Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Wie kan dit verklaren?  (gelezen 2970 keer)

[opgelost] Wie kan dit verklaren?
« Gepost op: 2009/03/05, 14:49:00 »
Enige tijd geleden deed het netwerk in mijn laptop het niet meer. Het leek een hardware probleem te zijn. In deze laptop, een Compaq presario 1700 zit een minipci netwerkkaart. Ik de stoute schoenen aangetrokken, en de laptop opengemaakt. Kaartje eruit, gegoogled.. idd een minipci netwerkkaartje. Kaartje er weer in. Computer aan, en plots deed het netwerk het weer.

Tot hier niks vreemds. Kan gebeuren, los contactje oid. Nu het vreemde. Omdat ik dacht dat het mini pci kaartje kapot was heb ik op ebay een ander kaartje besteld. Deze kwam vandaag binnen. Ik oude mini pci kaartje eruit gehaald..en nieuwe erin. Ineens geeft de laptop aan eth0 (die er altijd al stond) en eth3, een nieuwe. Eth3 bleek het niet te doen, brak kaartje? Maar wat was die eth0 nou? Voor de gein eens proberen, eth0 te verbinden. En ja, die deed het. mmm..  Laptop weer opnieuw opengemaakt, nieuwe mini pci netwerkkaartje eruit, oude netwerkkaartje er ook uit gelaten, en laptop weer aan. Jahoor, gewoon netwerk.. zonder netwerkkaart. eth0 werkt weer prima...

Nu, hier snap ik niets van.. in de maintainence &service guide staat dat de presario 1700 serie een minipci netwerkkaart heeft, en deze zat er ook nog eens in..  Hoe kan ik nou dan netwerk hebben zonder dat er uberhaupt een minipci netwerkkaartje in de laptop zit??????????
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 16:35:58 door tommie74 »

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/05, 15:07:38 »
Ook nog iets onboard?
Op de chat te vinden als debiantux

[opgelost] Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/05, 15:14:31 »
Mmmmm.... ja, ik denk dat ik het niet goed begrepen had. In de service & maintainence guide staat dat er een modem / NIC Combo Card in zit. En als ik op het internet zoek met het spare part nr. dan vind ik dit ook, maar ook alleen minipci modem kaartjes. Ik denk dat het minipci kaartje dus alleen een modem kaartje was, en dat de ethernetchip gewoon op het moederbord zit oid.

Sja... omdat mijn netwerk het weer deed na verwijderen en weer insteken van dat kaartje, en omdat de guide sprak van modem / NIC combo kaartje leek het me dat het ook wel een netwerkkaart moest zijn. Niet dus.

edit: wel balen, want blijkbaar is die chip op het moederbord brak... die kapt er op een gegeven moment mee.. en hij doet het weer als ik een modemkaartje eruit haal en er weer instop... maar om dat nu iedere week te gaan doen... Maar... misschien dat een keer schudden of op de kop houden van de laptop wel net zo goed werkt..  :D
« Laatst bewerkt op: 2009/03/05, 15:19:21 door tommie74 »

Offline elgl

  • Lid
Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/05, 20:20:26 »
Wat voor nieuw kaartje heb je dan nu gekocht? Is dat een nieuw netwerk kaartje of een modem?
Als het een nieuw netwerk kaartje is, zou ik dat gaan gebruiken. Welke kaart de eth0/eth3 is kan je zien aan het MAC adres. Dit staat naast HWaddr als je 'ifconfig' intypt. Vaak zit er ook een klein stickertje op netwerk kaarten met daarop het MAC adres.

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/05, 22:21:52 »
Wat voor nieuw kaartje heb je dan nu gekocht? Is dat een nieuw netwerk kaartje of een modem?
Als het een nieuw netwerk kaartje is, zou ik dat gaan gebruiken. Welke kaart de eth0/eth3 is kan je zien aan het MAC adres. Dit staat naast HWaddr als je 'ifconfig' intypt. Vaak zit er ook een klein stickertje op netwerk kaarten met daarop het MAC adres.
Het nieuwe (tweedehandse) minipci kaartje is een netwerk en modem kaartje ineen. Maar volgens mij zit er alleen een modem connector kabeltje in mijn laptop en geen ethernet connector kabeltje. Dwz kabeltje van de kaart die midden in de laptop zit, naar de connector op het chassis. Helaas.. het kaartje werkt denk ik prima, maar ik kan er niks op aansluiten. De aansluiting van de ethernetpoort die er nu zit in het chassis gaat denk ik regelrecht naar het moederbord.

Ik heb net nog wel het lcd scherm van de laptop erafgehaald en opengemaakt. Even kijken of er ruimte is om een minipci draadloosnetwerkkaartje met antennes te plaatsen. Deze schijnen een stuk beter bereik te hebben dan zo'n draadloze usb stick waar ik op mijn werkplek geen bereik heb. Maar helaas... geen ruimte voor de kabeltjes van antennes.

Offline elgl

  • Lid
Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/05, 23:25:34 »
Dat is jammer, dan zijn de mogelijkheden helaas toch vrij beperkt...

Offline track

  • Lid
Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/06, 10:32:21 »
Hoi Tommie,

heb je ooit een  sudo lshw -html > ijzerwaren.html  gedaan ?
Dan kun jij ook zien wat Linux feitelijk "ziet".

En wat die kaartjes betreft: Als er een (ether-)netwerkaansluiting ergens op zit behoort er ook een ether-plug bij toch ?

Wat die rare verhalen met een ander gedrag na het wisselen van een kaart betreft zal ik het erst aan "ACPI" denken.
Dus een "automatisch" onderdeel in het BIOS dat de hardware-gegevens aan het OS verklapt, blijkbaar met een bepaalde wisselwerking.
(en dat teruggezet wordt als je de voeding afzet of hardware verandert)

track

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/06, 12:38:03 »
Hoi Tommie,

heb je ooit een  sudo lshw -html > ijzerwaren.html  gedaan ?
Dan kun jij ook zien wat Linux feitelijk "ziet".

En wat die kaartjes betreft: Als er een (ether-)netwerkaansluiting ergens op zit behoort er ook een ether-plug bij toch ?

Wat die rare verhalen met een ander gedrag na het wisselen van een kaart betreft zal ik het erst aan "ACPI" denken.
Dus een "automatisch" onderdeel in het BIOS dat de hardware-gegevens aan het OS verklapt, blijkbaar met een bepaalde wisselwerking.
(en dat teruggezet wordt als je de voeding afzet of hardware verandert)

track
Hallo Track,
idd zit er op het minipci modem/netwerkkaartje een tweetal ingangen voor een connector, een modem, die had ik aangesloten, en de andere zal voor de netwerkaansluiting zijn. Hiervoor zat in mijn laptop geen kabeltje omdat de netwerkhardware waarschijnlijk op het moederbord zit, en vanaf daar met de ethernet connector in de behuizing is verbonden.

sudo lshw heb ik niet gedaan, maar ik had wel sudo lspci gedaan toen ik dat andere kaartje erin had gestoken. Dit om te testen of de hardware werd gevonden. Ik zag toen idd ethernet hardware, maar heb toen niet verder gekeken of er dubbele waren. Gevonden, is goed dacht ik..

Wat betreft de acpi, daar kan wel iets inzitten...dat daar iets gebeurt. Toen ik er dat nieuwe kaartje in had gedaan, bij het opstarten was er nog voor de normale bios laad een mogelijkheid tot een ander menu. Deze gaf de mogelijkheden tot het opstarten via het netwerk aan. Normaal is dit niet in te stellen op mijn laptop, dat zal dus wel vanaf dat netwerkkaartje komen. Nu het kaartje er niet meer inzit is dit menu ook weer verdwenen.

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/07, 15:17:36 »
Je zat dus op een 56k-lijntje te internetten?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/07, 15:21:50 »
Je zat dus op een 56k-lijntje te internetten?
Nee hoor, dat is lang geleden dat ik dat heb gedaan. :)

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/07, 23:58:14 »
Hmm...
Je zat dus op een 56k-lijntje te internetten?
Nee hoor, dat is lang geleden dat ik dat heb gedaan. :)
Tsjah, ik volgde geloof ik het verhaal niet helemaal :) Wist niet dat je ook (mini) pci-kaartjes in een laptop kon stoppen. Die van mij heb ik diverse keren open gehad, maar nergens een plekje gezien voor een extra pci-kaartje. Kan ook wel ergens helemaal verstopt zitten :)

Enfin, zoals ik je verhaal nu begrijp, heb je gewoon een on-board LAN-aansluiting en is dat pci-kaartje van je een modem. Blijkbaar gaat er iets mis met de communicatie en is een van beiden gewoon brak.

Mss een tip: als je een PCMCIA-slot in je laptop hebt, kun je daar een nieuw netwerkkaartje inzetten. Hoef je je modemkaart er niet telkens uit te halen en er weer in zetten ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/08, 10:44:56 »
Goeie tip, alleen moet ik dan usb2 missen... ik heb namelijk al een usb2 kaartje in de pcmcia zitten..

Maar... ik denk erover om met een dremel aan de slag te gaan, en ruimte te creeren voor een paar draadloze antennes.. Een beetje als van die mensen die een het leuk vinden om aan een oude auto te klussen, maar dan met een computer.   :D

Re: Wie kan dit verklaren?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/19, 16:34:36 »
Inmiddels heb ik draadloos netwerk via een intern minipci kaartje, met een paar antennes in de laptop monitor.  :D   Dit laptopje kan weer even mee. Eind goed al goed.