Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu of Lubuntu  (gelezen 992 keer)

Offline RichardM

  • Lid
Xubuntu of Lubuntu
« Gepost op: 2014/09/25, 09:47:20 »
Hallo,

Op een netbook met 1GB ram heb ik nu Xubuntu,maar ik las dat Lubuntu nog lichter en sneller zou zijn dan Xubuntu,is dat zo?
Kan ik op Lubuntu alle software die er is voor Ubuntu gebruiken?
En wat zijn eventueel de minpunten van Lubuntu?

Ik zoek een licht OS voor mijn netbook met 1GB ram,maar ik moet er uiteraard ook wel wat mee kunnen.
Voornamelijk internetten,mail,Facebook,Twitter en mijn wordpress website bijhouden en aanpassen.

Hartelijk dank alvbast voor jullie advies.

Richard

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/25, 10:03:10 »
Dat kunt u met Lubuntu ook internetten mail blog bijwerken etc en inderdaad Lubuntu is nog lichter als Xubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RichardM

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/25, 10:06:31 »
Hartelijk dank.
En kan ik ook de werkbalk verplaatsen en aanpassen in Lubuntu zoals in Xubuntu?
Lubuntu is lichter,maar wat maakt Lubuntu dan lichter dan Xubuntu?

Offline sidonia

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/25, 10:36:42 »
Misschien is Linux Lite wel interessant voor je.

Ik gebruik dit al een tijdje, en vind het een prettig en compleet systeem.

Je kunt de diverse systemen downloaden en via CD of USB uitproberen en dan zien welke je voorkeur heeft.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/25, 10:40:11 door sidonia »

Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/25, 14:06:17 »
1 GB ram-geheugen is ruim voldoende om Xubuntu te draaien - vooropgesteld dat je geen tientallen 50 megapixelfoto's in Gimp gaat laden...

Offline vissertw

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/01, 20:54:59 »
Xubuntu op 1GB werkt prima!

Ik heb Zorin9 lite geinstalleerd op een oudere laptop ziet er ook goed uit, nog niet mee gewerkt.

Krijg overigens de indruk dat Zorin hier noemen een beetje vloeken in de kerk is maar ik doe het toch.

Groeten,

Ton.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/01, 21:44:19 »
Xubuntu op 1GB werkt prima!

Krijg overigens de indruk dat Zorin hier noemen een beetje vloeken in de kerk is maar ik doe het toch.

Groeten,

Ton.

Vooral doen. Zorin is prachtig !!! Het is dat ik de taal niet goed geconfigureerd kreeg, maar anders.....

Offline Michiel

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/01, 21:49:38 »
of mss starten met ubuntu minimal en vanaf daar opbouwen?
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/01, 22:28:31 »
Als die mail webmail is wil je dus eigenlijk zo snel mogelijk naar een lichte browser en verder geen poespas? In dat geval kun je zeker Lubuntu proberen. Op mijn oude netbook ook sneller dan Xubuntu.

Het verschil s overigens de windowmanager. Bij Xubuntu is dat XFCE, bij Lubuntu LXDE.

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu of Lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/02, 09:28:13 »
Hallo,

Op een netbook met 1GB ram heb ik nu Xubuntu,maar ik las dat Lubuntu nog lichter en sneller zou zijn dan Xubuntu,is dat zo?
Kan ik op Lubuntu alle software die er is voor Ubuntu gebruiken?
En wat zijn eventueel de minpunten van Lubuntu?

Ik zoek een licht OS voor mijn netbook met 1GB ram,maar ik moet er uiteraard ook wel wat mee kunnen.
Voornamelijk internetten,mail,Facebook,Twitter en mijn wordpress website bijhouden en aanpassen.

Hartelijk dank alvbast voor jullie advies.

Richard
Lubuntu is inderdaad lichter.  Lubuntu maakt gebruik van de desktop lxde, een zeer spartaanse omgeving die weinig resources vraagt. Xfce van Xubuntu heeft iets meer toeters en bellen, waardoor het iets meer vraagt. Lxde is wel volledig functioneel als desktop, werkt een beetje als de oude win95 omgeving. Ikzelf raad mensen met jouw specs vaak Bodhi linux aan. Die heeft E17 als desktop. E17 is een stuk minder spartaans en door een of ander womder gebruikt het nog minder resources. Op mijn pc gebruikt Bodhi zo'n 80 mb minder dan Lubuntu na koude start. Bodhi is echter nu nog gebaseerd op versie 12.04, de 14.04 versie (Bodhi3) is in z'n rc1 fase.