Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sitecom WL171  (gelezen 9972 keer)

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Gepost op: 2008/03/07, 16:19:18 »
Heb ubuntu 7.10 geïnstalleerd.
Op het wlan icon rechtsboven kon ik de draadloze netwerken uit de buurt detecteren. Echter na het configureren van mijn verbinding met mijn eigen SSID en wachtwoord (WEP) kan ik alleen nog handmatig configureren. Maar al dat configureren heeft niets gebracht, altans geen verbinding.
iwconfig geeft me:

lo        no wireless extensions.
eth0      no wireless extensions.
wmaster0  no wireless extensions.
wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:"SpeedTouch......."
Mode:Managed
Frequency:2.412 GHz
Access Point: Not-Associated
Retry min limit:7
RTS thr:off   Fragment thr=2346 B
Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Elders wordt WICD aanbevolen maar die kun ja alleen via het net installeren dus is geen optie.

Ik weet niet meer hoe verder en via zoekopdrachten kom ik ook niet verder.
Zal ergens een instelfout gemaakt heb maar zie deze niet.

Is er verandering in te brengen?

Prutserke Erik

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/07, 22:40:28 »
Aan prutserke
Vlgs google is de WL171 een PCI kaart. Daar hoort een install. schijfje bij. Kijk daar eens op onder drivers. Welke driver wordt er gebruikt. Dan is er wel wat meer over te zeggen.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/07, 23:41:02 »
Klopt als een zwerende vinger, zeggen ze hier. Echter op betreffende schijf staan geen drivers voor Linux!
Onder XP werkt alles naar behoren.Overigens als ik opnieuw probeer aan te melden kan ik geen enkele applicatie onder systeem settings meer opstarten en moet ik opnieuw aanmelden of opstarten. Maar dat was ik al gewend.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/07, 23:50:09 »
Aan prutserke
Nee, duidelijk maar de drivers voor MS hebben dezelfde nummers. Kijk er even naar, dan kunnen we daarmee verder.
Vr.groet, peter

Er staat normaal een XXXX.sys file en een XXXX.inf file.

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 00:20:23 »
Drivers die er op staat zijn Rt2500.INF en Rt61.INF. Daarom dacht ik eerst dat WICD een oplossing zou zijn (Realtec drivers), maar dan moet de kaart eerst wel werken.
Overigens als ik opstart van de CD kan ik wel de netwerken in de buurt zien die hun SSID uitzenden, dus moet de kaart op een of andere manier toch herkend worden. In de situatie als ik opstart van de hd is deze mode niet meer op te roepen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL171
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/08, 00:26:56 »
Probeer eens dit (grote kans op succes):
- hang je computer tijdelijk aan een netwerkdraad, zodat je dus bedraad internet hebt;
- doe een schone herinstallatie van Ubuntu (dus met formatteren en al);
- na de installatie, koppel de netwerkdraad los. Klik op terminalspictogrammetje rechtsboven in de werkbalk en activeer draadloos. Zie je nu wel direct de netwerken in Network Manager?

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/08, 00:31:19 »
Citaat van: pjotr123
Probeer eens dit (grote kans op succes):
- hang je computer tijdelijk aan een netwerkdraad, zodat je dus bedraad internet hebt;
- doe een schone herinstallatie van Ubuntu (dus met formatteren en al);
- na de installatie, koppel de netwerkdraad los. Klik op terminalspictogrammetje rechtsboven in de werkbalk en activeer draadloos. Zie je nu wel direct de netwerken in Network Manager?
Bedankt Pjotr, doe ik maar nu ga ik eerst plat. Weltrusten.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/08, 00:38:24 »
Aan prutserke
De drivers zijn van Ralink, en de RT2500 geeft geen problemen onder Ubuntu.
Wat Pjotr123 aanraadt is niet verkeerd. Succes.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/09, 20:38:27 »
Ik ben nu ingelogd via de harde verbinding. Ik zie via het netwerkicoontje wel dat er netwerken in de buurt zijn, dit geeft aan dat de kaart werkt, Maar als ik mijn eigen data ingeef krijg ik geen verbinding. Ik heb de SSID code,en een WEP-/WPA sleutel. Waar ik deze ook invoer gebeurt er niets. Overigens werkt deze verbinding onder XP perfect. Ondanks dat ik een afsluit script gemaakt heb om het IP adres opnieuw te krijgen en het modem gereset.
In het venster voor de netwerkverbinding zie ik onder mijn eigen SSID geen signaal.

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/14, 11:51:17 »
Met lspci krijg ik het vogende:
02:01.0 Network controller: RaLink RT2561/RT61 802.11g PCI
Dus dat zou goed moeten zijn.
De Experia box van KPN laat mij niet toe iets in de settings te wijzigen, en daardoor wordt de SSID niet uitgezonden. Andere draadloze netwerken in de buurt zie ik wel. Mijn kaart een Sitecom WL171 heeft volgens een andere linux versie een RT61 aan boord.
Ik heb nu van alles geprobeert maar krijg geen contact anders dan via een vaste verbinding, maar ik wil van die kabel af.
Als ik andere topics lees en diverse tests uitvoer krijg ik de indruk dat de sleutel niet wordt meegezonden.
iwconfig geeft:
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:"SpeedTouchxxxxxx"  
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated  
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B  
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

En na de diverse retries verdwijnt de SSID weer.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/14, 13:08:28 »
Aan prutserke
Die RT61 is de driver. Die moet je compileren. De beschrijving daarvoor staat op https://help.ubuntu.com/community/WifiD
Rechterkolom bijna onderaan. Da's heel lastig, want de beschrijving is een beetje warrig.

Misschien kun je nog één ding proberen. In je post noem je ook de RT2500. Ooit testte ik een kaart, die alsmaar die RT61 wilde gebruiken, en waarmee het niet lukte. Toen heb ik bij wijze van proef die RT61 geblacklist. En toen pas ging de kaart spontaan de RT2500 gebruiken, en het werkte.

Om die RT61 op non actief te zetten:
In terminal: gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
en typ a/h eind van de file erbij:
# added to test
blacklist RT61
SAVE de file
Start op nieuw op, misschien dat je kaart nu de RT2500 pakt.
Het is maar proberen, als het niet werkt haal je die regel er gewoon weer uit.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/14, 22:14:42 »
Hallo Peter,
heb de rt61 op de blacklist gezet als aangegeven, maar dit geeft geen verandering in de situatie.
Misschien kun je iets met het volgende:

lsmod

rt61pci                24576  0

rt2x00pci              11520  1 rt61pci

rt2x00lib              19584  2 rt61pci,rt2x00pci


iwconfig

lo        no wireless extensions.



eth0      no wireless extensions.



wmaster0  no wireless extensions.



wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:""  

          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated  

          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B  

          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0

          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0

          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0



Wat ik verder ook probeer het brengt niets, alleen kan ik nu zelfs niet meet handmatig configureren.
Alleen heb ik weer de bekabelde situatie om nog iets te kunnen doen.
Ik probeer nog een reboot om te kijken of ik de oude situatie kan herstellen. Als ik opnieuw moet installeren probeer ik een andere versie van Linux eens om daar te kijken en anders is het voor mij einde verhaal.
Bedankt voor je hulp vast en ik houd dit topic voorlopig wel in de gaten.
Vr. Groet,

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/14, 22:34:06 »
Aan prutserke
Tja, kennelijk zou je met die RT61 driver geholpen zijn. Ik heb er vanavond nog naar zitten kijken, om te vertalen, maar ik zie het niet zitten. De terminalcommando's zijn me niet duidelijk, en als ik de grote lijn niet begrijp, dan ben ik bang dat ik er fouten in maak en dat het niet werkt. De RT73 driver heb ik ook vertaald en bijgewerkt en die is al een paar keer gebruikt met succes. Heel spijtig, maar wie weet komt er volgende maand met de HH versie licht in de zaak.
Vr.groet, peter

Voor die RT73 had ik zelf een apparaatje om te testen. Voor de RT61 heb ik geen adapter of kaart om het installeren van de driver op los te laten.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/15, 10:47:09 »
Erik
via de mailer heb ik je een mailtje gestuurd. Misschien heb je het door de perikelen rond je draadloos niet gezien.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/16, 12:12:18 »
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden dat ik diverse draadloze netwerken zie. Dit moet toch aangeven dat de kaart en de drivers goed werken. Mijn eigen netwerk zend geen SSID uit en ik kan dit niet wijzigen (KPN Experia Box).
Het aanmelden wil maar niet lukken, waarbij ik vermoed dat het in het verwerken van de netwerksleutel zit. Het systeem vraagt diverse keren alleen om een sleutel, alvorens het zoeken te stoppen. Maar wat ik daar ook invul, het heeft geen effect.
Als ik WIFI Radar opstart (had ik nog niet gezien) dan geeft deze aan wel verbonden te zijn met mijn modem onder mijn SSID. Als ik hier de verbinding configureer dan struikelt deze op het verkrijgen van een ip-adres. Als ik automatisch DHCP uitschakel en het ip adres invul wat door het modem wordt aangegegeven dan heeft dit ook geen effect.
Wat wordt hier in de profielinstelling overigens bedoeld met de WPA-driver, die je in moet vullen?

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/16, 14:02:51 »
Erik,
Via de synaptic (Systeem>Beheer>) kun je ergens de wpa-supplicant aanvinken en installeren. Misschien wordt dat bedoeld. Algemeen gesproken is WPA een encryptie model om je draadloos verkeer te beveiligen tegen afluisteren. Gebruik dan WPA-PSK, daar moet je een wachtwoord invullen van min 8 en max 63 karakters, tekens en/of cijfers. Kies een niet te moeilijk woord of zin, die je niet in een woordenboek vindt:
voorbeeld: plotselozigUS$ of zo, maar iets wat je makkelijk onthoudt.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/16, 16:41:37 »
Erik,
Over die experia box kun je ook kijken op:

http://forum.fok.nl/topic/1112065

Misschien staat daar iets waar je wijzer van wordt. Ik heb het nooit zo op die dichtgetimmerde modems/routers. KPN, Orange, ze beperken je.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/16, 17:11:08 »
Peter,
heb het betreffende item geherinstalleerd maar zie geen verschil.
In gegevens van de modem wordt aangegeven dat alle systemen ondersteund worden. Op het modem staat dat de sleutel zowel voor WEP HEX is als voor WPA geschikt is. In de interface van Sitecom in Windows staat dat de codering WPA-PSK is, een aanduiding die ik in Ubuntu nergens terug kan vinden. Ook als WPA-PSK en WPA2-PSK sleutel is deze te gebruiken. Ik heb alle vormen geprobeert maar geen resultaat.
Wifi radar maar volhouden dat SpeedTouch verbonden is maar geen IP krijgt.
M.v.g., Erik

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/16, 21:21:12 »
Citaat van: Petervdw
Erik,
Over die experia box kun je ook kijken op:

http://forum.fok.nl/topic/1112065

Misschien staat daar iets waar je wijzer van wordt. Ik heb het nooit zo op die dichtgetimmerde modems/routers. KPN, Orange, ze beperken je.
Vr.groet, peter
Betreffende zaken wist ik Peter. Die Experia box van mij is van Thomson (zwart) en de algemene instellingen zijn door de KPN afgeschermd. De toegangscodes SSID en WEP WPA sleutels staan op een sticker op de onderkant, en onder deze codes werkt alles perfect in W-XP.
De beveiligingen hangen hoofdzakelijk samen met telefonie, maar zijn niet te scheiden. Heb hierover vroeger al contact gehad met KPN. Zoals ik eerder al meldde geeft het programa Wifi Radar in Ubuntu al aan dat er verbinding is maar er geen IP adres verkregen wordt, wat wel beschikbaar is in de box zelf. Nu weet ik niet of het is dat dat adres niet afgegeven wordt of omdat de sleutel niet herkent wordt.

M.v.g., Erik

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/16, 22:47:25 »
Erik
Ubuntu zie ik naar WPA-persoonlijk vragen. Dat is hetzelfde als WPA-PSK als ik het goed begrepen heb. Eerder was het bij mij zo ingesteld dat het modem maar 10 IP adressen kon uitdelen met een lease tot 2032 of zo. Dus als je wat reparaties had, waren de adressen snel op, en ze vervielen niet. Dan kon de laatst opgestarte computer ook geen IP adres verkrijgen. Geen nood, even het modem stroomloos et voila, nieuwe voorraad. Ik heb dat toen gauw veranderd naar 127 adressen met een leasetijd van 24 uur. Werkt nu al jaren zo. Werkt die experia box met vaste adressen of DHCP? Kun je het nummer van die Speedtouch geven. Misschien bij Thomson de bruuksanvisnung ophalen en eens naar het interne IP nummer vissen. Het blijft gissen. Maar als je erin kunt, vind je vaak een standaard Modem-menu.
Vr.groet, peter


En kun je via XP niet kijken of er DHCP op het modem staat ingesteld of een vast IP nummer?

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/17, 11:15:58 »
Peter,
De unit heet SpeedTouch 780. De IP toewijzing is statisch. De sleutel heb ik bij WPA en WPA2 persoonlijk ingevuld gehad met het bekende resultaat. Heb inderdaad de harde reset toegepast gehad, ook zonder resultaat. Ook bij volledig met de hand instellen van de bekende gegevens in U gaf niets.
Het bekende standaard modem menu zit er wel in maar is niet toegankelijk, zodat ik niet aan de basis instellingen kan komen.
Via XP gebruik ik de communicatie software van Sitecom, en daar staat de IP toewijzing op automatisch DHCP. Ook de communicatie verloopt via deze software (instellingen van SSID en sleutels). Deze worden niet in XP ingesteld.
Ik heb alle instellingen voor een wifi verbinding op automatisch staan in het modem, uitzenden van SSID aangezet (en zie dit in U), maar U blijft steeds maar om de sleutel vragen en meld zich niet aan.
M.v.g. Erik

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/17, 11:52:22 »
Erik
Op: www.computeridee.nl/netwerk/experiabox-instellen.html

worden toch alle instellingen van die experia ingesteld en/of veranderd. Onder Windows kan het zijn, dat je via Internet Explorer niet in het modem komt (foutje van IE of in de oude firmware van het modem). Maar met FireFox moet het lukken. (192.168.2.1) of een door jezelf ingevoerd IP-nummer. Als je zaken in je modem verandert, schrijf op wat je verandert, niet teveel in eens, en restart het modem na elke verandering.
Vr.groet, peter

prutserke

  • Gast
Sitecom WL171
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/17, 14:15:01 »
Peter, geloof het of niet, maar ik heb hem aan de praat gekregen. Het enige verschil is dat ik broadcasting SSID (maar dat zou niet uit mogen maken) ingeschakeld heb.en als WPA driver WPA2 heb ingevuld. Ik was met iets anders bezig en weet niet of er nog meldingen gewest zijn. Toen ik terug kwam zag ik tot mijn verbazing het staafdiagrammeje met de verbinding.
Tussen haakjes: De link met computeridee schijnt niet meer te werken. Met zoeken op experia vindt ik geen enkele hit op die site.
Als je nog bepaalde info nodig hebt laat het me weten.
M.v.g. Erik.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL171
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/17, 15:18:59 »
Erik
Gefeliciteerd. Ik geloof niet dat ik er nu zo veel toe of af gedaan heb; het zal meer je eigen vasthoudendheid geweest zijn.
Ik vond die link via google: kpn experia box. De vierde of vijfde van boven. Ook een forum. Maar goed, niet meer nodig.
Vr.groet, peter


Wil je het topic als solved markeren? Dat scheelt een hoop leeswerk.