Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost; Video kaart aub advies  (gelezen 863 keer)

Opgelost; Video kaart aub advies
« Gepost op: 2009/09/30, 12:42:35 »
Update; Kaart gekocht, werkt prima, natuurlijk zeer makkelijk te installeren in ubuntu en ook 'natuurlijk' een tijd zitten klooien met installeren in XP. Alles werkt weer naar mijn zin. Bedankt voor het mee denken groet Robin.


Beste Mensen,

Bedankt voor het verder lezen, ik ben alweer iemand die graag advies wil voor een nieuwe video kaart.

Ik heb een aantal jaren geleden het volgende systeem gekocht; http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00386517&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&lang=nl&rule=31288&product=469062

Samenvattend:Athlon 64 3500+ , 3 GB geheugen, ATI Radeon X300 met 256MB DDR-geheugen.

Allerlei nieuwe spelletjes willen niet draaien op deze video kaart (nu max. directX 9.0), niet dat ik veel spelletjes speel maar misschien is het toch tijd voor een nieuwe video kaart. Sinds een paar jaar gebruik ik eigenlijk alleen ubuntu (dual boot met XP, voor spelletjes) en ben daar erg tevreden over.

O.K. eisen;
*niet te (fysiek) groot, want anders past de kaart niet in de kast (ongeveer 1.5 cm dikte mogelijk).
*niet te duur... max tegen de 100 €.
*NVIDA schijnt beter te werken met ubuntu, dus dat is goed.
*moet wel directX 10 aankunnen.
*VGA aansluiting

Deze Asus EN9400GT/DI/1GD2(LP) misschien?;http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_GeForce_9/Asus/EN9400GT-DI-1GD2(LP)/-1074525/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+9

Nu weet ik niet veel over hardware, ik denk aan bovenstaande video kaart omdat hij low profile is, voor de prijs (52€) redelijk veel geheugen heeft (1024 MB, bus 128 Bit)  en goed beoordeeld word.

Maar wie heeft beter advies of kan me vertellen dat mijn keuze best goed is (het is zo balen als iets toch niet blijikt te werken)??

(Misschien goed voor een tweede topic maar nog een vraag; kan je een nieuwe video kaart er gewoon insteken en verwachten dat alles gewoon weer werkt bij het opstarten? Of moet ik met de oude video kaart eerst in XP de nieuwe video kaart installeren?

Bedankt voor het mee denken,
Robin

 
« Laatst bewerkt op: 2009/10/02, 09:02:47 door lekkeropreis »

Offline Mark81

  • Lid
Re: Video kaart aub advies
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/30, 14:04:02 »
Dag Robin,

Om me eerst even in te dekken, ik ben geen expert in hardware, maar heb wel ervaring met die kaart. Ik heb dezelfde kaart ongeveer 3 maanden geleden aangeschaft omdat ik problemen had met mijn intel videokaart. Tot nu toe niets anders dan positief over de kaart. Hij is stil, geeft een scherp helder beeld en werkt perfect onder Ubuntu. Ik kan hem aanraden.

De kaart is eenvoudig in te steken. Wanneer je dan vervolgens Ubuntu opstart, geeft hij vanzelf aan dat er nieuwe hardware is en welke driver je kunt activeren, fluitje van een cent. In windows (hoewel ik vista heb, maar dat zal weinig anders zijn in XP) moet je zelf even de driver installeren. Gewoon de CD insteken en volgens mij setup.exe kiezen. Maar dat wijst zich helemaal vanzelf!

Succes met je keuze...

[edit]
Of moet ik met de oude video kaart eerst in XP de nieuwe video kaart installeren?

Dit hoeft dus niet, nieuwe kaart erin, opstarten en driver installeren! Even ter aanvulling op Cumulus, zie hieronder, in Windows werkt deze kaart perfect...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 14:27:30 door Mark81 »

Re: Video kaart aub advies
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/30, 14:17:31 »
De 9400 GT heb ik ook. Het is een prima budgetkaart, passief gekoeld, dus geen herrie. Werkt uitstekend onder Linux, onder Windows vast ook, dat heb ik echter niet getest.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 17:27:14 door Cumulus007 »

Re: Video kaart aub advies
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/30, 17:26:24 »
Ik heb zelf een Nvidia kaart, de Nvidea doet het altijd goed onder Linux.
Onder Ubuntu horf je nog geen hardware driver te installeren, als je onder Systeem>Beheer>Hardwaredrivers kijkt staat daar de aanbevollen driver die je kan activeren. Onder Windows, zover ik het nog weet, zou ik eerst de ATI drivers verwijderen, dan de kaart erin opstarten, dan krijg je de mededeling dat er nieuwe hardware gevonden is en kan je vanaf de cd de drivers installeren. Kijk anders voor de zekerheid op een Windows forum.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.