Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Nautilus image converter aanpassen  (gelezen 1318 keer)

Offline Haris

  • Lid
[opgelost] Nautilus image converter aanpassen
« Gepost op: 2011/05/30, 13:36:08 »
Ik gebruik Nautilus image converter om foto´s te verkleinen.
Iedere keer wanneer ik ¨resize image¨ doe moet ik de standaard ingestelde waarde 1024x768 pixels veranderen in de door mij gewenste 800x600.
Ook .resized wil ik een andere standaard benaming geven.
Heb al gezocht in de ¨configuration editor¨ maar kan niets vinden.
Iemand een oplossing?


« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 16:20:14 door Haris »

Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/30, 16:22:47 »
Misschien is het programma "Phatch" beter voor je? Hiermee kun je allerhande acties uitvoeren met een groep foto's zoals jij het wil.

Kijk eens in het Softwarecentrum...

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/31, 12:43:33 »
Bedankt, maar ik ben zeer tevreden met de Nautilus image converter; wil alleen de default settings veranderd zien....dat scheelt een hoop klikken...

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/31, 13:53:30 »
Ik heb een file gevonden: /usr/share/nautilus-image-converter.glade.
Geopend met Gedit, maar kan niets wijzigen. Hoe zou dat wel kunnen?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/31, 14:29:23 »
Open het bestand in de terminal met sudo:

sudo gedit /usr/share/nautilus-image-converter.glade

Geef je wachtwoord en druk op enter.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/31, 14:36:14 »
Opent netjes de file maar er is geen enkele tekst....

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/31, 14:47:31 »
Alweer gevonden, ik moet de onderliggende file nemen, nautilus-image-resize.glade

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/31, 16:45:39 »
Bedankt ThomasN, ben al halverwege.

Met in de terminal:
sudo gedit /usr/share/nautilus-image-converter/nautilus-image-resize.glade kom ik in de file.
Zoeken: ´resized´, heb deze tekst dan veranderd in mijn gewenste tekst (´N´), opgeslagen en de default is veranderd.

Nu wil ik nog de default 1280x960 wijzigen in 800x600.
De afmetingen staan links halverwege het bestand. Ik heb wat zitten verschuiven, maar dat helpt niet...Hoe doe ik dit op een nette manier?
Dank.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 15:56:56 »
Ik heb de image-converter ook even geïnstalleerd, om het zelf uit te proberen en bij mij lukt het om de standaardafmeting te wijzigen.

Open het bestand door in de terminal sudo gedit /usr/share/nautilus-image-converter/nautilus-image-resize.glade te typen en zoek het rijtje met afmetingen, zoals je eerder al gedaan had. De standaard was bij mij 1024x768 en dit was de vijfde ― de op-één-na-laatste ― in het rijtje. Met knippen en plakken heb ik 800x600 en 1024x768 van positie laten wisselen, zodat 800x600 de vijfde in het rijtje was, en het bestand opgeslagen. Toen heb ik me opnieuw aangemeld ― ik weet niet zeker of dit nodig was, maar ik moest me toch voor iets anders opnieuw aanmelden ― en in de image-converter staat nu 800x600 als standaard.

Re: Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 16:12:59 »
Om .glade bestanden te openen is het misschien makkelijker om Glade te installeren :).

Denk er ook aan dat glade bestanden gewoon xml bestanden zijn die een GUI definieren. Dus als er waarden in de code zelf toegewezen worden, dan moet ge die daar veranderen, niet via Glade.

Offline Haris

  • Lid
[opgelost] Nautilus image converter aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/01, 16:18:37 »

Gelukt! Bedankt ThomasN voor het meedenken, scheelt weer een hoop klikken!
 XD

Om .glade bestanden te openen is het misschien makkelijker om Glade te installeren :).

Denk er ook aan dat glade bestanden gewoon xml bestanden zijn die een GUI definieren. Dus als er waarden in de code zelf toegewezen worden, dan moet ge die daar veranderen, niet via Glade.

Ook bedankt, maar dat gaat me boven de pet... ???