Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 9.04 AMD fglrx driver  (gelezen 1445 keer)

Offline ivo

  • Lid
[OPGELOST] 9.04 AMD fglrx driver
« Gepost op: 2009/10/18, 21:17:25 »
Hallo Samenwerkers!

Waarom dit topic is gestart kun je hieronder zien.
Ik wil hierbij laten weten dat zojuist de upgrade van de 8.10 naar de 9.04 de AMD/ATI drivers niet heeft aangetast.
Wel moest ik wat vinkjes in Compiz aanpassen, zoals Cube rotation aan en Snappy Windows uit.
Maar dat was alles.
Ik kan niet beoordelen of de drivers optimaal presteren, hoogstens dat het aan de basis werkt.



De update manager op mijn laptop, 8.04, stelt al enig tijd voor te upgraden naar 8.10.
Wanneer ik dat doe komt ie met de melding dat er geen versie van de AMD 'fglrx' graphics driver is voor mijn hardware in 8.01.

Echter, een snelle, zoektocht op google leert:


http://www.rebelzero.com/hardware/ubuntu-810-atiamd-fglrx-driver-updated/30

Ubuntu 8.10 – ATI/AMD fglrx Driver Updated

Kan ik nu wel of niet veilig upgraden zonder in te moeten leveren op mijn nu fantastisch werkende grafische omgeving?


« Laatst bewerkt op: 2009/10/25, 21:45:20 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/18, 21:19:12 »
Probeer niet te upgraden naar 8.10 maar een clean install, of probeer 9.04 (clean)

Offline ivo

  • Lid
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 21:29:51 »
Probeer niet te upgraden naar 8.10 maar een clean install, of probeer 9.04 (clean)

Dit advies komt mij bekend voor en in het verleden met andere Linux distributies bleek dit inderdaad de betere weg om naar een hogere versie te gaan. Maar, is dat nu in deze tijd echt nog steeds zo?

Je mag toch aannemen dat wanneer het systeem dit voorstel geeft, dat het ook goed getest is en in de praktijk ook gewoon werkt?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/18, 22:14:01 »
upgraden gaat over het algemeen gewoon goed. tis wel verstandig om evt andere repo's dan de officiele even uit te schakelen.

Je bedoelt onder Software Sources;
    1e tabblad "Ubuntu Software" te laten zoals ie staat
    2e tabblad "3rd Party Software" alles uitschakelen
?

En dan na de upgrade de 3rd Party weer aanzetten, neem ik aan?
Gaat ie dan daarvan de updates alsnog uitvoeren?



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/18, 22:26:50 »
klopt, als je de 3rd party repo weer na het upgraden aanzet wordt ook die software ge-upgrade.


OK, ik ga het morgen proberen. Het is mijn zakelijke laptop waar ik voor de lol de 8.04 in dual op heb gezet om de collegas een beetje te geinen. "Ik snap niet dat jullie nog Windos draaien...."

Zou niet eens een halszaak zijn als ie onderuit gaat, maar ik baal altijd van dat soort dingen weet je. Dat het eerst perfect werkt en dan na een update eventueel niet meer.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/23, 23:05:49 »
Alweer even geleden....
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de update uitgevoerd.
Na wat schermutselingen met
cups-pdf
libpam0g
update-manager
en het herinstalleren van de AMD fglrx kernel modules doet de doos het nu in 8.10.

Hij stelt nu voor om te upgraden naar de 9.04.

Zelfde vraag, blijf ik gebruik kunnen maken van de AMD fglrx grafische omgeving in de 9.04?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/23, 23:12:24 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/23, 23:10:25 »
Als je een oudere Ati kaart hebt niet.

Offline ivo

  • Lid
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/23, 23:18:04 »
Als je een oudere Ati kaart hebt niet.

't Is 'n HP ProBook 4710s 2 maanden terug aangeschaft.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 8.10 AMD fglrx driver
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/23, 23:21:06 »
ATI Mobility Radeon™ HD 4330
Deze dus.

Zo te zien behoorlijk nieuw, dus zouden de fglrx drivers gewoon moeten werken.