om te downloaden.

Maar toch heb ik hier een vraag over. Wat is de reden, dat de ene distro wel goed met de graphics omgaat en de andere niet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/23, 17:27:43 »
Stuurprogramma?

Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/23, 18:48:59 »
De grafische kaart was ingesteld op X-org. Die heb ik gewijzigd naar NVIDIA 340.101, maar dit hielp niet. Daarna heb ik hem ingesteld naar NVIDIA 367.57, maar ook dit heeft niet geholpen.
Later wilde ik Ubuntu 16.04 opnieuw installeren, maar zoals gezegd, ook de Live DVD gaf hetzelfde probleem.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/23, 19:16:23 »
inxi -Gxx
in een terminal, graag deze info.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nizi

  • Lid
Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/23, 19:19:53 »
Heb je na het kiezen van een ander stuurprogramma wel je pc opnieuw gestart?

Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/23, 19:52:57 »
Ja, steeds na het wijzigen van de grafische driver heb ik de computer opnieuw opgestart.
Het aan en uit flikkeren van het scherm begint al bij het inloggen. Het gaat zo snel, dat er niet mee gewerkt kan worden.

Zoals ik al schreef, Ubuntu Mate werkt wel goed.

Maar de vraag was,  waarom de ene distro wel goed met de graphics omgaat en de andere niet, terwijl Mint en Mate toch ook gebaseerd zijn op Ubuntu.

youpie123

  • Gast
Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/24, 03:04:36 »
Maar de vraag was,  waarom de ene distro wel goed met de graphics omgaat en de andere niet, terwijl Mint en Mate toch ook gebaseerd zijn op Ubuntu.

Ja en Nee  :) Hier ga je denk ik een beetje de mist in. Een distro is een verzameling van opensource software, GNU tools en de Linux kernel. Alles is dus gebaseerd op Linux! Iedere distributie heeft zijn eigen accenten, standaard instellingen en standaard software. Een hele bekende distro is dus Ubuntu, en die heeft ook weer eigen afgeleiden. Al die verschillende distro's en afgeleiden kunnen ook weer gebruik maken van een andere grafische omgeving. Unity, Gnome, KDE, MATE, Cinnamon, Xfce en nog wel meer. En dan heb je nog dat sommige fabrikanten weigeren open-source drivers te maken. O ja, en sinds versie 14.04 (als ik me niet vergis), dus nog niet zo lang nog, is Ubuntu Mate ook nog een officiële afgeleide geworden van Ubuntu.
Nou, makkelijker kon ik het niet uitleggen, toch?  ;)

Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/24, 09:22:52 »
Oke, ik begrijp het.
Maar het probleem ligt blijkbaar niet bij mij. Ik heb hier op het forum gezien, dat andere mensen problemen hebben na een update van Ubuntu.
Bij mij is het ook begonnen na een update van enkele dagen terug.