Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: servertje opzetten  (gelezen 1666 keer)

bosman

  • Gast
servertje opzetten
« Gepost op: 2007/02/14, 20:08:12 »
dag mensen,

ik wil thuis een servertje opzetten, en ik wil graag dat deze het volgende kan:

- bestanden delen voor gebruikers van het netwerk (muziek, film)

- benaderbaar met een soort van extern bureaublad om bestanden te downloaden, in eerste instantie via vpn (denk aan campus net)

- benaderbaar via een soort van extern bureaublad. zodat ik amarok kan besturen (dit is niet prioriteit 1)

eventueel voor in de toekomst een web/mail/ftp server. deze hoeft niet veel aanvragen aan te kunnen.

het gaat om een 500 mhz met 384mb sdram. hierin zit een 3gb en een 120gb hardeschijf. op de 3gb draait momenteel een gestripte xp, omdat de bios de 120gb niet herkent. Windows herkent deze echter wel. op de 120gb moet als het spul komen te staan, deze moet dus gedeeld worden.

welk besturingssysteem en programmatuur kan ik hiervoor het beste gebruiken?

ik heb wel iets gelezen over samba, maar misschien is dat niet geschikt voor wat ik er mee wil.

ik werk wel liever met een desktop omgeving, aub geen commandline. van kubuntu heb ik de basis dingen door, maar met de konsole heb ik erg weinig ervaring.

ik hoop dat iemand mij kan helpen

V-ernie-R

  • Gast
servertje opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/14, 20:23:42 »
Is prima te doen met behulp van (k)(x)ubuntu, samba en vnc. Hoe het precies moet weet ik niet precies uit mijn hoofd, maar t is allemaal grafisch in te stellen volgens mij.

Azalin

  • Gast
servertje opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/15, 00:15:35 »
Citaat van: bosman
dag mensen,

ik wil thuis een servertje opzetten, en ik wil graag dat deze het volgende kan:

- bestanden delen voor gebruikers van het netwerk (muziek, film)

- benaderbaar met een soort van extern bureaublad om bestanden te downloaden, in eerste instantie via vpn (denk aan campus net)

- benaderbaar via een soort van extern bureaublad. zodat ik amarok kan besturen (dit is niet prioriteit 1)

eventueel voor in de toekomst een web/mail/ftp server. deze hoeft niet veel aanvragen aan te kunnen.

het gaat om een 500 mhz met 384mb sdram. hierin zit een 3gb en een 120gb hardeschijf. op de 3gb draait momenteel een gestripte xp, omdat de bios de 120gb niet herkent. Windows herkent deze echter wel. op de 120gb moet als het spul komen te staan, deze moet dus gedeeld worden.

welk besturingssysteem en programmatuur kan ik hiervoor het beste gebruiken?

ik heb wel iets gelezen over samba, maar misschien is dat niet geschikt voor wat ik er mee wil.

ik werk wel liever met een desktop omgeving, aub geen commandline. van kubuntu heb ik de basis dingen door, maar met de konsole heb ik erg weinig ervaring.

ik hoop dat iemand mij kan helpen
Als je het redelijk snel wil houden zou ik eigenlijk de server versie van Ubuntu aanraden. Op het werk heb ik ongeveer eenzelfde configuratie draaien en dat heb ik eens getest met gewoon Ubuntu (desktop) maar erg snel en responsive was het niet. De server editie bevat geen desktop maar voor een file server is het ook niet echt nodig denk.

Wat je ook doet je zou in elk geval Samba moeten installeren inderdaad... tenzij je over het internet bestanden wil gaan delen, dan raad ik je Samba ten strengste af. Je kan dan óf ssh gebruiken óf ftp. Het is maar net wat je precies wil doen.

VPN heb ik verder weinig kaas van gegeten, wel draaiende gehad maar dan alleen een VPN client, geen server.

servertje opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/19, 07:30:17 »
Als de clients Linux pc's zijn zou ik NFS (network file system) gebruiken ipv Samba :)