Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Forum perikelen  (gelezen 2516 keer)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Ubuntu Forum perikelen
« Gepost op: 2010/01/13, 08:58:05 »
Ik lees veel op dit forum ook al post ik zelf niet heel vaak. Qua tijd ben ik redelijk nieuw op dit forum en lees met verbazing sommige postings omtrent structuur van een werkgroep of de wijze waarop er met elkaar gesproken wordt. Dit schrikt mensen die 'net' bij Ubuntu komen kijken enigszins af, en die snappen niet dat er op zo'n forum zo (whatever that may be) met elkaar gesproken wordt.

Daarom heb ik een voorstel die ik ook bij veel andere forums heb gezien:

Waarom maken jullie niet (bijv.) de Ubuntu-NL rubriek op dit forum alleen toegankelijk voor leden die al een x aantal postings op hun naam hebben staan, of een separate rubriek in dit forum speciaal voor dit soort postings over structuur e.d. mits je een aantal postings hebt.

Zo voorkom je dat 'nieuwe' leden snel afhaken na het lezen van bepaalde postings.
Het maakt de zogenaamde 'openheid' misschien visueel iets kleiner maar de mensen die het fanatiekst zijn op dit forum hebben zonder probleem immers toegang tot dit ene topic over Ubuntu NL. Het wordt ook makkelijker voor moderatoren, want die kunnen fout geplaatste 'structuur' onderwerpen in een keer naar de goede rubriek zwiepen die alleen maar zichtbaar is voor een groep die veel postings heeft. De grens waar zo'n rubriek zichtbaar wordt voor mensen zou kunnen liggen bij 100 postings (dit is een voorbeeld !!!!).

Omdat zo'n bericht als deze vraagt om een snelle reactie wil ik jullie juist nu verzoeken om voordat je reageert eens rustig hier over na te denken aangezien een te snel antwoord misschien gelijk het 'kind met het badwater' weggooit.

De werkwijze die ik hierboven schets werkt op forums heel goed, en geeft mensen niet zozeer het gevoel dat iets niet open is, maar meer......hoe kan ik zorgen dat ik daar ook bij hoor.
Mocht er iets in deze posting niet duidelijk zijn, of je denkt het niet helemaal te begrijpen, reageer dan ook zodat ik het nog specifieker kan uitleggen.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/13, 09:04:14 »
Ik vind het een prima idee!

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/13, 13:10:05 »
Ubuntu is een open systeem voor allemaal, dit forum moet dat ook blijven.
Beginnende forumgebruikers zoeken specifieke oplossingen voor hun problemen, die kijken niet in die structuur draadjes.
Acht de beginnende forumgebruiker niet te dom, mensen kunnen voor zichzelf denken.
Een mens zoekt wat het nodig heeft en gooit de rest weg!
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/13, 13:47:25 »
Ik vind de beginnende forumbekijker niet dom. Dat heb je mij ook niet horen zeggen.
Als beginnende forumbekijker kijk je meestal eerst wat er allemaal op het forum te vinden is, dus je struikelt wel over die draadjes. Als ik dan de inhoud lees, denk ik: "gaan ze op die manier met elkaar om?" en dan zou ik kunnen besluiten om daar niets mee te maken willen hebben. Je kan dan gewoon niet meer in die bewuste rubriek kijken, maar de toon is dan al wel gezet. Daarom denk ik dat als je beginnelingen echt wilt 'winnen' voor Ubuntu het beter is om zulke draadjes wat minder open te laten zijn.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/13, 13:59:24 »
Agree met landfiets, gesprekken die gaan over de interne keuken zouden niet zo verweven mogen zijn met de "gewone" off-topic / aankondigingen of support vragen.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/13, 14:01:36 »
Als beginnende forumbekijker kijk je meestal eerst wat er allemaal op het forum te vinden is, dus je struikelt wel over die draadjes. Als ik dan de inhoud lees, denk ik: "gaan ze op die manier met elkaar om?" en dan zou ik kunnen besluiten om daar niets mee te maken willen hebben. Je kan dan gewoon niet meer in die bewuste rubriek kijken, maar de toon is dan al wel gezet. Daarom denk ik dat als je beginnelingen echt wilt 'winnen' voor Ubuntu het beter is om zulke draadjes wat minder open te laten zijn.

Klopt helemaal. Niet alleen omdat ik dat zelf denk, maar meer ook dat mensen IRL mij daar op aanspreken, zonder dat ik er naar gevraagd heb. Dat feit is wat mij betreft verontrustend genoeg om dit punt serieus te nemen.

Of de voorgestelde oplossing de juiste is, weet ik zo niet: puur obv posts afgaan is wat dubieus. Maar:

De werkwijze die ik hierboven schets werkt op forums heel goed, en geeft mensen niet zozeer het gevoel dat iets niet open is, maar meer......hoe kan ik zorgen dat ik daar ook bij hoor.

Ik vind dit wel een prikkelend fenomeen, sluit goed aan bij het gemeenschapsdenken, het verkrijgen van 'karma', etc.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 14:05:27 door markba »

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/13, 14:14:32 »
Ok, maar dan alleen een aparte rubriek!

alleen bij een x-aantal posts?

Een x-aantal posts:
Een beginnende gebruiker kan ook wat bij te dragen hebben aan de interne keuken!
Dan moeten deze gebruikers eerst een heleboel posten, voordat ze de draadjes kunnen zien.
(en uiteindelijk zien ze de draadjes en dan kunnen ze denken, heb ik daarvoor eerst 100 posts moeten doen?)

Ikzelf heb me er nooit aan geergerd, Ik lees wat ik wil lezen en als het me niet bevalt klik ik gewoon op een andere thread.
Als ik zie dat iemand over de 1000 posts heeft en op een bepaalde manier praat met iemand anders die ook veel post heeft, dan is het enige wat ik denk: Ha, die kennen elkaar!

Dus een aparte rubriek aanmaken lijkt mij het beste.

Al met al een zeer boeiende thread!! (hoort eigenlijk in een aparte rubriek  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 14:17:12 door EricDrijv »
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/13, 15:04:03 »
Die drempel hoeft helemaal niet hoog te zijn.
Zo hebben "wij" ook forumdelen die na 1 posting zichtbaar worden.
Dus 0 posters of voorbijgangers krijgen niet alles onder ogen zoals foto's en andere.

In principe is het gewoon een goed idee en eenvoudig in te stellen.
Maar vind het op dit forum niet wenselijk om aan 10 of meer postings te denken.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/13, 18:54:47 »
Als ik zie dat iemand over de 1000 posts heeft en op een bepaalde manier praat met iemand anders die ook veel post heeft, dan is het enige wat ik denk: Ha, die kennen elkaar!
Het is hier een gezellige groep. ;) Ik ga ervan uit dat je dit positief bedoelt.

Ontopic: Ubuntu NL is geen arena, maar een intern gedeelte. Alles over releaseparty's en steunpunten wordt zo ook afgeschermd. Daarom ben ik hiertegen.

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/13, 19:04:05 »
Als ik zie dat iemand over de 1000 posts heeft en op een bepaalde manier praat met iemand anders die ook veel post heeft, dan is het enige wat ik denk: Ha, die kennen elkaar!
Het is hier een gezellige groep. ;) Ik ga ervan uit dat je dit positief bedoelt.

Tuurlijk! Ik ga hier niet zitten stoken of zo!
Ik zeg alleen maar dat je het soort gesprekken waar ik op doel alleen vindt bij mensen die elkaar kennen, daarom zeg ik 1000 posts, want na duizend posts ken je iemand wel! En ik doel helemaal niet op negatieve gesprekken of zo.

Dus, nogmaals het is niet mijn bedoeling om te stoken of om respectloos te zijn!

Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/13, 19:32:43 »
Sommige mensen kennen elkaar ook van installparty's of andere real life ontmoetingen. :)
Kubuntu 20.04

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/14, 07:27:41 »
Als ik zie dat iemand over de 1000 posts heeft en op een bepaalde manier praat met iemand anders die ook veel post heeft, dan is het enige wat ik denk: Ha, die kennen elkaar!
Het is hier een gezellige groep. ;) Ik ga ervan uit dat je dit positief bedoelt.

Ontopic: Ubuntu NL is geen arena, maar een intern gedeelte. Alles over releaseparty's en steunpunten wordt zo ook afgeschermd. Daarom ben ik hiertegen.

Dat lijkt me niet moeilijk om te veranderen. Releasepartys krijgt gewoon zijn eigen rubriek dan. Is misschien wel veel duidelijker ook als in een oogopslag de releasepartys ook als hoofdrubriek genoemd worden.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/14, 07:31:28 »
Als ik zie dat iemand over de 1000 posts heeft en op een bepaalde manier praat met iemand anders die ook veel post heeft, dan is het enige wat ik denk: Ha, die kennen elkaar!
Het is hier een gezellige groep. ;) Ik ga ervan uit dat je dit positief bedoelt.
Ik begeef mij op veel fora en ik kan je vertellen dat die vlieger van elkaar kennen niet per definitie opgaat. Als je het Ziggo forum leest inclusief dit soort van reacties, vliegt iedereen elkaar in de haren ook als ze elkaar niet kennen. Dus ik denk bij felle postings helemaal niet dat iemand de ander kent.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Brillie

  • Lid
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/14, 12:42:43 »
Waarom maken jullie niet (bijv.) de Ubuntu-NL rubriek op dit forum alleen toegankelijk voor leden die al een x aantal postings op hun naam hebben staan,

We houden van openheid voor iedereen.

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/14, 12:54:52 »
Misschien dat het een idee is om in het profiel een extra instelling toe te voegen zodat leden ervoor kunnen kiezen een bepaald subforum aan of uit te zetten? Of dat technisch eenvoudig te implementeren is weet ik niet.

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/14, 14:19:56 »
O, dat wist ik niet Femke. Ik heb geen verstand van de forumsoftware. Jammer, als dat wel makkelijk mogelijk was zou dat misschien een aardige oplossing zijn geweest.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/14, 14:42:43 »
Ik ben blij dat er gereageerd wordt. Ik hoop echter dat het niet bij reageren blijft maar dat er van de leiding van dit forum ook een weloverwogen standpunt komt in deze.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Ubuntu Forum perikelen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/14, 15:29:03 »
Ik ben blij dat er gereageerd wordt. Ik hoop echter dat het niet bij reageren blijft maar dat er van de leiding van dit forum ook een weloverwogen standpunt komt in deze.
Als je dat wil kan je het onderwerp het best op de agenda van de volgende irc meeting plaatsen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings (Hier staat enige uitleg)

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20100210 (De volgende meeting)

Hier staat enige uitleg over het werken met de wiki:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeWiki