Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012  (gelezen 2958 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Gepost op: 2012/01/31, 16:09:56 »
Het zou mij wel wat waard zijn als meerdere mensen - en vooral leden van de Consumentenbond - een soortgelijk bericht naar de Consumentenbond stuurden:
Citaat
In de consumentengids van februari 2012 in de hoofdrubriek digitaal, onderwerp "Digitale foto's bewerken" biedt u het boek "Foto's bewerken" aan, gebaseerd op De GIMP. U noemt daarbij als besturingssysteem Windows en Mac. Het valt u eigenlijk diep kwalijk te nemen dat u niet als besturingssysteem Linux vermeldt, hét systeem waarvoor de GIMP oorspronkelijk is ontwikkeld.
In dezelfde gids vergeet u ook te vermelden dat er een goede Skype bestaat, eveneens voor Linux-systemen.
Mijn simpele vraag is eigenlijk: Is het niet vermelden van Linux een geval van onkunde of van onwil uwerzijds?

Erg offtopic: Niet gaan vragen wát precies het mij waard is ;)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/31, 16:39:18 »
Reken maar op onwil, want de Consumentenbond heeft meerdere malen Ubuntu getest en een deel van de Consumentenbond draait ook Ubuntu (te zien in filmpjes van ze), dus ze weten wel degelijk wat het is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/31, 17:02:28 »
Hoeft niet Vistaus, als het iemand anders is die laat ik het netjes zeggen niet zo goed thuis is in het computer gebeuren, dan kan die persoon Linux niet kennen.
Ik krijg dan alleen het gevoel dat die persoon alles heeft van horen zeggen en niet van zelf uit zoeken want het is zeer duidelijk dat het ook voor Linux is.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/31, 17:34:15 »
Hoeft niet Vistaus, als het iemand anders is die laat ik het netjes zeggen niet zo goed thuis is in het computer gebeuren, dan kan die persoon Linux niet kennen.
Ik krijg dan alleen het gevoel dat die persoon alles heeft van horen zeggen en niet van zelf uit zoeken want het is zeer duidelijk dat het ook voor Linux is.


Nuja, dat is waar, maar als ze de GIMP behandelen vanaf downloaden aan toe, dan moet het wel duidelijk opvallen op http://www.gimp.org/downloads/
dat Linux zeer specifiek vermeld wordt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/31, 20:35:00 »
Ook oningelogd, dus als niet-lid, kun je vragen én klagen:http://www.consumentenbond.nl/service/contactmetons/Contactformulier
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/31, 20:35:47 »
... over iets wat in een betalend ledenmagazine is geplaatst.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/01, 12:12:15 »
Misschien is het interessant om eerst eens vriendelijk te peilen,
ik vind je formulering nogal grof uit de hoek komen, op die manier ga je niet veel positieve reacties krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/01, 12:19:49 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline koos4401

  • Lid
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/01, 15:35:13 »
@Ward de Ridder: Ik vraag nergens om  mijn bericht te kopiëren, ik vraag alleen om soortgelijke reacties te verzenden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/01, 17:28:54 »
Juist en omdat ik dat niet kan lezen, waarom zou ik dan klagen?

Van horen zeggen wordt niemand wijs.

Ik ben het met femke eens.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/01, 17:58:58 »
Hoeft niet Vistaus, als het iemand anders is die laat ik het netjes zeggen niet zo goed thuis is in het computer gebeuren, dan kan die persoon Linux niet kennen.
Ik krijg dan alleen het gevoel dat die persoon alles heeft van horen zeggen en niet van zelf uit zoeken want het is zeer duidelijk dat het ook voor Linux is.


Nuja, dat is waar, maar als ze de GIMP behandelen vanaf downloaden aan toe, dan moet het wel duidelijk opvallen op http://www.gimp.org/downloads/
dat Linux zeer specifiek vermeld wordt.
vanuit Windows 7 zie ik enkel downloads voor Windows daar, in een paar links voor mirror's staat Linux in de URL, maar verder word het voor een bezoeker met Windows niet echt direct weergeven, de Linux/OS X download krijg je dan pas te zien als je klikt op "show all downloads", maar als je hem op Windows wilt installeren is dat niet nodig.

en ik weet niet of dat bij iedereen zo is, maar in Firefox 10 op Windows 7 Ultimate x64 voor mij dus wel, en dan kan je de Windows versie downloaden zonder ergens te zien dat het er ook voor Linux is.


maar hoe dan ook vind ik het wel raar dat ze het niet aangeven als ze zelf wel Ubuntu gebruiken, maar iemand van een andere afdeling kan het best gewoon niet kennen.
en het kan zelfs zo zijn dat iemand Ubuntu gebruikt, en dat niet eens door heeft.
voor windows 7 uit was had een, ik geloof Belgisch, programma met een laptop met Kubuntu er op mensen verteld dat dat de bèta van Windows 7 was, en dat geloofde ze ook nog.
(riant detail: ze vonden het, en ik citeer, "een hele verbetering zo" =D)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/01, 18:00:55 »
"de Linux/OS X download krijg je dan pas te zien als je klikt op "show all downloads","

Klopt. Het artikel behandeld OOK OS X, dus die Linux-download valt dan meteen op als je daarheen gaat.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/01, 21:55:16 »
@foxofinfinety, Als je een beetje goed kijkt en dat doe je volgens mij als je een stukje schrijft, dan zie je gelijk dat het ook voor Linux is.
Ik denk alleen dat die persoon niet al te goed op de hoogte is of beter gezegd, nogal dom is.
Als je zo iets niet ziet, kun je niet beweren dat je zelf op de site hebt gekeken om er en stukje over te schrijven.
Als je namelijk op de site van Skype kijkt zie je gelijk onder downloads dat het ook voor Linux is en voor nog een aantal platformen. Als je weet dat Gimp voor OSX is dan heb je ook gezien dat het voor Linux is.
Je moet wel heel erg blind zijn om dat niet te zien.
Het is weer zo'n standaard stukje waar ze Linux negeren vanwege het aantal gebruikers en als dat niet zo is, dan is die persoon zeer slecht geïnformeerd en moet je, je af vragen of al het anderen wat ze schrijven in het blad ook wel klopt.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/02, 10:04:32 »
Nou, het gaat de goede kant op met de Linux bekendheid blijkbaar. Enige jaren terug hadden we er van opgekeken als Linux überhaupt genoemd zou worden en was het reden tot blijdschap als dat eens een keer zou gebeuren. Nu maken we ons er druk om als Linux niet genoemd wordt. Blijkbaar is er iets aan het veranderen en begint Linux langzaamaan meer mainstream te worden. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/02, 14:11:31 »
Blijkbaar is er iets aan het veranderen en begint Linux langzaamaan meer mainstream te worden. :)
En dat is voor 80% de schuld van Ubuntu en derivaten.
Voor de andere 20% is het de schuld van een ander OS, dat mensen wegjaagt :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/02, 15:07:47 »
"de Linux/OS X download krijg je dan pas te zien als je klikt op "show all downloads","

Klopt. Het artikel behandeld OOK OS X, dus die Linux-download valt dan meteen op als je daarheen gaat.
Euhm nee, want als je het opent in OS X zie je alleen de OS X-downloads, wederom moet je op de goed verborgen "show all downloads" klikken om de versies voor andere besturingssystemen c.q. Windows en Linux te krijgen.

Trouwens, de enige redenen dat iemand met the GIMP op OS X zou willen werken zijn:
  • Je bent straatarm. Oh wacht, je hebt genoeg geld voor een Mac. Niet dus.
  • Je had net genoeg geld voor een Mac en bent nu straatarm. Je weet niet hoe een torrent-client werkt, of je werkt voor SABAM.
  • Je hebt the GIMP voorheen gebruikt op Linux of Windows en bent gewend aan de interface, en je hebt geen zin om Photoshop te gaan leren nu.

Bij mij is het nr. 3, niet dat ik weer iedere keer moet overgeven als ik the GiMP op OS X zie. (The GIMP op zich is geen slecht programma, alleen de OS X versie... ik geloof niet dat ze daar een bijvoegelijk naamwoord voor hebben. VMware's seamless mode met een Windows-gast doet het meer aanvoelen alsof ik met een Mac-programma werk dan the GIMP op OS X native. Mensen die nog nooit intensief met OS X of the GiMP op OS X hebben gewerkt hoeven geen commentaar te leveren. Dank u.)

UPDATE: http://gtk-osx.sourceforge.net/pix/gimp1.2-aqua.png
« Laatst bewerkt op: 2012/02/02, 15:15:31 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/02, 16:05:16 »
Wat een oud screenshot. Tegenwoordig ziet het er zo uit (ljnks en rechts op het screenshot) http://www.gimp.org/screenshots/osx_aperture.jpg

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/02, 16:16:00 »
Blijkbaar is er iets aan het veranderen en begint Linux langzaamaan meer mainstream te worden. :)
En dat is voor 80% de schuld van Ubuntu en derivaten.
Voor de andere 20% is het de schuld van een ander OS, dat mensen wegjaagt :lol:

Dat is zo. Ubuntu maakt het een stuk beter voor nieuwe gebruikers.
Ook dat je niet meer alles nadien via de terminal in moest stellen, scheelt een hoop. Het is er nog wel maar gelukkig is het een heel stuk minder en ook komen er steeds meer dingen met een grafische interface.

Maar ze leiden nog wel veel onder het verleden. Veel mensen die Linux nog kende van 10 jaar geleden hebben een heel ander beeld bij Linux dan wat het nu is en je moet ze het laten zien om ze te overtuigen dat er heel veel verbeterd is.


@SeySayux, Ja dit is waardeloos. alleen als ik naar die afbeelding van Vistaus kijk, dan valt het wel weer mee.
Wel afschuwelijk die blauwe balken in die afbeelding.

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/05, 00:23:30 »
Gewoon een leuker thema, da's alles. Helaas kan een screenshot niet genoeg de pijn uitdrukken, daarom dat ik ook opteerde voor een ouder screenshot waar nog geen "fake mac" thema was toegevoegd aan the gimp.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Digitaal bij de Consumentenbond, februari 2012
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/05, 01:20:14 »
Nuja, dat leuke thema wat er in de nieuwste versies van GIMP zit ziet er dan in ieder geval stukken beter uit dan de oude. Niet zaligmakend, maar mooi genoeg om er in ieder geval met een glimlach mee te kunnen werken.