Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Xubuntu naast Windows 7  (gelezen 1182 keer)

[Opgelost]Xubuntu naast Windows 7
« Gepost op: 2012/12/30, 11:11:34 »
Xubuntu op mijn oude laptop loopt nu als een trein, helemaal supertevreden.
Nu heb ik die laptop uitgeleend en wil ik Xubuntu naast Windows7 installeren op mijn nieuwe laptop.
Ik heb de tips en instructies gelezen. 

Ik heb de schijf in partities verdeeld. Een logische partitie met data en een primaire met het systeem.
Wanneer ik Xubuntu naast Windows wil installeren, wordt de logische partitie dan overschreven?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/04, 12:53:06 door tfvdbos »

Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/30, 11:50:23 »
Alleen bij volledig schijf gebruiken of als je het aangeeft bij handmatig een partitie indeling aanmaken.
Bij de standaard optie (indien het mogelijk is) zal *buntu de bestaande partities verkleinen en opschuiven. Op de vrijgekomen ruimte zullen de *buntu partities worden gemaakt.

Zo wie zo is het altijd verstandig een goed backup te hebben. Het gaat niet altijd goed.  ;)

Voor de snelheid van het verkleinen en verplaatsen van de bestaande partities kan het helpen om deze eerst op te schonen.
Alle oude data weg gooien. Hoe minder er op de schijf  staat hoe beter.

Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/30, 12:53:44 »
Behalve dan de c-partitie met Windows-systeem, toch?

Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/30, 12:55:29 »
Wat bedoel je precies met "Behalve dan de c-partitie"?

Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/30, 13:12:23 »
@tfvdbos

Linux gebruikt een andere manier van schijf/partities benoemen dan windows.
bv.  /dev/sda1    is der eerste primaire partitie op de 1e schijf.

nb kijk eens op de site van Pjotr over linux partities: https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
En wees voor al voorzichtig !
« Laatst bewerkt op: 2012/12/30, 13:18:55 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/30, 13:42:04 »
Kies bij het indelen van de schijf voor "anders", misschien dat het volgende scherm je dan meer duidelijkheid geeft.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/30, 15:11:31 »
Misschien maar beter direct hier kijken: Ubuntu installeren naast Windows, https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Voor een ubuntu installatie op een aparte partitie moet, eender hoe, plaats vrijgemaakt worden. Je hebt een grote logische partitie met data? Dan kan de datapartitie verkleind worden, en kan in de vrijkomende ruimte binnen de logische partitie probleemloos een xubuntu systeempartitie (10-15 GB) en een swap partitie (1.2 x je RAM) aangemaakt worden.

Dit alles kan gebeuren zonder gegevens te wissen, als de datapartitie nog niet te vol staat, natuurlijk. Toch moet je ervoor zorgen dat je backup up to date is, want het kan foutlopen.

Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/04, 12:52:37 »
Xubuntu naast Windows7 is gelukt. De tips had ik al gelezen, maar ik vroeg me dus af waar Xubuntu zou worden geplaatst, i.v.m. opstarten.

Er werd gezegd, dat het deel waar Windows staat, vrijgelaten zou worden, dus heb ik de gegevens van de  data-partitie op C ondergebracht, als map.
Xubuntu werd geïnstalleerd op een deel van de D-partitie, daar was ook ruimte zat. Ik had er 100gb vrijgegeven.
In Xubuntu wordt de c en d-partitie aangegeven als verwisselbare schijven (niet benaderbaar natuurlijk).

Het keuzemenu is wat vervelend; kiezen binnen een bepaalde tijd, maar beide programma's lopen als een trein.
Ik kan nu mijn 'oude' laptop met Xubuntu uitlenen en wanneer die bevalt (zal best) helpen met het installeren van Xubuntu op het eigen systeem (van de lener).

Bedankt weer voor het meedenken.

Blije Xubuntu-gebruiker!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu naast Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/04, 15:42:10 »
Het keuzemenu is wat vervelend; kiezen binnen een bepaalde tijd
Kun je zelf instellen:
gksudo leafpad /etc/default/grubVerander het aantal seconden bij: GRUB_TIMEOUT
Daarna:
sudo update-grub
Citaat
Blije Xubuntu-gebruiker!
Mooi zo. :)