Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Random Photo Dlideshow programma gezocht vor Xubuntu 14.04  (gelezen 896 keer)

Offline wowo

  • Lid
Random Photo Dlideshow programma gezocht vor Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/04/22, 13:22:20 »
Heb voor een kenneis op een oude Compa Presario een dualboot Windows XP/ Xubuntu 14.04 gezet.
Het is gewoon een nieuwe computer geworden. Xubuntu 14.04 draait als een speer.

Maar ja zoals zo vaak zijn ze verknocht aan bepaalde programma's op Windows XP en daar probeer ik ze dan ook mee te helpen.

Op Windows XP werd als screensaver een random photo slideshow gebruikt van google (picasa).
Nu weet ik dat ik evt de gnome-screensaver (=het zwarte scherm) kan verwijderen en vervolgens als screensaver Xscreensaver erop kan zetten. Met Xscreensaver kan je een random photo slideshow instellen.

Zelf vind ik het gebruik van een slideshow als screensaver niet meer van deze tijd (kost alleen maar onnodige stroom) en wil dan ook het zwarte scherm handhaven als screensaver.

(als bijlage het resultaat van de dekstop tot nu toe  ;))

Maar er zal toch wel een programma te vinden zijn waarmee ik als het nodig is een random photo slide show opgestart wordt ?
In Shotwell en gThumb kon ik dit tot nu toe niet vinden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Random Photo Dlideshow programma gezocht voor Xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/25, 12:49:27 »
Omdat niemand me helaas kon helpen, ben ik zelf verder op zoek gegaan.

Allereerst ben ik aan de slag gegaan met het (commandline) programma "geh" (Ubuntu Software Centrum).
Dat zou het ideale programma zijn volgens velen. Hiermee is het inderdaad gemakkelijk om een scriptje te schrijven voor een random slideshow.
Ga om dit te proberen: in de juiste afbeeldingen map staan met de terminal en gebruik bv het volgende commando:
geh -zsrZFD3-z = random
-s = stretch normally
-r = recursively
Z = auto Zoom
F = full screen
D = slideshow delay (de tijd in sec kan je er gelijk achter zetten.

Helaas bleek "geh" slideshow geen ondersteuning te bieden voor het automatisch draaien van de foto's op basis van de exif orientation tag.

Na vele andere viewers bekeken te hebben (gpicview; XnViewMP; eog met plugins ec.) kwam ik het programma "Geeqie" tegen (Ubuntu Software Centrum)

Met het programma Geeqie kan je op eenvoudige wijze een random photo slide show draaien.
- Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Voorkeuren
- Zet een vinkje bij Diavoorstelling Willekeurig
- Evt bij Diavoorstelling ook de tijd aanpassen.
- Klik op ok.
- Ga vervolgens in de juiste afbeeldingen hoofdmap staan
- Klik met de rechter muisknop op: Recursieve diavoorstelling

De random diavoorstelling start nu. Met de toets F kan je het beeld fullscreen maken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Random Photo Dlideshow programma gezocht vor Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/10, 11:39:02 »
Precies wat ik zocht

Offline sidonia

  • Lid
Re: Random Photo Dlideshow programma gezocht vor Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/10, 12:55:49 »
Variety Slideshow dat gebruik ik op een oude pc als photoframe.