Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04  (gelezen 936 keer)

problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/12/01, 19:31:12 »
Het geluid op mijn systeem is gebrekkig. Muziek zit ruis, kraak etc in.  Kan dit een driver probleem zijn? En wat zou ik hier aan kunnen doen?

Speakers zijn niet defect, want deze werken op de windows 7 installatie op dezelfde machine wel goed. Dit betreft twee analoge speakers met subwoofer. Ik kan bij de geluidsinstellingen alleen kiezen tussen SD/PIF intern geluid en Analoog intern geluid. Uitvoerapparaat (type etc niet bekend) voor het geluid zit geïntegreerd in moederbord.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.


Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/01, 19:52:51 »
Daar ga ik inderdaad eens de mogelijkheden van bekijken, die site kom ik namelijk net vandaan na het insturen van dit topic. Alvast mijn dank voor het meedenken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/01, 19:59:15 »
Kan zijn dat je geluid te hard staat, waardoor het geluid vervormt.
Open je geluids icoon, ik zit zelf in xubuntu.
Je hebt dan 5 tabbladen voor je geluid,
de 1e en 3e daar kun je het geluid zachter zetten,
let op, de regellaar veranderd met de software die je gebruikt, dus vlc gebruiken en dan geluid afstellen, met alle andere software die geluid of film speelt hetzelfde doen.
tabblad 1, dacht algemene volume
tabblad 2, opnemen
tabblad 3, output, deze veranderd met je software mee
tabblad 4, input
tabblad 5, hier kun je je apparaat kiezen die het geluid moet afspelen, afblijven indien alles werkt, maar indien geen geluid kies dan je boxen of je hoofdtelefoon(als voorbeeld), zet de rest van je apparaten uit.

Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/01, 22:11:53 »
beiden hebben jullie wat zinnigs over dit probleem weten te melden. Ik heb via de gegeven link van Pjotr de PulseAudio volumeregeling gevonden. En dan is het inderdaad zo dat de speakers overslaan bij een hoog volume. Als ik dit softwarematig laag houdt en vervolgens het volume rechtstreeks via de speakers regel, dan klinkt de muziek alweer een stuk beschaafder. Maar ik luister nog even goed naar de muziek in Win7 ter vergelijking. Ik zeg dus nog niet dat ik er ben, maar volgens mij ben ik er bijna.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/02, 11:12:21 »
Geachte Lieden,

Pjotr wees mij inderdaad de juiste weg via de link naar PulseAudio. Via die applicatie kon ik het standaard uitvoervolume naar een wat " beschaafder"  niveau brengen, wat neer kwam op de strekking van Jan zijn verhaal. Met PulseAudio kan ik het uitvoervolume regelen door te schuiven tussen stilte en 100%, en ergens vlak na stilte zit een streepje genaamd: " basis". De speakers kregen in de oude instellingen dus gewoonweg een te hard geluidssignaal binnen. Ik houd het er voor nu op dat het probleem is opgelost.

Rest mij nog een volgende vraag: welke geluidsmixer raden jullie mij aan? Ik zie termen als: jack, alsa etc voorbij komen....

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/02, 11:31:08 »
Als je instellingen nu naar wens zijn is mijn advies: niet meer aankomen!  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen met geluid onboard ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/02, 11:34:07 »
Als je instellingen nu naar wens zijn is mijn advies: niet meer aankomen!  ;)
Dat is ook mijn advies.

Overigens: mooi dat het is gelukt!  :)