Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: absolute beginner  (gelezen 2120 keer)

absolute beginner
« Gepost op: 2007/03/06, 10:22:21 »
Hallo. Ik wil kijken of Linux wat voor mij is. Ik hoop het wel, na al die jaren stress en veel onkosten aan Windows. Hoe begin ik? Ik heb gisteren de vrije cd gebrand. Ik dacht met versie 6.10. Die deed ik erin en vervolgens kreeg ik een scherm met Ubuntu. Het leek of hij ging opstarten, maar nee... Na een tijdje gewoon een zwart scherm. Niet echt bemoedigend als eerste kennismaking met Linux, maar ik ben best wel een doorzetter hoor. Wie kan mij stap voor stap op weg helpen, want ik ben niet echt een verschrikkelijke computernerd.

Ik wacht jullie reacties af.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
absolute beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/06, 10:24:36 »
Probeer eens een versiewissel? Dus 6.06 i.p.v. 6.10.
CD op lage snelheid branden, op halve kracht of zo.

absolute beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/06, 11:13:54 »
krijg je wel het eerste bootschermpje waarin je start en install kan aanklikken??

zo ja druk eerst  F6 dan krijg je onderin een extra regel haal daar quiet en splash weg dan krijg je wat meer informatie en zet op het einde
 acpi=off   erbij

succes

absolute beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/06, 11:33:50 »
Ja, ik kreeg inderdaad wel eerst zo'n menu met start en instal of weet ik wat allemaal. Ik geloof dat ik ook de cd nog kon checken enzo. Maar goed, ik zal F6 drukken en doen wat TivAk zegt. Kijken of dat wel werkt. Het is voor mij allemaal abracadabra, maar over een jaar ben ik expert... (hoop ik).
Ik volg ook de raad van pjotr123 op en ben nu de 6.06 aan het daunlooden.
Welke versie is voor een nog niet begonnen beginner nou het beste om mee te ... beginnen?
En is het mogelijk dat een windhoosprogramma ook zou wekren onder linux of hoef ik dat niet eens te proberen? Moet ik gewoon alles nieuw? Als dat zo is moet ik natuurlijk wel windows er nog wel even naast houden voor de bestanden en programma's die ik nu gebruik...
Is er ook een goed eenvoudig boekhoud/ledenadministratieprogramma onder Linux?

Ik ga verder met mijn pogingen. Ik zou het een verademing vinden als ik windroos niet meer nodig heb...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
absolute beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 11:42:03 »
Hopelijk lukt het nu wel! Overigens een tip: maak je PC gewoon tweevoudig opstartbaar, zodat je steeds kunt kiezen of je Linux dan wel Windows wil starten. Zo kun je langzaam wennen aan Linux, en heb je Windows gewoon achter de hand. In het begin zul je nog regelmatig willen terugvallen op W.

Na een half jaartje zul je merken dat Windows onder een dikke laag stof is geraakt, omdat je inmiddels helemaal thuis bent in Linux. Dan kun je altijd nog besluiten om W. eraf te gooien.

Hoewel, waarom eigenlijk? Altijd handig voor probleemoplossing. Als je een raar probleem hebt in Linux, dan kun je altijd kijken of hetzelfde probleem zich voordoet in Windows. Zo ja, dan weet je zeker dat het een hardwareprobleem is. Zo heb ik een volledig kaalgeslagen XP op mijn PC staan, met uitgeschakelde netwerkverbinding (uiteraard). Zo'n kaalgekapte XP heeft maar weinig ruimte nodig. 2 tot 3 GB is zat.

absolute beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/06, 11:48:01 »
Nog even wat beginnersvragen:
Is Linux en Ubuntu hetzelfde? En zo nee wat is het verschil?
Ik begrijp dat een ieder mee kan schrijven aan programma's voor Linux en aan Linux zelf. Is dat niet gevaarlijk? Is de kans niet aanwezig dat Bill Gates stiekem de boel om zeep zit te helpen, door fouten in Linux te schrijven?
Waar vind ik meer informatie in de programmeertaal waarin e.e.a. is geschreven?
En zo heb ik nog wel meer vragen, maar die komen nog wel een keer.

Offline mcgyver

  • Lid
absolute beginner
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/06, 11:54:03 »
Ubuntu is om het zo te zeggen een linux. Er zijn er meerdere. En voor de rest veel lezen, vooral op dit forum maar ook elders. Nee er is geen gevaar (tenminste niets dat niet afgewend kan worden). Voor Ome Bill zijn we nooit bang geweest en zullen het ook nooit worden.

belg

  • Gast
absolute beginner
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/06, 11:58:01 »
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/index.html

https://help.ubuntu.com/community/SwitchingToUbuntu/FromWindows, begin hiermee.

Een heel goed begin....

Wordt veel uitgelegd, speciaal voor mensen die nog weinig ervaring hebben.

En idd, ga gewoon dual-booten...

1 Tip, als je je ubuntu-installatie hebt vernaaid, en dat gebeurt in het begin vast wel een keertje, kan je met je windows cd opstarten en kiezen of je wil herstellen of windows opnieuw wil installeren. Kies dan herstellen en doe "fixmbr" vanaf de dos prompt. Je windows bootloader wordt dan weer geinstalleerd. En dan kan je evt. weer opnieuw beginnen, no harm done.

Hou je in het begin wel ad officiele documentatie, en laat je niet verleiden tot het gebruik van scripts als esasyubuntu of automatix. Zijn nogal gammel en je leert er niks van.

Welkom trouwens.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
absolute beginner
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/06, 13:23:27 »
He janklootmaaran (schitterende naam overigens!),

De meeste zaken in Linux (de "kernel", de basis van het Operating System dus) zijn geschreven in de programmeer-taal C. Dat zijn over het algemeen de dingen die op elk hardware platform (Intel 80x86, PowerPC etc.) hetzelfde zijn geregeld. De specifieke zaken voor een bepaald hardware platform is deels in C en deels in Assembler geschreven. Deze laatste taal is behoorlijk "laag-bij-de-gronds" zeg maar. Over beide talen zijn leuke boeken te koop die aardig uitleggen hoe je het e.e.a. aanpakt.

Daarnaast zijn vele utilities geschreven in (uiteraard) C, C++ (een object-georienteerde versie van C) en in vele andere programmeertalen. Tegenwoordig zie je veel "scripting" talen zoals Perl , Python en bijv. PHP voor web-applicaties. Omdat al deze utilities gebruik maken van de onderliggende OS laag is het veel makkelijker om een andere taal dan C te gebruiken.

Nou, hopelijk ben je zo een beetje op weg op het gebied van programmeren ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

absolute beginner
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/06, 14:14:01 »
Hallo allemaal. Erg bedankt voor jullie geweldige hulp.
Nou, het is gelukt. Ik heb 6.06 gedownload en cd gebrand. Dat werkte feiloos.
Dus ik heb Linux (het licht) gezien. Zo op het eerste oog leek dit me al overzichtelijker en gebruiksvriendelijker dan windows. Het is ook niet meer dan normaal (vind ik) dat als je een computer koopt en je installeert daarop een besturingssysteem, dat je dan ook meteen kan internetten, emailen, je agenda kan bijhouden etc. Maar bij ome Bill moet je dan eerst nog voor veel geld allerlei programma's kopen. Bij Ubuntu dus niet. Ik kon zelfs meteen tekstverwerken, mijn usb stick werkte, ik kon internetten etc. Ben ik niet gewend hoor, hele cultuurschok

Maar nu even wat anders. Dat was dus Linux vanaf cd rom. Als ik nu echt wil gaan installeren, kan ik dan gewoon op install klikken als ik vanaf de cd boot? Ik moet natuurlijk wel Windows (nog even) intact houden.

En alvast nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
absolute beginner
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/06, 14:32:00 »
Hier staat een duidelijke (engelse) uitleg.
https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot?action=show&redirect=WindowsDualBootHowTo

En hier nog een, met mooie screenshots en veel uitleg:
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing

absolute beginner
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/08, 22:35:30 »
Het lukt me niet meer Ubuntu op te starten. Ik duw de cd erin, start de pc op en krijg netjes het menu. Ik kies voor menukeuze 1. Dan gaat het opstarten beginnen, maar als hij bijna klaar is krijg ik het zwarte scherm met links bovenin een knipperende cursor en die stopt na een aantal seconden met knipperen. Dan gebeurt er niets meer. Wat kan dat zijn?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
absolute beginner
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/08, 22:41:44 »
test deze cd eens op een andere pc. Als hij daar ook vastloopt is de cd beschadigd. live-cd's zijn zeer gevoelig en de minste fout of onleesbaar stukje wordt afgestraft met een crash.

Brand de cd ook steeds op een lage snelheid en doe een controle van de beschreven data.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

absolute beginner
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/09, 09:40:52 »
Helaas, dat had ik al gedaan. In mijn laptop deed de cd het prima.
Ook gebrand op lage snelheid. De cd is dus wel goed, het zal aan mijn pc liggen.
W. XP-Pro werkt prima (voor Windows-begrippen dan). Waar kan dit mee te maken hebben? Ik wil Ubuntu installeren op deze PC. Ik heb een nieuwe PC besteld (nog wel met Windows, dualboot XP-Pro/Vista). Mijn oude PC wil ik gaan gebruiken om Ubuntu te gaan uitproberen. Als dat goed werkt wil ik misschien helemaal overstappen op Linux.

Klopt het trouwens dat ik voor Ubuntu een aparte partitie moet maken? En zo ja, kan dat terwijl W.XP en alle data op mijn HD staan of moet ik dan eerst de hele zooi backuppen en de HD formatteren?
Dat zou voor mijn oude PC nog niet zo erg zijn, maar als ik Ubuntu ook op mijn laptop wil installeren, dan moet ik XP erafgooien en daar heb ik geen installatie cd van. Moeilijk moeilijk allemaal.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
absolute beginner
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/09, 09:58:07 »
hmmm ... dan zie ik niet direct wat er fout loopt. Er is een manier om tijdens de opstart alle handelingen te kunnen volgen die de pc doet in een soort zwart DOS scherm. Ik dacht met alt-f1 te drukken maar weet niet zeker. Iemand?

Dan kun je exact zien waar hij crasht. Post deze foutmelding hier eens.

Je moet inderdaad een aparte partitie aanmaken. Dat kun je door tijdens de installatie procedure te kiezen voor handmatige installatie.
Dan kom je in een programma dat Gparted heet. Meer info over deze tool:
http://gparted.sourceforge.net/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"