Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?  (gelezen 1728 keer)

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/14, 10:38:55 »
Het ligt aan hem.  :police:

Een hoop gezeur. En onwaarheden.

Hoezo "een webverkenner die vijf versies achterloopt"? Onzin. Op dit moment loopt mijn Firefox welgeteld één versie achter, maar de nieuwste bovenstroomse versie (66.0.3) bevat geen veiligheidsreparaties t.o.v. mijn 66.0.2. Boeit me dus niks.

De opstapeling van oude systeemkernen is niet van vandaag of gisteren: dat is altijd al zo geweest in Ubuntu. En duidt dus niet op een verslechtering t.o.v. Ubuntu "14" (de slordige schrijver bedoelt waarschijnlijk 14.04 en/of 14.10).

Verder heeft hij het over problemen na een opwaardering (upgrade) naar 18.04. Uit de onduidelijke omschrijving maak ik op, dat het zomaar eens een "vuile" opwaardering zou kunnen zijn geweest. Elke enigszins ervaren Ubuntugebruiker had kunnen weten dat je, als je problemen zoveel mogelijk wilt vermijden, niet "vuil" moet opwaarderen naar een nieuwe versie maar "schoon", dus via een schone nieuwe installatie.

Met andere woorden: het is dom gemekker van een onbekwame slordige schrijver. Stoer lopen doen over Arch Linux (m.a.w. de suggestie wekken dat-ie zo goed is met Linux, dat-ie Arch beheerst), maar ik lach me kapot als dat stumperige figuur echt aan de Arch zou gaan. Dan piept hij wel anders.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2019/04/14, 10:57:55 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/14, 12:13:16 »
het is dom gemekker van een onbekwame slordige schrijver.
Helaas voor de schrijver ben ik het helemaal met Pjotr eens.
Natuurlijk zitten er fouten in de software, dat is bij alle software zo, maar in Ubuntu 18.4.1 werkt alles (voor zover ik weet).
Zelf gebruik is al een paar maanden 19.04 en dat is momenteel ook bijna foutloos (schoonheids foutjes in XFCE zijn er helaas nog).

Ach, toch is er een probleem, niet alles software die gemaakt is voor KDE werkt feilloos in XFCE, dat is jammer, maar zeker niet tragisch........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/15, 00:07:29 »
Over bugs in *buntu gesproken.  Deze melding duikt steeds weer op in *buntu (*= u, x, k, l) na het opstarten en laden van de desktop en wordt tot vervelens toe niks mee gedaan? Zowel op de LTS als de reguliere versies en dat al zo'n 5 jaar lang.



Mag je zelf weer onder de kap duiken om de melding uit te schakelen... iets wat eigenlijk niet zou moeten. Verbazend genoeg hebben de derivaten Linux Mint en KDE Neon hier geen last van. Elementary daartegenover wel weer.

Maar....  ik ontken niet dat die gast op die website wel overdrijft op heel wat zaken. :)



Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/15, 11:49:28 »
Over bugs in *buntu gesproken.  Deze melding duikt steeds weer op in *buntu (*= u, x, k, l) na het opstarten en laden van de desktop en wordt tot vervelens toe niks mee gedaan? Zowel op de LTS als de reguliere versies en dat al zo'n 5 jaar lang.




Deze foutmelding heb ik in Xubuntu nog nooit gezien  :rolleyes:
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/15, 12:47:58 »
Deze foutmelding heb ik in Xubuntu nog nooit gezien  :rolleyes:
Dat is een probleem in apport en het is te verhelpen door het uit te zetten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/15, 12:55:02 »
Of door:
sudo rm /var/crash/*uit te voeren in de terminal.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

DarkEra

  • Gast
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/15, 13:21:14 »
Deze foutmelding heb ik in Xubuntu nog nooit gezien  :rolleyes:

Dat is inderdaad apport zoals Ron aan gaf en deze geeft deze melding weer als er software crasht maar het vermeld verder niet wat en hoe.  Hiervoor moet je dus een terminal openen en het volgende ingeven om te kunnen zien wat er gecrasht is:

$ cd /var/crash
$ ls

Hier een artikel uit 2014: https://www.binarytides.com/ubuntu-fix-system-program-problem-error/

Als software crasht betekent het dat er dus bugs in zitten of in het systeem waardoor het niet goed kan functioneren.... *buntu of eender welke linux distributie is/zijn heus niet zo superieur als sommige gebruikers denken. Linux is leuk, yep, je hebt meer vrijheden, yep... maar er zitten zeker ook genoeg fouten in zoals bij elke besturings systeem, zowel in de enterprise, LTS en reguliere uitgaven van een distributie.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/15, 13:32:01 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/15, 13:43:03 »
Als software crasht betekent het dat er dus bugs in zitten of in het systeem waardoor het niet goed kan functioneren.... *buntu of eender welke linux distributie is/zijn heus niet zo superieur als sommige gebruikers denken. Linux is leuk, yep, je hebt meer vrijheden, yep... maar er zitten zeker ook genoeg fouten in zoals bij elke besturings systeem, zowel in de enterprise, LTS en reguliere uitgaven van een distributie.
Nogal wiedes dat er bugs inzitten, zoals in elk besturingssyteem. Omtrent superioriteit: Windows heeft ondertussen heel wat achterstand ingelopen, maar linux is vele jaren op het vlak van veiligheid en stabiliteit, zonder enige discussie, veruit superieur geweest.

Elk besturingssyteem heeft die foutjes. Alleen, op Ubuntu komen ze nogal naar voor doordat dat Apport foutenrapportage systeem actief is. Dat is goed voor de kwaliteitsopvolging, maar vervelend voor de gebruiker.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/15, 17:15:42 »
Ik heb die foutmelding ook weer terug na een tijdje weggeweest te zijn. Als iedereen die foutmelding uit zet komen de ontwikkelaars er ook niet achter dat er bugs in zitten. Dus ik blijf melden om het (misschien) beter te maken =D.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ligt het aan mij of zit Ubuntu vol met bugs?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/15, 17:21:11 »
Hier inmiddels al een jaar of vijf volledig overgestapt op Linux met alle computers in huis, nu en ook inmiddels verdwenen computers. Totally Linux only. Ubuntu voor de belangrijkste pc's, en andere ubuntu afgeleiden voor de extra bij-pc's. En los van wat eigen foutieve installaties nog NOOIT serieuze problemen gehad.
Start altijd op. Nog nooit hoeven herinstalleren, en al helemaal nog nooit dataverlies gehad. Blauwe schermen zag ik al helemaal niet.  =D
Nog nooit een virus gehad, nog nooit spyware gehad, nog nooit gijzelsoftware gehad, nog nooit gehacked.
Randapparatuur levert eigenlijk ook nooit problemen op want vrijwel altijd plug&play. Wel altijd even vooraf opletten.
Kids werken er ook gewoon prima op voor school (basis én voortgezet).
Het grootste probleem wat ik hier wel eens gehad heb is een "vastloper" van een programma of een gebruiker, eerlijk gezegd meestal door zelf de boel te veel of verkeerd te belasten :-[, en dat lost Linux simpelweg helemaal zelf op zodra je herstart. Zelfs als er echt een beschadiging opgelopen is of zo.

Natuurlijk is geen enkele software bugs-vrij, en moet elke software met alle ontwikkelingen mee gaan met softwareontwikkeling want nieuwe bugs ontstaan soms ook uit het niets. Maar om te zeggen "vol met bugs" is klinklare onzin. Ja ik krijg ook weleens een foutmeldingkje of zo, maar vaak verdwijnt dat weer vanzelf na de eerstvolgende update.

Ik heb al de nodige jaren decenia computers in huis, en ze hebben nog nooit zo héérlijk gedraaid als nu met Linux. Hier nooit meer anders.

(Ja ik ben enthousiast, maar wel degelijk objectief. Dat zegt eigenlijk ook nog wat extra)
« Laatst bewerkt op: 2019/04/15, 17:36:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore