Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04  (gelezen 3166 keer)

Offline Suns

  • Lid
Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/04/26, 10:32:21 »
Ik heb Ubuntu 18.04 geinstalleerd in 18 minuten dus een snel resultaat.
Na het opstarten heb ik mij updates en software geinstalleerd wat eigenlijk probleemloos ging , sommige pakketten waren verouderd en kon ik niet meer  installeren dus daar moet ik even anderen software voor vinden.
Op het eerste gezicht ziet het er mooi uit en ben ik tevreden en aan sommige handelingen moet je even je eigen aanpassen.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/26, 10:55:28 »
Waar heb jij 18.04 gedownload?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/26, 11:13:20 »
Ik ben voor de eerste keer via een upgrade gegaan  :) Een schone installatie is principieel beter, maar ondertussen heb ik een sterk aangepaste desktop. Een verse installatie vereist dan weer heel wat configuratiewerk. Alles zeer goed verlopen, en het systeem loopt vlekkeloos. Standby-stand, die bij mij opeens niet meer werkte bij 17.10, werkt terug.

Een upgrade gaat niet zo snel als een verse installatie. De snelheid van downloaden (> 1 GB moet gedownload worden) hangt af van je internetverbinding. Op een excellente internetverbinding duurde dit geen vier minuten, maar op trager verbindingen kan dit gemakkelijk een uur duren. Dan is er installatie en configuratie van de gedownloade pakketten. Dit duurde een 20-tal minuten, en tenslotte nog een aantal minuten opruimactie. In goede linux traditie enkel een herstart op het einde om helemaal op het nieuwe systeem te zitten.

Ik ben een half jaar op Antergos geweest. Dat is een "rolling distribution". Dan dacht ik, dan moet ik bij Ubuntu ook maar eens gaan rollen in plaats van vers installeren  =D

Downloaden van images kan je hier: http://cdimage.ubuntu.com/ Ik vermoed dat je de daily live moet nemen om de laatste ISO te hebben: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/. Heel even wachten, en je hebt meteen de officiele ISO. Met een daily live heb je nog iets meer kans dat er nog een serieuze fout in kan zitten dan met een officieel vrijgegeven uitgave.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 11:26:34 door vanadium »

Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/26, 11:30:35 »
Ik ben voor de eerste keer via een upgrade gegaan  :) Een schone installatie is principieel beter, maar ondertussen heb ik een sterk aangepaste desktop. Een verse installatie vereist dan weer heel wat configuratiewerk. Alles zeer goed verlopen, en het systeem loopt vlekkeloos. Standby-stand, die bij mij opeens niet meer werkte bij 17.10, werkt terug.

Een upgrade gaat niet zo snel als een verse installatie. De snelheid van downloaden (> 1 GB moet gedownload worden) hangt af van je internetverbinding. Op een excellente internetverbinding duurde dit geen vier minuten, maar op trager verbindingen kan dit gemakkelijk een uur duren. Dan is er installatie en configuratie van de gedownloade pakketten. Dit duurde een 20-tal minuten, en tenslotte nog een aantal minuten opruimactie. In goede linux traditie enkel een herstart op het einde om helemaal op het nieuwe systeem te zitten.

Ik ben een half jaar op Antergos geweest. Dat is een "rolling distribution". Dan dacht ik, dan moet ik bij Ubuntu ook maar eens gaan rollen in plaats van vers installeren  =D

Downloaden van images kan je hier: http://cdimage.ubuntu.com/ Ik vermoed dat je de daily live moet nemen om de laatste ISO te hebben: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/. Heel even wachten, en je hebt meteen de officiele ISO. Met een daily live heb je nog iets meer kans dat er nog een serieuze fout in kan zitten dan met een officieel vrijgegeven uitgave.
Ik heb nu Ubuntu Gnome en wil toch een schone installatie, dus zodra de officiële ISO er is hoop ik dat er iemand de link plaatst  ;).
Ik heb veel plezier van Ubuntu Gnome gehad, het werkt heerlijk. Dus op naar Ubuntu 18.04.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/26, 11:47:10 »
Ik heb nu Ubuntu Gnome en wil toch een schone installatie, dus zodra de officiële ISO er is hoop ik dat er iemand de link plaatst  ;).
Ik heb veel plezier van Ubuntu Gnome gehad, het werkt heerlijk. Dus op naar Ubuntu 18.04.
Hou www.ubuntu.com in de gaten. Vandaag nog wordt de officiële iso gepubliceerd. Daar zal je alle mogelijke downloadopties vinden. Hou er wel rekening mee dat het druk zal worden - overbelaste servers en trage downloads. Bij voorkeur download je via torrent die eerste dagen: dit wordt de snelste optie en dan help je zelf mee aan de verspreiding.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 11:48:43 door vanadium »

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/26, 12:51:57 »
Waar heb jij 18.04 gedownload?

Ik heb de Daily Build hier vandaan die pak ik altijd  http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Ik ben echt super tevreden als werk zo snel en zo mooi :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/26, 21:14:52 »

De definitieve release zou vertraging hebben wegens een bug:

https://bugs.launchpad.net/ubuntukylin/+bug/1767067
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/26, 23:26:55 »
Met een daily live heb je nog iets meer kans dat er nog een serieuze fout in kan zitten dan met een officieel vrijgegeven uitgave.
=D
Zo is dat. En als de fout ernstig genoeg is, dan kan dat de release iets vertragen. Kwaliteit eerst. Het zal voor morgen of overmorgen zijn.

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/26, 23:43:03 »
Volgens Phoronix en OMG Ubuntu is 18.04 net gereleased
ubuntu.com is nog niet bijgewerkt, cdimage.ubuntu.com wel
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu/releases/18.04/release/
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 23:46:42 door rico70 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/27, 00:13:16 »
ubuntu.com is nog niet bijgewerkt, cdimage.ubuntu.com wel
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu/releases/18.04/release/
Controleer het eerst eens, voordat je het aanraadt? Via die webkoppeling zijn er vooralsnog alleen server-iso's binnen te halen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/27, 00:34:53 »
Een bug in het opstarten van de 18.04 .iso die in 50% van de opstarts een vastloper veroorzaakt is de vertragings reden. Wordt aan gewerkt.

(Handig dat internet) https://itsfoss.com/ubuntu-18-04-released/

Upgrade howto, je zelf toegevoegde ppa's worden uitgeschakeld.
Check eerst of de bijbehorende programma's zonder problemen kunnen werken op 18.04 voor je deze weer inschakelt.
$ sudo apt update  # pakketlijst update
$ sudo apt upgrade  # pakketten bijwerken
$ sudo apt dist-upgrade  # nog meer pakketten
$ sudo apt autoclean  # wees pakketten verwijderen
$ sudo apt autoremove  # alle, behalve de laatste 2, kernels verwijderen
$ sudo apt install update-manager-core  # upgrade program installeren
$ sudo do-release-upgrade  # 16.04 > 18.04
# $ sudo do-release-upgrade -d  # de daily build

Heb alleen de Google Chrome en MultiSystem ppa weer moeten activeren.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 23:37:23 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/27, 01:07:03 »
ubuntu.com is nog niet bijgewerkt, cdimage.ubuntu.com wel
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu/releases/18.04/release/
Controleer het eerst eens, voordat je het aanraadt? Via die webkoppeling zijn er vooralsnog alleen server-iso's binnen te halen.
Vreemd, MATE en Xubuntu desktop 32 en 64 bit heb ik al van cdimage gedownload.
Was er dus toch al, waarom het op cdimage veranderd is, geen idee
https://www.ubuntu.com/download/desktop
« Laatst bewerkt op: 2018/04/27, 01:13:01 door rico70 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/27, 01:13:18 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/27, 08:43:32 »
Inderdaad, helemaal officieel uit nu: https://www.ubuntu.com/: Met een heel klein beetje vertraging  :)

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/27, 08:44:41 »
Goedemorgen allemaal , nu de Ubuntu 18.04 release er is heb ik hem wel even gedownload en geinstalleerd laadtijd was 2 minuten en installatie 4 minuten dus super snel.
Voor de rest werkt alles hier weer voortreffelijk   , alleen om een document aan te maken kan je nu niet meer met rechts klikken om een nieuw document te maken , dus heb nu leafpad in mij starter gezet voor de rest ziet alles er mooi uit.
Ik wil via deze weg de ontwikkelaars die aan dit systeem heeft gewerkt bedanken het ziet er zo op het eerste gezicht gelikt uit:-)
« Laatst bewerkt op: 2018/04/27, 08:46:37 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/27, 10:24:29 »
Geweldig!

Ik ga hem zo downloaden en op een reserve HD zetten. Mijn werkversie 16.04 ga ik pas vervangen als alles OK blijkt, al ben ik daar bepaald niet bang voor. Maar alles draait hier geweldig, dus waarom risico's nemen?

Het ziet er weer geweldig uit! Ik sluit me graag aan bij de lof voor de ontwikkelaars en alle support. Ook de mensen die dit forum laten draaien dus!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/27, 10:54:48 »
Ubuntu lijkt hiermee terug "on track". Deze nieuwe uitgave wordt overal zeer goed onthaald. Veel "distrohoppers" ontdekken terug de degelijkheid, afwerking en stabiliteit van deze professionele linuxdistributie.

@Suns, rechtsklikken werkt wel, maar je moet zelf wel eerst je "Templates" folder zelf bevolken vooraleer de optie in het rechts-klik menu van bestandsbeheer verschijnt. Als de Templates folder leeg is, verschijnt de optie niet. Plaats dus een "Leeg Text Document.txt" bestand (met niets in) in je Templates folder in je home directory, en je zou terug via rechts-klik een nieuw document moeten kunnen aanmaken (mogelijk moet nautilus eerst herstart worden vooraleer je het effect ziet).

Offline X-Pro2

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/27, 12:30:43 »
Installatie verliep zonder enig probleem en tot nu toe (na drie uurtjes stoeien) nog geen enkele fout ontdekt!!!!

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/27, 20:37:29 »
De eerste indrukken:

Voor de installatie de SSD eerst helemaal overschreven met de eraser die in Parted Magic zit.
Daarna de minimale installatie gedaan (wat een genot) die vlekkeloos verliep. Vanilla Gnome en Plank zijn uiteraard toegevoegd: dat werkt voor mij het prettigst.

Toch was er nog iets achtergebleven ontdekte ik in Synaptic: en dat was Thunderbird. Gebruiken kon ik het echter niet, daar was een herinstallatie voor nodig.
Applicaties en Gnome extensions lieten zich prima installeren. Ook virtualisatie (met VMware) gaat zoals verwacht.

Waarom chrome-gnome-shell niet standaard geïnstalleerd is begrijp ik niet helemaal. Zonder dat zijn Gnome extensions niet mogelijk en voor onbekenden met Gnome is de weg daar naartoe behoorlijk vaag:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/27, 20:45:11 »
Waarom eerst die SSD overschrijven met eraser? De installer herpartitioneert en herformateert toch naar wens de schijf?

Ubuntu heeft als uitgangspunt een robust systeem te leveren dat gemakkelijk te ondersteunen is, ondermeer in een professionele omgeving.  Hoe meer opties, hoe meer kans dat gebruikers het systeem kapotconfigureren en bij de helpdesk terechtkomen. Goede aanpak voor diegenen die de computer als gebruiksinstrument nodig hebben, zeker niet zelf willen experimenteren in het systeem uit vrees dat het breekt, en er verder zelfs niet om malen of het nu gnome of xfce of mate, of linux of Windows of Apple is. De gebruiker die interesse heeft in het systeem zelf en het naar zijn hand wil zetten, die vindt toch wel zijn weg zelf naar Gnome tweak en de Gnome extensies, en naar de communityversies.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/27, 21:26:48 »
Waarom eerst die SSD overschrijven met eraser? De installer herpartitioneert en herformateert toch naar wens de schijf?

Te vaak heb ik gemerkt dat restanten van een vorige installatie parten konden spelen.
Ook nu - na het erasen - bleef een gebroken Thunderbird aanwezig. Ik kan dat niet verklaren.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/27, 23:29:31 »
De gebruiker die interesse heeft in het systeem zelf en het naar zijn hand wil zetten, die vindt toch wel zijn weg zelf naar Gnome tweak en de Gnome extensies, en naar de communityversies.

Mee eens, en dat is tevens de zwakte van de Gnome desktopomgeving in Ubuntu.
Hoewel het leidend is, of als leidend wordt ervaren, is het voor vreemden een vage desktop. Het is dat Ubuntu nu Ubuntu Dock gebruikt en daardoor gebruiksvriendelijker is.
In de pure vorm is Gnome voor velen vaag / kaal / niet intuïtief.
Zo vrees ik dat velen Ubuntu 18.04 gaan gebruiken en toch nog PPA's gaan installeren die eigenlijk hetzelfde doen als Gnome extensions: puur omdat men de weg (nog) niet weet.

Ik ben benieuwd of deze site met zijn geweldige mogelijkheden makkelijk gevonden wordt (en werkend krijgen).
In het topic Blijven of overstappen ? viel het me op dat Gnome extensions weinig benoemd werden. Eigenlijk is dat al een indicatie.

De rol die Canonical en de Gnome community had kunnen innemen is in mijn ogen te weinig benut.
Anderzijds begrijp ik de zakelijkheid van Canonical.

Gelukkig is er OMG Ubuntu (zie 9. Explore GNOME Extensions).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/28, 10:14:27 »
De gebruiker die interesse heeft in het systeem zelf en het naar zijn hand wil zetten, die vindt toch wel zijn weg zelf naar Gnome tweak en de Gnome extensies, en naar de communityversies.

Mee eens, en dat is tevens de zwakte van de Gnome desktopomgeving in Ubuntu.
Daar ben ik niet mee akkoord, juist omwille van die redenen. Ubuntu biedt zijn specifieke desktop aan. Wie anders wil, tweakt en vindt wel zijn weg. Wie die desktop wel als dusdanig wil, is meteen "geïnstalleerd" zonder veel risico dat er allerlei vreemde neveneffecten komen door wat in de instellingen te rommelen.

Citaat
Hoewel het leidend is, of als leidend wordt ervaren, is het voor vreemden een vage desktop. Het is dat Ubuntu nu Ubuntu Dock gebruikt en daardoor gebruiksvriendelijker is.
In de pure vorm is Gnome voor velen vaag / kaal / niet intuïtief.
Dat is nogal relatief en subjectief. Iemand die met Gnome leert werken zoals het is, leert het kennen en vindt wel zijn weg. Iemand die met Windows wil werken, leert wel zijn weg, iemand die met de Ubuntu desktop leert werken, vind wel zijn weg. Wie de desktop meer diepgaand wil controleren en naar zijn hand zetten, die gaat naar linux en vind zijn weg in de myriaden van distributies en desktopomgevingen die er zijn.
Citaat
Zo vrees ik dat velen Ubuntu 18.04 gaan gebruiken en toch nog PPA's gaan installeren die eigenlijk hetzelfde doen als Gnome extensions: puur omdat men de weg (nog) niet weet.
Hier volg ik niet. Wat je met gnome-extensies kan doen, kan je niet via een PPA oplossen. Heb je een specifiek voorbeeld in gedachten?

Citaat
Ik ben benieuwd of deze site met zijn geweldige mogelijkheden makkelijk gevonden wordt (en werkend krijgen).
In het topic Blijven of overstappen ? viel het me op dat Gnome extensions weinig benoemd werden. Eigenlijk is dat al een indicatie.

De rol die Canonical en de Gnome community had kunnen innemen is in mijn ogen te weinig benut.
Anderzijds begrijp ik de zakelijkheid van Canonical.
Die zakelijkheid is het sleutelwoord. Gnome extensions vallen daar buiten. Op enkele extensies na worden die niet officieel ondersteund door Gnome. Er zitten dus juweeltjes in, maar er zitten ook slecht geprogrammeerde en niet bijgehouden extensies bij. Anders gezegd: je kan hier heel gemakkelijk je systeem mee breken als je dit standaard openstelt als configuratiemogelijkheid voor gebruikers die niet echt begrijpen waar ze mee bezig zijn. Canonical gebruikt selectief enkele hoog-kwalitatieve extensies om de gnome desktop aan te passen. Ze geven echter standaard geen toegang tot de extensies website, en wat Dash-to-dock betreft, werken ze met een fork waarin ze met opzet het aantal configuratieopties sterk reduceren. Bijde door Canonical gebruikte extensies worden robust in het systeem meegeprogrammeerd in de vorm van systeempakketten, net zoals alle andere systeemcomponenten.
Citaat
Gelukkig is er OMG Ubuntu (zie 9. Explore GNOME Extensions).
Jup, twee ingrepen: Gnome tweaks en chrome-gnome-shell installeren, en de ganse speeltuin ligt open voor wie dat wel wil  :)
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 10:17:43 door vanadium »

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/28, 10:22:26 »
Ubuntu lijkt hiermee terug "on track". Deze nieuwe uitgave wordt overal zeer goed onthaald. Veel "distrohoppers" ontdekken terug de degelijkheid, afwerking en stabiliteit van deze professionele linuxdistributie.

@Suns, rechtsklikken werkt wel, maar je moet zelf wel eerst je "Templates" folder zelf bevolken vooraleer de optie in het rechts-klik menu van bestandsbeheer verschijnt. Als de Templates folder leeg is, verschijnt de optie niet. Plaats dus een "Leeg Text Document.txt" bestand (met niets in) in je Templates folder in je home directory, en je zou terug via rechts-klik een nieuw document moeten kunnen aanmaken (mogelijk moet nautilus eerst herstart worden vooraleer je het effect ziet).

Bedankt voor je hulp , ik heb een document.txt aangemaakt in "Sjablonen" en nu staat die weer in het menu op mij bureaublad als ik met rechts klik.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/28, 15:02:51 »
Hier volg ik niet. Wat je met gnome-extensies kan doen, kan je niet via een PPA oplossen. Heb je een specifiek voorbeeld in gedachten?

Ik zal de twee meest voor de hand liggende PPA's noemen die ik voorheen standaard in andere dan Gnome distributies installeerde.

1] My Weather Indicator

2] Radio Tray

Beide zijn indicators in het toppanel en beide kunnen vervangen worden door de Gnome extensions: OpenWeather en Internet Radio
Buiten dat die twee extensions perfecte vervangers zijn, hebben ze ook het mooiste icoontje in het toppanel dat past bij Gnome.

Overzicht van mijn extensions in Gnome Afstelhulp (Tweaks):


Een betere promo voor Gnome extensions kan ik niet bedenken.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes