Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen na installeren 12.04  (gelezen 538 keer)

problemen na installeren 12.04
« Gepost op: 2012/09/23, 19:57:48 »
Ik gebruik sinds enkele jaren naar alle tevredenheid Ubuntu 10.04LTS.
Omdat ik steeds een melding kreeg dat ik mijn 10.04 kon updaten naar 12.04 heb ik dat dus maar gedaan.
Ik had onder 10.04 nooit problemen, maar na updaten is het een drama!
Na het opstarten krijg ik de melding "video mode not supported". Hierna komt wel (na vrij lange tijd) het bureaublad, maar zonder menu mogelijkheden: ik kan niets vinden, waar ik ook heenga met de muis. Ik krijg dan vervolgens een serie meldingen:  "de toepassing Compiz wordt afgesloten". Daarna: "Er is in Ubuntu 12.04 helaas een interne fout opgetreden". Als ik dit wegklik de melding: "kon geen beheersing over uw toetsenbord krijgen". Daarna: "De toepassing terminal als root werd onverwachts afgesloten".
Nog afgezien van het wonderlijke Nederlandse taalgebruik in deze meldingen (zitten daar bij Ubuntu geen mensen die Nederlands op school hebben gehad?) wordt ik langzaamaan stapelgek van die pc en ik heb zeer veel spijt dat ik me heb laten overhalen om over te stappen op 12.04. Onder windows kon je dan naar "systeemherstel" en kon je vervolgens doen of het eergisteren was, maar in het echte leven werkt dat helaas niet.
Wat werkt nog wel? Alleen de icoontjes zoals ik die had onder 10.04 staan nog op het bureaublad.  Ook de foto op mijn bureaublad staat er keurig. Maar elke vorm van menu of taakbalk o.i.d.  is niet te vinden. Om te ontgrendelen wordt vervolgens gevraagd mijn wachtwoord in te voeren, maar wat ook probeer: het toetsenbord werkt gewoon niet, maar soms ook weer wel!  Als ik op het icoontje van Evolution klik wordt steeds (ook na 10 keer opnieuw opstarten) om het POP-wachtwoord gevraagd. Dat heb ik dus ook al diverse keren braaf ingevoerd (als het toetsenbord toevallig werkte), maar hij blijft aan vergeetachtigheid lijden.  Verder blijven alle vensters die eenmaal geopend zijn gewoon staan. Ik kan niets wegklikken, want alle normale en gebruikelijke mogelijkheden om weg te klikken of te minimaliseren staan er gewoon niet.
Uitklapmenu's verdwijnen zogauw je de muis naar beneden scrolt. Stapelgek wordt je daarvan!
Externe harde schijf en sticks worden niet herkend.
Verder: als ik bestanden weggooi (prullenbak) staan ze even later gewoon weer op de plek waar ze altijd stonden.
Goed. Ik heb dus iets fout gedaan, neem ik aan.  Kan me niet voorstellen dat 12.04 zo hoort te zijn.
Wie heeft een goed advies voor me? Harde schijf formatteren en opnieuw beginnen?
Oh ja, de pc is een Compaq Presario met een 64bit  AMD Athlon dual core processor en 2048Mb werkgeheugen, 500 Gb harde schijf en een NVIDIA 6150SE 623Mb videokaart, voor het geval dat belangrijk is...
En voor de goede orde: ik ben dus een leek als het gaat om Linux, dus graag niet te moeilijke woorden.
Bij voorbaat vast bijzonder bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen na installeren 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/23, 20:23:53 »
Deels "opwaardeerleed", deels overgang naar nieuwe onbekende werkomgeving, deels Compizproblemen....

Er zijn meerdere oplossingen denkbaar. Maar dit alles kun je in één klap oplossen, door een schone herinstallatie te doen van Xubuntu 12.04: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Xubuntu heeft een eenvoudige werkomgeving, die sterk lijkt op de werkomgeving van Ubuntu 10.04. Makkelijk te begrijpen dus. Bovendien maakt Xubuntu geen gebruik van Compiz.

Aanpak schone herinstallatie:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Re: problemen na installeren 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/23, 20:29:20 »
Aangezien Compiz gecrashed is lijkt het me geen probleem van Unity dus een herinstallatie is goed om aan te raden maar om meteen Xubuntu aan te raden lijkt mij dan een beetje overbodig. Maar ja, wie ben ik ;)

@johannes: "(zitten daar bij Ubuntu geen mensen die Nederlands op school hebben gehad?)"
Dat vind ik nogal een belediging. Je zou eens moeten weten hoeveel uren ons NL-vertaalteam maakt naast hun betaalde werk...

Re: problemen na installeren 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/24, 07:13:04 »
Even een snelle reactie. Vanavond ga ik met een herinstallatie aan de slag. Ik heb echter geen idee hoe ik dat moet doen. Ik heb een cd met 12.04 gemaakt via een andere pc. Ik kan echter de dvd speler niet opstarten vanuit 12.04 want hij herkent geen extern apparaat. Hoe zou ik dat kunnen oplossen?
En wat betreft Nederlands taalgebruik:  het was beslist niet mijn bedoeling iemand te beledigen. De emotie over het niet werken van de pc speelde een rol.  Maar er staan helaas niet fraaie vertalingen en taalfouten in de meldingen. Ik zal (als alles weer werkt) eens kijken naar de onlogische dingen (voor een leek als ik ben) en de fouten. Kan ik dat dan hier op het forum melden?