Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pardus Linux 2009  (gelezen 38565 keer)

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #50 Gepost op: 2009/07/28, 17:57:26 »
Straks eens zoeken waar ik die ergens kan vinden en hem er alsnog in zetten.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #51 Gepost op: 2009/07/28, 17:58:27 »
Simpel, hier heb je 'm. ;)

http://packages.pardus.org.tr/contrib-2009/pisi-index.xml.bz2
Voeg deze aan je Package Manager toe en herlaad 'm even door te checken of er upgrades zijn. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/28, 18:04:09 door DarkEra »

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #52 Gepost op: 2009/07/28, 20:45:16 »
Het is idd gewoon bij die regel de # toevoegen alleen ik was even vergeten bij die eerste regel het # weg te halen.



Hoe bevalt pardus je?
Gebruik je hem als standaard systeem?

Ik heb hem virtueel draaien standaard systeem blijft gewoon ubuntu.
Vandaag niet echt de kans gehad om verder te testen was aan het stoeien met een auto radio.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #53 Gepost op: 2009/07/28, 22:12:07 »
Ik heb ondertussen opera geinstalleerd. Wat ik me trouwens afvraag hoe de updates werken hiermee?
In pakketbeheer kun je de lijst laten bijwerken maar hoe worden de programmas op je pc bijgewerkt indien nodig.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #54 Gepost op: 2009/07/28, 22:19:00 »
Je kan de Package Manager zo instellen dat ie automatisch checked naar updates. Heb je dus bij Kaptan ook niet ingegeven volgens mij als ik het zo lees. Of wel?

Op het moment hoef je nog geen updates te verwachten, ze zijn bezig de repo's helemaal bij te werken.

Citaat van de reply:

Onur Küçük said..:
Package repositories of Pardus 2009 has not been completed yet, but we are working hard to shape up the packages ready for 2009 toolchain. Stay tuned for the updates :)

http://www.itlure.com/2009/07/distro-hoppin-pardus-linux-2009.html

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #55 Gepost op: 2009/07/28, 22:20:57 »
Jawel heb ik gezet op iedere 12 uur. Bedoel eigenlijk hoe je dat handmatig kan doen.
Ik moet zeggen dat het systeem supersnel draait.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #56 Gepost op: 2009/07/28, 22:27:37 »
Och, sorry satshow, dan heb ik je verkeerd begrepen. M'n oprechte excuses hiervoor.

Als je de Package Manager zelf opend dan kan je op de laatste "knop" klikken, die met de gedraaide pijl. bij mij staat "Show Upgradable Packages" eronder (heb Engels als taal). Als er dan updates zijn komt er in de package manager vanzelf iets bij te staan waarop je dan moet klikken om ze te installeren. Dat staat trouwens achter de zoekbalk in het grijs, bij mij is dat "Upgrade package(s)". :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/28, 22:29:30 door DarkEra »

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #57 Gepost op: 2009/07/28, 22:29:39 »
Ik ga morgen avond eens wat testen en kijken in Pardus.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #58 Gepost op: 2009/07/29, 22:57:30 »
Ik vind hier in de repos heel veel programmas die nog in beta of alpha zitten. Dit vergroot de kans op fouten ook lijkt me.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #59 Gepost op: 2009/07/29, 23:58:39 »
Yep, dat klopt. Pardus is wat dat betreft volgens mij een cutting edge (of hoe dat heet) distro. Ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn, tot nu vind ik 'm nog steeds zeer stabiel, ook kwa gebruik van programma's.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 01:18:21 door DarkEra »

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #60 Gepost op: 2009/07/30, 01:28:04 »
Ben even aan het uitzoeken wat nu de verschillen zijn. Ik gebruik Ubuntu. Wat zou er dan als meerwaarde zijn voor Pardus?? Of wat is dan anders??

En sorry voor het offtopic gaan, maar ik heb nogal wat gegoogled. En vind nu eenmaal geen goed anwoord hierop.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #61 Gepost op: 2009/07/30, 13:00:09 »
Lijkt me een zeer normale vraag beste modelengeneer dus je hoef helemaal geen sorry te zeggen. En offtopic gaan doe je er niet mee. :)

Veel weet ik niet van Pardus daar ik deze distro voor het eerst gebruik. Maar je zou Pardus niet moeten vergelijken met Ubuntu maar juist met Kubuntu 9.04 omdat Pardus standaard gebruik maakt van de KDE 4 desktop omgeving en niet van Gnome.

Laat ik het zo zeggen dat de verschillen zitten in de afwerking en dat Pardus een op zichzelf staande distro is, dus het is niet gebaseerd op een andere distro. (K)ubuntu is gebaseerd op Debian zoals we weten. Pardus maakt ook gebruik van een ander pakketten systeem PiSi. Geen Deb of RPM pakketten dus.
Er zitten ook meer programma's in in vergelijking tot een standaard Kubuntu installatie. Alle codecs zijn al voorgeinstalleerd dus kan men direct aan de slag. Een Nvidia driver, Amarok en een IRC chat progje moet men wel nog even installeren als men dat nodig acht.

De meerwaarde? Dat is een goede vraag. Voor mij is Pardus 2009 de eerste Linux variant die de hardware van m'n laptop correct herkend en fatsoenlijk laat werken, dit komt natuurlijk omdat er een nieuwere kernel in zit, de 2.6.30.1-123 kernel. Bij de vorige versies van (K)Ubuntu vanaf 8.04.1 tot de huidige 9.04 moest ik altijd bepaalde handelingen verrichten om de geluidskaart te laten werken en dan was het nog niet helemaal in orde. En tot en met 8.10 deed ook m'n draadloos het niet. Deze problemen waren/zijn ook het geval bij de andere grote namen zoals bv openSUSE en Mandriva.

Ondertussen heb ik geleerd dat dit meer aan de kernel ligt en of deze de moderne HDA geluidskaarten ondersteund. Deze fout is dus totaal niet te verwijten aan (K)Ubuntu, openSUSE, Mandriva of eender welke distro dan ook maar juist aan de hardware fabrikanten die alles gesloten houden.

Pardus is dus op het moment gewoon een tijdelijke noodoplossing voor mij. Hierbij komt dat ik 'm voor een net uitgebrachte 2009 versie erg stabiel vind. Hij was vrijgegeven op 18 Juli. De nadelen zijn dat er geen Gnome versie te verkrijgen is en ook nog geen Live-cd van Pardus 2009. Overigens is het ook zo dat men, als er een Live-cd van uit komt, deze helaas niet kan installeren, dat was bij de vorige versies althans zo van wat ik gelezen heb. Een ander nadeel is, dat betreft ook andere distro's met de huidige KDE 4 desktop omgeving, dat je minimaal rond de 512MB RAM nodig hebt. Wil je het soepel laten draaien dan heb je ruim 1GB RAM geheugen en een 1400Mhz processor nodig.

Installation requirements:

You can run Pardus 2009 on an average hardware. We suggest to use at least 512 MB RAM (memory) and a 1400 MHz processor to get a good performance. Minimum and recommended hardware requirements for Pardus 2009 are mentioned below:

* 256 MB memory (1GB or more recommended)
* 1000 MHz Intel or AMD processor (1400 MHz recommended)
* At least 4 GB of free hard disk space (10 GB recommended)

Laat ik wel zeggen dat als de nieuwe Kubuntu/Ubuntu uitkomt in Oktober, de 9.10, ik deze weer ga installeren omdat daar weer de nieuwere 2.6.31 kernel, of hoger, in zit. Dit betekend dat dan pas Ubuntu/Kubuntu de hardware beter gaat herkennen en laten werken. Nogmaals, alles is afhankelijk van de kernel en of deze de hardware ondersteund.
Hoe ik weet dat (K)Ubuntu dan de hardware goed herkend is omdat ik de Aplha 2 destijds even getest had. Ik wacht dus vol spanning af op de nieuwe release van (K)Ubuntu 9.10.
Ik ben begonnen met Ubuntu en zal er toch altijd naar terug keren omdat het gewoon een erg fijn systeem is. :)

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #62 Gepost op: 2009/07/30, 14:29:28 »
Dank voor de ze wel zeer uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik dit ook eens ga proberen. Dan wel in een Virtuelebox als dat kan. Anders help ik dit systeem weer om zeep ben ik bang.  :rolleyes: :rolleyes:
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #63 Gepost op: 2009/07/30, 16:03:06 »
Ik heb de download na alle positieve geluiden ook maar eens aangezet :)

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #64 Gepost op: 2009/07/30, 18:30:03 »
Hmm, geen mogelijkheid om alle gewenste programma's erop te zetten... ik mis easytag en picard. Opera ook hier niet gewoon in repo's.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #65 Gepost op: 2009/07/30, 18:43:49 »
Dank voor de ze wel zeer uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik dit ook eens ga proberen. Dan wel in een Virtuelebox als dat kan. Anders help ik dit systeem weer om zeep ben ik bang.  :rolleyes: :rolleyes:

Bij mij draait die gnome na de aanpassing een stukje terug in dit topic  XD en hij werkt gewoon in virtualbox zonder problemen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #66 Gepost op: 2009/07/30, 21:00:30 »
Hmm, geen mogelijkheid om alle gewenste programma's erop te zetten... ik mis easytag en picard. Opera ook hier niet gewoon in repo's.

Dan heb je de contrib repo niet geactiveerd denk ik. Opera staat hier bij mij gewoon in de Package Manager en easytag ook.

Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/pardus-linux-2009/msg450200/#msg450200   om die ene repo alsnog toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 21:02:20 door DarkEra »

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #67 Gepost op: 2009/07/31, 11:07:35 »
Het eerste wat ik gedaan heb is de klassieke opstarter in te stellen. Dat kickoff kan ik maar niet aan wennen. Op de websites werkt alles zonder problemen. Youtube ed werken meteen.
Daarnaast is het lekker snel op mijn laptop.
Moet nog wel wennen aan de KDE stijl, ben GNOME gewend maar denk dat het ook een kwestie is van er mee te werken.
Laat hem voorlopig gewoon op de laptop staan als tweede systeem naast ubuntu op de pc dat mijn hoofdsysteem is.

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #68 Gepost op: 2009/07/31, 15:08:37 »
Hmm, geen mogelijkheid om alle gewenste programma's erop te zetten... ik mis easytag en picard. Opera ook hier niet gewoon in repo's.

Dan heb je de contrib repo niet geactiveerd denk ik. Opera staat hier bij mij gewoon in de Package Manager en easytag ook.

Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/pardus-linux-2009/msg450200/#msg450200   om die ene repo alsnog toe te voegen.

Cool, die repo heb ik dus wel erbij staan... Maar geen opera en easytag  :|

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #69 Gepost op: 2009/07/31, 15:20:08 »
Vreemd dat jij deze twee er niet bij hebt staan. Probeer eens de lijst te herladen door in de Package manager op "Show Upgradable Packages" te klikken, dan update ie de repo's.

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #70 Gepost op: 2009/07/31, 15:48:32 »
Hmm, geen mogelijkheid om alle gewenste programma's erop te zetten... ik mis easytag en picard. Opera ook hier niet gewoon in repo's.



Dan heb je de contrib repo niet geactiveerd denk ik. Opera staat hier bij mij gewoon in de Package Manager en easytag ook.

Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/pardus-linux-2009/msg450200/#msg450200   om die ene repo alsnog toe te voegen.

Cool, die repo heb ik dus wel erbij staan... Maar geen opera en easytag  :|

Als je die hebt aangevinkt tijdens de installatie heb je er nu 2 staan.
Ik was dat dus vergeten en bij mij stond er maar 1

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #71 Gepost op: 2009/08/02, 14:33:28 »
Of het aan mij ligt weet ik niet maar ik merk dat als ik programmas open ze niet allemaal in de taakbalk staan. Vaak vind ik ze door de vensters van de andere programmas te verkleinen maar ook vaak zie ik ze niet terwijl ze wel open staan.
Alleen ik vind ze niet, heb al gezocht naar wat instellingen maar kan het niet vinden.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #72 Gepost op: 2009/08/02, 15:06:54 »
Geen idee satshow. Maar eh.... je gebruikt toch geen Ext4 toevallig? Ik had Pardus een paar keer met Ext4 geprobeerd namelijk en ben tegen verschillende probleempjes aan gelopen, zo had ik laatst dat het systeem totaal niet wilde afsluiten en kwam dus uit in de command line. Een andere keer had ik dat de desktop dus niet wilde laden, hij bleef hangen op de KDE splash screen.

Met Ext3 totaal geen problemen gehad trouwens. Je zou toch zeggen dat de probs met Ext4 en zeker met de nieuwere kernels opgelost zouden moeten zijn.

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #73 Gepost op: 2009/08/02, 15:52:38 »
Ik heb gewoon laten installeren zonder iets in te stellen en dat doet hij op Ext4. Dus kan ik beter opnieuw doen en dan als Ext3 installeren. Als het aan Ext4 ligt is het inderdaad nog lang niet opgelost.
Ben benieuwd of ze dat ook adviseren op forum van hun zelf.

Offline keanu

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #74 Gepost op: 2009/08/02, 16:55:06 »
kijk, ik zou de nieuwe pardus 2009 willen uitesten.
maar is die beter dan ubuntu 9.04.

als hij slechter is, moet ik hem waarschijnlijk niet instaleren.
grtzzzzz keanu