Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux versies ?  (gelezen 1068 keer)

Linux versies ?
« Gepost op: 2014/06/24, 19:08:47 »
Hallo Allemaal
Ik zoek Drivers voor Ubuntu 64bit versie 14.04 voor een Brother 1810 (printer, scanner en fax)

Nu wordt mij de vraag gesteld op de site van Brother:  Linux (rpm) of Linux (deb)

Wat betekenen deze uitdrukkingen? En welke moet ik kiezen?

MVG
Jan Filarski

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/24, 19:18:11 »
Voor Ubuntu moet je de deb kiezen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/24, 19:25:40 »
Een .deb bestand is een installatiebestand. Dubbelklik erop, en softwarecentrum zal starten. Daar geef je aan dat je het programma wil installeren.

De linux wereld is divers. .deb is het systeem van Debian en zijn vele afgeleiden. Er bestaan ook linuxsystemen waar een ander type installatiebestanden gebruiken: de .rpm bestanden (Redhat en afgeleiden).

Re: Linux versies ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/24, 20:18:51 »
Een .deb bestand is een installatiebestand. Dubbelklik erop, en softwarecentrum zal starten. Daar geef je aan dat je het programma wil installeren.

De linux wereld is divers. .deb is het systeem van Debian en zijn vele afgeleiden. Er bestaan ook linuxsystemen waar een ander type installatiebestanden gebruiken: de .rpm bestanden (Redhat en afgeleiden).

Omwille van de eenvoud zal ik de andere typen maar niet noemen ;)

Inderdaad moet je op Ubuntu altijd de deb kiezen als je de keuze hebt voor deb.

Re: Linux versies ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/25, 11:31:02 »
Oh en wanneer je die .deb hebt en je hebt nog NIET het gDebi installatiepakket, dan moet je die wel even installeren anders kan je niets met die .deb

En dat doe je op de volgende manier: sudo apt-get install gdebi



Neen, je kunt de deb ook gewoon installeren met het Ubuntu Softwarecentrum; heb je geen GDebi voor nodig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 17:21:54 »
Bij Ubuntu wordt bij dubbelklikken van een deb het softwarecentrum opgestart. Bij andere varianten van Ubuntu of afgeleiden kan het anders zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/25, 17:42:59 »
Hoeft niet in Ubuntu: standaard is gdebi niet geïnstalleerd. Op de achtergrond gebruikt softwarecenter hiervoor dpkg. Met synapctic kan je geen losse debs installeren: synaptic werkt enkel met softwarebronnen. Een met dpkg (of gdebi) geïnstalleerd deb bestand zal na installatie wel in synaptic verschijnen, en daar verwijderd kunnen worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/26, 09:26:18 »
Citaat
standaard is gdebi niet geïnstalleerd
Dat zeg ik.
Je zei ook: "Ik meen mij te herinneren dat ik in Ubuntu 14.04 de Gdebi moest installeren. " Ik bevestigde dus dat dit niet "moest" (maar natuurlijk wel kan).

Citaat
Ik vind zelf het softwarecentrum niets, dus kies ik er voor om Synaptic te gebruiken. En als je dan met gdebi werkt, dan kan je het in Syanptic inderdaad verwijderen.
Zelf heb ik er geen probleem mee als het maar is om vlug gimp, inkscape, een .deb enz te installeren, of om eens vlug te kijken wat een programma dat ik niet ken inhoudt als het op het forum vermeld wordt. Voor het fijnere werk onder de motorkap, zoals het verwijderen van kernels, heb ik ook synaptic staan. Iedereen heeft zijn voorkeuren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/26, 17:09:26 »
Ik heb het eens wat meer nageplozen, en ja, gdebi heeft een tijdje standaard in Ubuntu gezeten: volgens deze post moet het in Ubuntu Dapper (6.04)  geïntroduceerd geweest zijn. Als ik het scherm ervan zie (https://apps.ubuntu.com/cat/applications/precise/gdebi/) dan, ja, niet onbekend voor me. Maar ik was het glad vergeten. Het is in Ubuntu door softwarecenter vervangen geweest.

Re: Linux versies ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/26, 20:39:24 »
Ik heb het eens wat meer nageplozen, en ja, gdebi heeft een tijdje standaard in Ubuntu gezeten: volgens deze post moet het in Ubuntu Dapper (6.04)  geïntroduceerd geweest zijn. Als ik het scherm ervan zie (https://apps.ubuntu.com/cat/applications/precise/gdebi/) dan, ja, niet onbekend voor me. Maar ik was het glad vergeten. Het is in Ubuntu door softwarecenter vervangen geweest.

Dat klopt. Ubuntu en Kubuntu hebben een behoorlijke tijd GDebi standaard gehad. Ik herinner het me ook nog uit mijn begintijd met Ubuntu (2008).

Bro-tip: 6.04? Je bedoelt 6.06 ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux versies ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/27, 11:09:31 »
Bro-tip: 6.04? Je bedoelt 6.06 ;)
Zozo! Ik dacht dat de voorjaarsversies allemaal zonder uitzondering nummer 04 voor april droegen. De Dappere is hierop een blijkbaar een uitzondering  :) Ik ben ingestapt in voorjaar 2007 met 6.10, en heel kort erna 7.04: een voordracht van Richard Stallman heeft me dat duwtje gegeven. Ik heb dus (zoals jij trouwens) niets anders dan 04 en 10 versies gekend  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux versies ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/27, 11:58:07 »
Bro-tip: 6.04? Je bedoelt 6.06 ;)
Zozo! Ik dacht dat de voorjaarsversies allemaal zonder uitzondering nummer 04 voor april droegen. De Dappere is hierop een blijkbaar een uitzondering  :)
Klopt: de uitgave was oorspronkelijk wel degelijk in april 2006 gepland, maar ze hebben 't twee maanden uitgesteld omdat ze meer kwaliteit wilden toevoegen. Het was ook de eerste LTS-versie.....  :)