Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios Resetten met Jumper  (gelezen 5368 keer)

Bios Resetten met Jumper
« Gepost op: 2009/09/22, 08:07:27 »
Me informatie hardware Docent vertelde dat ik een moederboord een jumper kan vinden om me bios te resetten ik heb 2 PC's waarbij dat moet gebeuren en 5 seconden de xenos batterij eruit.

Maar eigenlijk kan ik die jumper niet vinden heeft iemand een idee waar die ongeveer zit?

Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/22, 08:24:05 »
Je docent heeft het maar gedeeltelijk goed. Je kunt ook gewoon de batterij eruit halen, de computer opstarten, weer uitzetten en de batterij er weer indoen. Daarnaast hoef je de jumper niet per sé in de juiste setting te zetten, even een schroevendraaier ertussen werkt ook. De computer hoort vanzelf aan te gaan na het resetten d.m.v. de jumper. De jumper vind je meestal in de buurt van de BIOS-batterij en dan met de naam "clear_cmos" of iets dergelijks. Kun je hem niet vinden, zoek het dan op in de handleiding van het moederbord.

Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 08:42:13 »
Ik heb 2 PC's die gedumpt zijn min of meer, gelukkig staan de handleidingen op internet van Dell dus ik zou er wel even naar kijken maar zou het dus inderdaad kunnen dat alleen de baterij eruit halen genoeg is? wel vervangen. ik zal ff kijken in de kast van die computer

Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/22, 09:00:01 »
Volgens de handleiding bestaat die jumper wel degelijk maar het is mij een raadzel waar die zit en ff die PC naar school mee nemen is eigenlijk een beetje zwaar net als een server dat past niet zo 1 2 3 op me fiets.

Offline Tico

  • Lid
Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/22, 09:22:48 »
Kijk uit met de batterij eruit halen, ik had er een die vastgesoldeerd was! De jumper zit zoals Cumulus al zei in het algemeen in de buurt van het batterijtje, zoveel jumpers zijn er toch niet?

Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/22, 21:28:47 »
Dat is het mooiste in de handleiding staat van wel maar als ik naar me kast kijk en me werkende kast ernaast zet zie ik ze niet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Bios Resetten met Jumper
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/22, 23:03:30 »
Echt heel lastig is het meestal niet.
Pak een zaklampje (dan kan je het beter zien)
Doe de kast open.
Zoek de batterij op.
Kijk of je in de buurt van die batterij een stel jumpertjes ziet.
Lees de beschrijving bij die jumpertjes. "clear CMOS" of "reset CMOS" en dat soort termen moet je hebben.

Kan je het nog steeds niet vinden, dan kan je een linkje naar de handleiding geven. Dat maakt het wat makkelijker om een duidelijk antwoord te geven. Mijn glazen bol is stuk dus momenteel kan ik ook niets meer dan alleen raden ;)

Een duidelijke foto van het moederbord zou ook kunnen :)