Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WPA Configureren  (gelezen 4303 keer)

yoran

  • Gast
WPA Configureren
« Gepost op: 2007/02/28, 20:10:03 »
Hallo,
Ik heb een probleem met het configureren van mijn draadloze verbinding. Ik heb een router (WRT54G van Linksys) met daarop een WPA-Personal encryptie. Op mijn laptop heb ik dual-boot: enerzijds Windows Vista en anderzijds Ubuntu 6.06. Internet doet het perfect op Vista maar in Ubuntu lukt het me niet om het te installeren.
Ik heb al zitten knoeien in /etc/network/interfaces en daar staat volgens mij alles goed. Ik heb ook wat dingen aangepast in /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf. Maar het lukt me niet om een verbinding te krijgen. Ik had gehoord van network-manager-gnome. Dat leek me handiger want daar moet je minder knoeien. Maar ik kan ook niet
apt-get install network-manager-gnome network-manager
doen want ik heb geen internet verbinding in Ubuntu.
Weten jullie een oplossing om toch een Internet verbinding te krijgen? Ik ben nieuw in Linux en ik heb dringend hulp nodig.

Bvb,

Yoran

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/28, 23:44:05 »
WRT54G van Linksys is een beruchte rotkaart voor Linux. Probeer het eens zonder WPA en met alleen een MAC adresfilter in de router?

WPA Configureren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/28, 23:56:01 »
in feisty werkt deze kaart out of the box WPA is gewoon nog niet echt fijn met ubuntu. kan die kaart niks aan doen.
deze kaart heeft een rt61 chip leek even moeilijk maar draaid ook gewoon in dapper.
homemade HTPC

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/01, 00:44:18 »
Citaat van: raydekok
deze kaart heeft een rt61 chip leek even moeilijk maar draaid ook gewoon in dapper.
Hoe heb je het in Dapper opgelost? Kennis van me geeft die kaart, en het lukt me totaal niet bij haar in Dapper.

WPA Configureren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/01, 01:29:36 »
ff hoor maar die wrt54 is trouwens helemaal geen pc kaart maar een router.
ik hbe hier een kaarje met de rt61 chip deze is erg nieuw. maar in dapper (gnome werkte deze gewoon onder het kpje network. ik heb het eerst zonder WEP gedaan daarna met.
homemade HTPC

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
WPA Configureren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/01, 10:13:54 »
Citaat van: raydekok
ff hoor maar die wrt54 is trouwens helemaal geen pc kaart maar een router.
ik hbe hier een kaarje met de rt61 chip deze is erg nieuw. maar in dapper (gnome werkte deze gewoon onder het kpje network. ik heb het eerst zonder WEP gedaan daarna met.
De WRT in idd een router, de WPC54G is de PCI-Adapter. Ik heb hem ook en heb er behoorlijk wat problemen mee. Gewoon WEP gaat wel, alleen om de +_2 uur wordt de verbinding verbroken. Op school met een "WEP EAP PEAP Mschapv2 " verbinding houdt hij het nog geen 5 seconden vol.

WPA heb ik niet geprobeert, maar ik denk dat je het beste WEP kunt kiezen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/01, 11:00:52 »
Oeps, kaart en router door elkaar gehaald..... De router is juist een prima ding....
Maar die kaart, dat is echt een gruwelijk geval!

WPA Configureren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/01, 11:21:35 »
ik gebruik hem hier nu even open tot er iest meer bekend is.
homemade HTPC

gertjan

  • Gast
WPA Configureren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/01, 11:43:56 »
Citaat van: raydekok
ik gebruik hem hier nu even open tot er iest meer bekend is.
open? lijkt me niet zo'n goed idee. stel anders een MAC-filtering in op je router.

WPA Configureren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/01, 12:06:46 »
waarom? en in hemelsnaam hoe de ik dat?
homemade HTPC

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/01, 14:30:25 »
In de beveiligingsinstellingen van de router zelf. Configuratiescherm kun je meestal oproepen via een bepaald http adres. Bijvoorbeeld http://192.168.xxx.xxx

yoran

  • Gast
WPA Configureren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/03, 11:54:58 »
Om even terug op mijn vraag te komen ;-), hoe moet ik mijn wireless connectie configureren? Ik heb nu de WPA encryptie weggehaald, misschien is dat makkelijker.

Bvb,

Yoran

EDIT: Het is gelukt. Ik heb gewoon de package network-manager en network-manager-gnome gedownload en alle dependencies geinstalleerd. Toch bedankt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/03, 17:47:48 »
Mooi zo! Nu kun je toch enige mate van beveiliging toepassen. Allereerst zou ik een MAC-adresfilter aanzetten in de router (elke netwerkkaart is dan uitgesloten, behalve die netwerkkaarten waarvan jij het MAC-adres hebt ingegeven). Dit is risicoloos, want puur een instelling van de router. Kan ook prima worden gecombineerd met WPA of WEP.

Overigens: WPA is soms een probleem. Is dat bij jou ook zo, overweeg dan WEP. Daar heeft Ubuntu nooit problemen mee.

Groet, Pjotr.

Pensacola

  • Gast
WPA Configureren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/05, 18:04:56 »
Misschien is dit nuttig voor mensen die WPA willen:
Ik heb met het network-manager en het network-manager-gnome pakket WPA aan de praat gekregen op het netwerk van mijn school, ik kan gewoon in wat instellingenvenster alle instellingen maken...
Daar gaat de laatste reden om Windows nog op mijn laptop te hebben :D

WPA Configureren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/05, 18:51:09 »
dus WPA doet het? metw elk pakket?
homemade HTPC

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
WPA Configureren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/05, 20:53:37 »
@raydekok:
installeer eens uit de pakketbronnen van Ubuntu de volgende priogramma's:
- network-manager
- network-manager-gnome
- wpasupplicant
- wpagui

Bediening wpagui: in terminal: wpa_gui (en dus niet wpagui.... stom genoeg!)

Volgens de beschrijving van wpa supplicant, kun je zo zelfs WPA2 aan.

Pensacola

  • Gast
WPA Configureren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/05, 21:08:34 »
als ik network-manager en network-manager-gnome installeer kan ik met het netwerk icoontje in de taskbar zelfs WPA2Enterprise aan :)