Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6  (gelezen 1386 keer)

Offline xena

  • Lid
toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Gepost op: 2016/10/09, 22:41:54 »
Hallo,

Ik heb gisteren VectorLinux geinstalleerd op een Dell GX240(zeer snel)maar ik krijg het toetsenbord niet ingesteld op Azerty.
Ik heb alles volgens het boekje gedaan via Vasm en ook via de terminal,maar het blijft steeds op Querty staan.
Wie wil mij daar bij helpen.

Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken.

Groeten,

Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/09, 23:11:34 »
Zelf heb ik geen VectorLinux en ook geen Azerty toetsenbord maar meedenken kan altijd :)
Kijk eens in de /etc/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf
Waarschijnlijk staat daar een regel met zoiets als: Option "XkbLayout" "??"
De vraagtekens staat voor de toetsenbord die ingesteld is, wanneer je deze vervangt met 'fr' zou het dus opgelost moeten zijn.
Tenminste zo werkt het wel met Slackware (waar VectorLinux op gebaseerd is).

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/10, 12:25:05 »
@ xena,

misschien kan volgende helpen ...ik denk en zoek mee...

http://forum.vectorlinux.com/index.php?topic=2701.0   --> replay #2

hulp/installatiegids VectorLinux 6 : ftp://distro.ibiblio.org/vectorlinux/docs/vl60/manuals/vl6_installation_guide_en.html

én misschien ook:  http://forum.vectorlinux.com/index.php?topic=18136.0  --> replay #1

én wellicht ook nog:   http://nl.wikihow.com/De-toetsenbordindeling-in-Ubuntu-wijzigen

Succes.

groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2016/10/10, 13:09:45 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline xena

  • Lid
Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/10, 21:14:29 »
hallo Theo1971,

ik heb je aanwijzingen geprobeerd via Gui,ik het klavier dus kunnen veranderen van"us" naar "azerty"maar ik kan deze verandering niet opslaan.
Vervolgens heb ik geprobeerd via de terminal,maar ik kon er niet geraken omdat ik daar nog niet genoeg kennis van heb.
Misschien kan je eens uitgebreid uitleggen hoe het moet(ik ben abusolute beginner met de terminal),ofwel maak ik een fout als ik via de Gui naar de map "etc" ga.
Ik gebruik VectorLinux6-xfce
Graag uw hulp aub,

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Groet
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/10, 22:27:52 »
hallo Theo1971,

ik heb je aanwijzingen geprobeerd via Gui,ik het klavier dus kunnen veranderen van"us" naar "azerty"maar ik kan deze verandering niet opslaan.
Vervolgens heb ik geprobeerd via de terminal,maar ik kon er niet geraken omdat ik daar nog niet genoeg kennis van heb.
Misschien kan je eens uitgebreid uitleggen hoe het moet(ik ben abusolute beginner met de terminal),ofwel maak ik een fout als ik via de Gui naar de map "etc" ga.
Ik gebruik VectorLinux6-xfce
Graag uw hulp aub,

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Groet

Hallo Xena,

Aangezien het geen wijziging is in je home directory maar in 1 van je systeemmappen is ben je root rechten nodig.
Ik weet niet welke editor je gebruikt in GUI dus schrijf ik het maar zoals het met de terminal kan.
Open de terminal en tik het volgende in:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf
Je geeft dan het wachtwoord in en even later zie je als het goed is de inhoud van dit bestand en kun je het wijzigen van 'us' naar 'fr' (Azerty dus).
Druk na de wijziging de toetsencombinatie CTRL en O in (opslaan) en komt er een bevestigingsvraag waarbij je de Y mag intoetsen.
Afsluiten kun je met CTRL X en ik denk dat je het systeem moet herstarten (Ik heb geen Vectorlinux, maar dit lijkt mij een logische stap).

Rest mij alleen de vraag, waarom versie 6? Inmiddels zijn ze al een poosje bij versie 7.1 :)
Succes toegewenst!

Groetjes,
Theo

« Laatst bewerkt op: 2016/10/10, 22:31:32 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline xena

  • Lid
Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/11, 18:56:16 »
Hallo Theo1971,

Ik heb gisteren toevallig Vector 7 uitgeprobeerd in virtuele box,blijkt dat je het toetsenbord en heel eenvoudig kan instellen zonder de console te gebruiken.Getest en de eerste keer bingo.waarschijnlijk zal ik de 7 proberen.
Bedankt voor de snelle hulp,Dank zij jou heb weer wat bijgeleerd.

Groeten'
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/11, 21:46:49 »
Graag gedaan en post je ervaringen :) Altijd leuk om eens te lezen hoe andere distro's bevallen.

Groetjes
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline xena

  • Lid
Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/14, 14:03:02 »
Hallo Theo 1971

Ik heb uiteindelijk VL 7.1 Light geinstalleerd om dat met de gewone versie het internet te traag was(krantlezen als test) met de Light versie gaat het allezins beter,spijtig genoeg duikt het probleem van het toetsenbord weer op.Ik heb je toverspreuk ingevoerd in het terminal venster en dan kom ik Rox-Term terecht en geraak daar niet meer verder.
Ook nog eens geprobeerd via VASM maar dat lukte ook niet.

Wat nu gedaan ?

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline xena

  • Lid
Re: toetsenbord op azerty zetten in VectorLinux 6
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/14, 23:01:15 »
hallo Theo1971,

Het is gelukt,het klavier staat nu op azerty.
De oplossing is als volgt: /sbin/vkmapset en vervolgens de keuze maken dus "fr" het keybord testen en op 1 drukken op dezelfde lijn.

Alvast bedankt

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz