Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutmeldingen Rsync  (gelezen 617 keer)

foutmeldingen Rsync
« Gepost op: 2016/01/19, 12:22:29 »
Het valt mij op dat Rsync heel veel foutenmeldingen genereert. Het lijkt er erg op dat het programma moeite heeft met bijzondere tekens in de naam van bestanden, zoals ':', '-' en '.'.. Déjà Dub lijkt daar geen enkel probleem mee te hebben.

Vraag is nu: klopt dit? en hoe kan ik dit omzeilen?: Rynsc 'dwingen´ van die bijzondere codes niest aan te trekken.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/19, 14:27:18 »
Als je de foutmeldingen niet even meegeeft, kunnen we met je vraag niet zoveel doen. Kan zijn omdat één van de bestandssystemen sommige tekens niet ondersteunt.

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/19, 14:33:12 »
Hallo, ik heb deze foutmeldingen niet. Even een testje gedaan. Mapje rsynctest aangemaakt en drie bestandjes met semi-rare tekens in de naam (dubbele punten in bestandsnamen is vragen om rotzooi als dat naar andere besturingssystemen wordt verzonden).

Dan een submapje dest aangemaakt en de opdracht
$ rsync -tva rsynctest/ rsynctest/dest/
gegeven en dat ziet er zo uit. Hier geen problemen dus.

« Laatst bewerkt op: 2016/01/19, 14:54:04 door Paul Matthijsse »

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/19, 15:30:21 »
Voor wat ik doe en terug krijg, zie hieronder

Input
mart@PC-Mart:~$ rsync -r --delete --progress -uvz /home/mart/Muziek /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.1.30,share=homes/Mart/Sync-map^C

Output
Citaat
rsync: mkstemp "/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.1.30,share=homes/Mart/Sync-map/Muziek/Dimitrie Cantemir/Istanbul - The book of the science of music (Jordi Saval)/.12 - Lamento: Ene Sarere (2 Duduk).ogg.W7fOCr" failed: No such file or directory (2)
rsync: recv_generator: mkdir "/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.1.30,share=homes/Mart/Sync-map/Muziek/Johann Sebastian Bach/Brandenburg Concertos (Le Concert des Nations, La Capella Reial de Catalunya feat. conductor: Jordi Savall)" failed: No such file or directory (2)
*** Skipping any contents from this failed directory ***
rsync: mkstemp "/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.1.30,share=homes/Mart/Sync-map/Muziek/Dvorak,  Antonin (1841-1904) - Slavonic Dances/.01 - Slavonic Dances, Op.46: No.1 in C major.ogg.ClYhLL" failed: No such file or directory (2)

Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/19, 15:43:42 »
Kan rsync zijn,
kan door samba(windows delen) komen,
kan door je .12 naam komen, misschien verborgen map/naam,
-teken mag gebruikt worden, beter is om _teken te gebruiken, spaties ook liever niet(hoewel tegenwoordig mag dit, maar met scripten kan dit problemen geven).
Soms heb je door andere talen/toetsenborden, dat er rare tekens tussen staan, soms niet echt herkenbaar, bijv - welke niet goed is, en door deze te wissen, en zelf nieuw te maken is het wel in orde.

En misschien speelt de rechten van de file nog mee.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/19, 16:34:45 door jan11000 »

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/19, 16:25:50 »
"Ene Sarere (2 Duduk).ogg.W7fOCr"
en
"No.1 in C major.ogg.ClYhLL"
Wat doen die rare achtervoegsels daar?

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/19, 16:58:23 »
Het heeft met samba te maken: de tekens die zijn toegelaten, zijn beperkt. Vroeger, en nu misschien ook, kon een : zeker niet onder windows.

http://serverfault.com/questions/124611/special-characters-in-samba-filenames

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/19, 17:14:43 »
vreemd; ik heb die gekke tekens ook gezien, maar die staan beslist niet achter de betreffende files.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/20, 09:06:06 »
Ik heb een paar simpele tests, zoals handmatig kopiëren van bestand, uitgevoerd en wat bleek: de Nas (QNAP TS-251C) accepteert geen bestanden met vreemde tekens, zoals '? ', in de naam. Rsync via Samba naar een ander partitie gaat zonder problemen. Rsync is dus niet het probleem, maar de NAS.

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/20, 09:22:13 »
Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen.
Bestandsnamen hernoemen.

Ik zie dat het vooral om muziekbestanden gaat, dat zou je eenvoudig met EasyTag op kunnen lossen: bij het wegschrijven van bestanden, kan EasyTag rekening houden met die vreemde karakters (deze worden eruit gefilterd).

En anders kun je PyRename gebruiken, die kan het volgens mij ook (weet het niet helemaal zeker).

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/20, 14:18:40 »
Ik ben er helemaal uit: het is een probleem van Samba. Via SSH/FTP is er geen enkel probleem.

Ik was wat in de war, omdat ik met Déjà Dup via SMB nooit een probleem heb ondervonden. Maar dat is dan ook logisch, omdat die de data netjes in pakt in pakketjes van ca. 25 MB en dus geen gekke filenamen 'ziet'. En via Samba naar een andere partitie op de eigen schijf kopiëren bleek dus uiteindelijk ook niet goed te gaan.

Bedankt voor het meedenken!
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Nero

  • Lid
Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/21, 23:23:21 »
"Ene Sarere (2 Duduk).ogg.W7fOCr"
en
"No.1 in C major.ogg.ClYhLL"
Wat doen die rare achtervoegsels daar?
De characterreeks na de eigenlijke extentie .ogg plaatst rsync daar tijdens de copy operatie. Op het einde worden de werkbestanden hernoemd naar de oorspronkelijke bestandsnaam. Wordt een rsync afgebroken tijdens een bestandstransfer dan blijft die werknaam staan. De betreffende bestanden hebben ook nog een punt voor de naam, zodat deze als hidden worden beschouwd.

Re: foutmeldingen Rsync
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/22, 14:57:01 »
Ah, dat wist ik niet. Ook nooit dergelijke achtervoegsels gezien bij mijn ge-rsync.