Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???  (gelezen 3800 keer)

Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???
« Gepost op: 2011/03/20, 18:49:51 »
Goedenavond allemaal,

Kan iemand mij op een eenvoudige manier uitleggen hoe ik routes en treinen kan installeren in Open BVE.
Ben net aan de slag met Ubuntu 10.10, heb eerder Ubuntu op mijn systeem gehad, toen heeft een kennisje van mij de Open BVE geinstalleerd, maar hier staat maar 1 route in, hoe kan ik extra routes en treinen toevoegen?


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/20, 19:11:18 »
beste eric

je moet eerst even de BVE-map schrijfrechten geven dat doe je als volgt:
druk op alt+F2 en vul daar in
gksu nautilusvul je wachtwoord in en nautilus (de verkenner) word geopend.
ga naar /usr/share/games/bve/ (daar zitten 2 mappen in "railway" en "train")
ga op een lege plek staan met je muis en klik met de rechtermuisknop. ga in het smenu naar eigenschappen.
ga naar het tabblad rechten en zet bij alle 3 de kopjes de maptoegang op "bestanden aanmaken en verwijderen" en de bestandstoegang op "lezen en schrijven"
klik dan op "rechten op bestanden in de map toepassen"
eigenlijk hoeft dat niet, maar je kunt voor de zekerheid dit herhalen met de 2 submappen.

daarna moet je routes downloaden. die vind je hier:
http://wiki.bve-routes.com/index.php/Main_Page

meestal krijg je een zip of een installatiefile (die je moet openen met wine om hem ergens uit te pakken).
daarin zitten altijd de volgende mappen:
bij routes: "object", "route" en "sound"

de treinen hebben altijd een map met hun eigen naam, zet die map in "train" en hij zal verschijnen in BVE.
dus /train/naam_van_type/

als alles daar staat (en je hebt leesrechten naar alles). dan kun je BVE openen en de routes/treinen zien.
zie je ze niet klik dan op de puntjes (..) boven in de verkenner. je komt dan één map hoger te zitten. (map "route" in "railway") daar kun je alsnog naar de bijbehorende map gaan.

Re: Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/20, 20:36:42 »
Niek,

Alvast dank voor je uitleg,

Kan het Stukje:
Bestandstoegang : Lezen en schrijven ( lukt niet te veranderen) niet uitvoeren! Enig idee??
Computer veranderd het automatisch weer naar 3 streepjes

Offline MKe

  • Lid
Re: Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/21, 07:40:26 »
Ik vermoed dat je sudo rechten moet hebben om de rechten aan te passen. Probeer eens in de terminal: sudo chmod -R 777 /usr/share/games/bve/.
Dan krijg je ook alle lees- en schrijfrechten over de map.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Routes en treinen installeren in Open BVE, Hoe moet dat???
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/21, 17:35:16 »
Ik vermoed dat je sudo rechten moet hebben om de rechten aan te passen. Probeer eens in de terminal: sudo chmod -R 777 /usr/share/games/bve/.
Dan krijg je ook alle lees- en schrijfrechten over de map.

ALT-F2 (toepassing uitvoeren) met gksu nautilus werkt bij mij altijd, je krijgt dan zo'n zelfde venster als bij het starten van synaptic. ook dan heb je root-rechten, dat kun je ook zien doordat je meteen in de map /root/ begint.

anders kun je ook nog in een terminal "sudo nautilus" doen. natuurlijk hoef je de schrijfrechten niet aan te passen, maar het is wel handig, anders moet je elke keer als root inloggen als je iets wilt toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/21, 17:36:47 door niekn »