Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home partitie aanmaken  (gelezen 1577 keer)

Offline dumble

  • Lid
home partitie aanmaken
« Gepost op: 2007/01/02, 16:21:22 »
Hallo allemaal,
Na een hele tijd geleden gestopt te zijn met linux, omdat ik alles helemaal had laten vastlopen ben ik maar weer eens begonnen.

Ik heb ubuntu geinstaleerd op een nieuwe samsung HD (250GB) die ik er 2 dagen geleden heb ingestopt.
Windows staat er ook nog op, het is dus een dualboot. Windows staat op mijn andere hardeschijf.


Bij het begin van de instalatie heb ik een hele tijd lopen proberen om een home partitie aan te maken, tervergeefs, het is me namelijk niet gelukt. Ik heb hem toen maar automatisch zijn gang laten gaan. Ubuntu heeft nu 2 partities aangemaakt. De root en de swap.

Maar dit is eigenlijk niet wat ik wil, als de boel straks namelijk weer vast loopt dan is de kans groot dat ik straks allerlei documenten kwijt ben. Ik wil dus een aparte home partitie aanmaken.

Nu had ik ergens op internet gelezen dat dit kan, hier stond ook een handleiding bij. Deze was alleen in het engels (waar ik niet goed in ben) en ik vond hem ook een beetje onduidelijk.

Nu mijn vraag is dus:
Kan dit ook?
Hoe moet ik dit dan doen? Ik hoop dat iemand mij dit stap voor stap kan uitleggen.

Ik heb ubuntu net (vandaag) geinstaleerd, ik heb nog nix gedownload, veranderd of geinstaleerd. Het leek mij het beste om dit pas te doen na dat ik een aparte home partitie heb aangemaakt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

greetz.>dumble

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
home partitie aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/02, 16:28:56 »
Zo zou ik het doen, uitgaande van één harde schijf met meerdere partities (dus ff opletten omdat jijzelf twee fysieke harde schijven hebt; de tweede heet waarschijnlijk niet hda):

- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu
- hda6: logisch, EXT3: /   (Ubuntu Dapper Drake 6.06)
- hda7: logisch, EXT3: /home
- hda8: Linux Swap (Grootte: minimaal iets meer dan je RAM-geheugen. Zowel ten dienste van Dapper als van eventuele andere Linuxen, je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!)

Gebruik voor het partitioneren de Gparted LiveCD: veel makkelijker, nieuwere versie dan op de Ubuntu LiveCD.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Gebruik in ieder geval geen Partition Magic, die gaat niet goed om met Linuxpartities (valse foutmeldingen).

Eerst Dapper installeren en hda6 aanwijzen als root, hda7 als /home en hda8 als swap.

Groet, Pjotr.

P.S.: Nou je toch bezig bent: het is leuk om nog wat extra logische EXT3-partitietjes aan te maken, en daarop wat grafische mini-Linuxjes te installeren. Zoals DSL, Puppy, Beafanatix en zo. Voor lekker knoeien op de lange winteravonden..... Mijn eigen computer is (op dit ogenblik) vijfvoudig opstartbaar. Ach, schijfruimte zat.

Groet, Pjotr.

home partitie aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/02, 16:35:02 »
Citaat van: pjotr123
Mijn eigen computer is (op dit ogenblik) vijfvoudig opstartbaar. Ach, schijfruimte zat.
:( 'k zal ik het wel doen met mijn 6Gb schijfje en xubuntu
Ik denk dat je dumble verkeerd begrijpt. Hij wil niet opnieuw installeren maar z'n /home verplaatsen. :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

home partitie aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/02, 16:43:50 »
Ik ben dat een tijd geleden ook van plan geweest, maar heb toen een nieuwe installatie uitgevoerd.
Misschien heb je hier iets aan : http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4436
of hier :  http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/
groetjes
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

home partitie aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/02, 16:50:59 »
In Deze topic word het ook behandeld met een paar linkjes, en dit verliep sscsvol
Zie hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2110

@pjotr123
Tis een beginner he ??
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dumble

  • Lid
home partitie aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/02, 17:57:49 »
hmm als ik dit zo lees dan denk ik dat ik beter ubuntu weer ff opnieuw kan gaan instaleren en het dan ook gelijk goed doen.

Maar het wil maar niet lukken om alles handmatig in te stellen :(
Bij stap 5/6 had ik het zo neergezet:
root: ext3 25 gig primary partition
home: ext3 218 gig primary partition
swap: linux swap 3 gig extended partition
(wat primary en wat extended moets wist ik ook niet helemaal zeker)

Maar toen kwam ik dus bij stap 6/6:
En dan snap ik er helemaal nix meer van, ik begrijp heel dat 'hda' gebeuren niet..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
home partitie aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/02, 18:02:49 »
hd is harde schijf (hard disk). hda1 = de eerste partitie van de eerste harde schijf, oftewel de C (in Windows). Enzovoorts.

De vermeldingen van /media/hda5 en zo, in Gparted, kun je gewoon negeren. Dat hoort zo. Ubuntu doet niks met die partities. Hij vertelt alleen maar, dat-ie ze ziet.

Groet, Pjotr.

Offline eendje

  • Lid
home partitie aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/02, 18:12:51 »
Kun je niet de gparted cd (zoals gandyman in post #2 aangeeft) gebruiken om een partitie te verkleinen en naast die partietie een nieuwe partitie aan te maken? Die formateer je dan als EXT3 (dan kun  je er vanaf windows niet bij) of als FAT32.  Daarna ga je verder bij links van post #4
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline dumble

  • Lid
home partitie aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/02, 18:17:19 »
dus staat alles bij stap 6/6 automatisch al goed dan?
Zo niet,
wat moet ik daar dan nog veranderen?

En waarom moet ik Gparted nou precies gebruiken, ubuntu live cd zorgt er toch voor dat er partities worden gemaakt..

En ik heb nu 2 harde schijven, op mijn 1ste harde schijf staat gewoon windows , en op mijn andere schijf wil ik ubuntu instaleren. Dus betekent dat ook dat ik twee hda1's kan hebben?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
home partitie aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/02, 18:21:42 »
Citaat van: dumble
En waarom moet ik Gparted nou precies gebruiken, ubuntu live cd zorgt er toch voor dat er partities worden gemaakt..

En ik heb nu 2 harde schijven, op mijn 1ste harde schijf staat gewoon windows , en op mijn andere schijf wil ik ubuntu instaleren. Dus betekent dat ook dat ik twee hda1's kan hebben?
Gparted gebruik je al, want er zit een wat oudere versie op de Ubuntu LiveCD, en die doet het partitioneren voor je.

Twee hda1's kan niet; het zal dan zijn hda1 en hdb1 (a is de eerste harde schijf, oftewel hard disk a, b is de tweede, oftewel hard disk b). Op hdb ga je dus meerdere partities aanmaken, hdb2 enzovoorts. Als het een USB harde schijf is, heet-ie trouwens waarschijnlijk sda. Waar die s voor staat weet ik zelf niet.... :-)

Groet, Pjotr.

home partitie aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/03, 01:07:32 »
Nah zo moeilijk is het niet Dumble als je al een werkend systeem hebt om je /home te verplaatssen.

Citaat
De home directory naar een andere partitie verplaatsen:

Onder het motto: 'Je wilt wel es wat anders', gaan we lekker /home naar een andere partitie schuiven.
Maak eerst die nieuwe partitie met parted ofzo (check andere howto). Het is handig om dit te doen vanaf een live cd zodat je ook normaal gesproken gemounte partities kunt resizen. Hierna moet je eerst opnieuw opstarten zodat de nieuwe partitietabel goed wordt ingelezen.
Mount deze nieuwe partitie nu even in een tijdelijke directory:
# mkdir /mnt/tmp
# mount /dev/hdaX /mnt/tmp
Nu moet je naar single-user mode wat ervoor zorgt dat je geen open bestanden in home meer hebt en gewoon maximale systeem beschikbaarheid garandeert.
# init 1
Nu gaan we de bestanden in home kopiëren naar de nieuwe partitie:
# cd /home
# cp -ax * /mnt/tmp
Nu heb je een exacte kopie van home op de nieuwe partitie. Je kunt nu in principe weer terug naar multiuser mode door CTRL-D te drukken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan. Backup:
# cd /
# mv /home /home.old
En mount uiteindelijk de nieuwe schijf op home:
# umount /mnt/tmp
# mkdir /home
# mount /dev/hdaX /home
Om deze partitie nu automatisch op /home te mounten voeg je een lijntje toe aan /etc/fstab met als mountpunt dus /home.
Dezelfde manier anders omschreven:

In het algemeen kan je deze stappen volgen om /home op een andere partitie te zetten:
1e Maak ruimte vrij en creeer een nieuwe partitie (bijv. via gparted) (onthoud je filesystem, waarschijnlijk ext3, en je partition number, zoals hda1 of hdb3)
2e Kopieer alle data van /home naar deze folder en hernoem je /home naar iets anders
3e Voer het volgende uit (vervang hda1 naar het juiste):
sudo vol_id /dev/hda1en schrijf wat er staat bij ID_FS_UUID op
4e Voeg in fstab deze regel toe:
UUID=[insert_uuid_here]  /home  [insert_filesystem_here]  defaults  0  2Zal nog ff verder kijken, want hij heeft wel gelijk dat de install voor een leek een beetje warrig is.
Met name al wanneer hij ervoor of erna vraagt, ik bedoel de partitie's.
Die optie zou eigenlijk voor een leek weg moeten zijn, anders raken ze in de war.
En doe je het verkeerd dan weigerd G-parted verder te gaan.

SCCS
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dumble

  • Lid
home partitie aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/03, 02:33:17 »
thanx gandy, ik ga hier morgen mee aan de slag. Nu eerst slapen :)