Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?  (gelezen 1402 keer)

Offline Jos

  • Lid
Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Gepost op: 2017/03/15, 10:30:22 »
Beste forummers,

Hoe kan ik bij Ubuntu de pictogrammen die op het bureaublad staan verslepen? Als ik dat probeer lukt het niet maar wordt er een kopie gemaakt. Rechtermuisklik op Bureaublad > Uitgelijnd houden: staat niet aangevinkt.

Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/15, 12:43:01 »
Rechtermuisklik op Bureaublad > Uitgelijnd houden: staat niet aangevinkt.

Bij mij werkt het prima. En staat uitgelijnd aangevinkt dus misschien dat dit het verschil zal maken?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/15, 12:57:06 »
Of "Uitgelijnd houden" aangevinkt is of niet dat maakt niet uit.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/15, 14:32:55 »
Als je control indrukt en dan sleept, krijg je het gedrag dat jij beschrijft. Schakel eens het toetsenbord uit (trek de draad uit): gebeurt het dan nog?

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/15, 15:17:47 »
Als het toetsenbord ontkoppeld is gaat het op de zelfde manier.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/16, 09:49:58 »
Niet normaal. Welke versie van Ubuntu heb je en welke desktop gebruik je?

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/16, 09:59:35 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS, kort geleden geinstalleerd en volgens de regels. Ik las ergens dat het verschijnsel zich al voordeed bij versie 12.xx en men verwachtte dat het verholpen zou zijn bij versie 13.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/16, 19:05:31 »
Je bureaublad pictogram is toevallig een link naar een website?

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/17, 11:26:45 »
Die bureaublad pictogrammen zijn inderdaad links naar websites. Maar (vergeef me als ik lijk te vloeken in de Linux kerk) bij Windows is dat helemaal geen probleem. En als het andere basale functies betreft is het bij Windows meestal evenmin een probleem om er intuitief achter te komen hoe het opgelost kan worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/17, 13:38:53 »
Gekend probleem in 16.04 en ervoor, pas later opgelost. Ja, ik volg je als je stelt dat het bestaan van dergelijk problemen verbazend is. Mogelijk deels gerelateerd met het gegeven dat het plaatsen van iconen op de desktop "gedeprecieerd" werd: oorspronkelijk was het in gnome shell en Unity niet de bedoeling dit nog te ondersteunen. Ze zijn daar wat op teruggekomen, maar het kan verklaren dat er zo weinig aandacht ging naar dat probleem op de Unity desktop (dat vreemd genoeg enkel URL's treft).

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe bureaublad pictogrammen verslepen?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/17, 13:49:52 »
Voor de duidelijkheid, en in alle bescheidenheid, wil ik eraan herinneren dat ik gedurende vele jaren ervaring heb met Linux. En als ik mij zou mogen bemoeien met de ontwikkeling van het sympathieke Linux dan stel ik me voor dat ik eraan zou kunnen bijdragen dat het bij meer mensen populair wordt. Ik moet eraan toevoegen dat ik niet weet wat er technisch mogelijk of onmogelijk is, maar gezien wat bij andere OS-en blijkbaar wel kan zullen er ook bij Linux verbeteringen kunnen worden aangebracht bij een aantal verschijnselen, die ik al vele jaren tegenkom en als heel onpraktisch en hinderlijk ervaar en dat vind ik heel jammer.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 13:53:02 door Jos »