Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?  (gelezen 3152 keer)

Offline lowieke

  • Lid
ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Gepost op: 2011/09/05, 20:43:02 »
Terug van weggeweest en wil wel eens terug een linux versie proberen .
Welke OS Ubuntu of Mint verdiend eigenlijk de voorkeur en waarom,gebruiksgemak ,uitzicht,mogelijkheden enz.Weet is niet altijd gemakkelijk maar gebruiksgemak zonder veel kennis van computers is toch wel primordiaal.
Heb voor het ogenblik Mint geïnstalleerd maar terug veel problemen om een netwerk op te zetten en mijn printer in werking te krijgen, daarom mijn vraag.
Merk dat er meer documentatie is voor ubuntu  maar dat er zeer lovend geschreven wordt over Mint.
beste groeten
lowieke   

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/05, 20:48:07 »
Wat mij betreft Ubuntu. Bodhi ook. Vind E17 en Unity echt geweldig en zeer gebruiksvriendelijk :)

Maar gebruik volgende keer alsjeblieft eerst de zoekfunctie, want er zijn al velen van dit soort topics ;)

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/05, 22:21:30 »
Ik zou ook voor Ubuntu gaan omwille van de betere ondersteuning.

Mint is zalig om mee te werken, dat zal ik zeker niet ontkennen (Mint 11 op een testbakske).

E17, Bodhi dus is zeker te bekijken = simpel, snel, volwassen, en heel gebruiksvriendelijk (bovendien lang ondersteund).

Het hangt wat af van wat je verwacht van Linux .... ;)

Debian 6.01 is zeker ook iets supergoed, maar niet geschikt voor iemand in de beginfase.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/05, 22:55:09 »
Neem een USB schijf en installeer ze daarop, het is wel trager, maar dan kan je op je gemak alles zelf bekijken.
Uiteindelijk is het een kwestie van smaak .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/06, 07:38:35 »
Mijn voorkeur gaat naar Mint. Qua functies loop je zeker niet achter met Ubuntu, omdat Mint gebasseerd is op Ubuntu.

Het is idd een kwestie van smaak.
Een trotse linux-beginner!

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/06, 13:04:55 »
Mijn voorkeur gaat naar Xubuntu.
Mint was goed maar vanaf de Mint 11 bij mij knudde.
Ubuntu zelfs unity draait wel goed op mijn  PC ,maar ik mot hem niet dus nu alleen nog Xubuntu.
En zo ziet u verschillende keuzes en smaken en ook belangrijk verschillende hardware.
Mint ziet er wel gelikter uit en heeft zogoed als alles qua multimedia aan boord.
Dus gewoon proberen tot u die tegen komt ... die u bevalt. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline koos4401

  • Lid
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/06, 13:36:34 »
Helemaal met Wanda eens voor wat betreft:
Citaat
Dus gewoon proberen tot u die tegen komt ... die u bevalt.
Ik heb een laptop (Sony, dualboot W7) die mij buiten de deur volledig up to date houdt op LinuxMint Isadora.
Thuis staat een Desktop (dualboot & dualdisk WVista) met Ubuntu 10.04.3 LTS.
Als ik zou moeten kiezen, zou ik een muntje opgooien: beide bevallen mij prima.
Beide Linuxen zijn ooit op de machine terecht gekomen als "probeersel".
Beide Windows zijn blijven "hangen", zij werden meegeleverd maar worden nauwelijks gebruikt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/06, 14:25:45 »
Heb bijna alle (?)  Linux varianten gebruikt.
Het meest gebruiksvriendelijk vind ik nog steeds LinuxMint.   :D

Voor m'n  server(s) gebruik ik altijd Debian. 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/06, 14:47:33 »
Als het puur tussen Ubuntu en Mint gaat, zou ik nu Mint kiezen, anders evt Xubuntu.

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/06, 17:29:18 »
Ik gebruik hier Linux Mint (versie 10) omdat versie 11 problemen heeft met de compiz effecten (Ubuntu 11.04 werkte bij mij ook niet goed met compiz. Ik weet niet of het intussen opgelost is bij compiz sinds de zomer (begin augustus was het nog zo).

Linux Mint is net als thuis, je maakt uitstapjes ;) maar je komt altijd weer thuis eten.

Groetjes Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline lowieke

  • Lid
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/06, 18:34:24 »
dank voor alle reacties,blijf nog even proberen met Mint.Werkt voor het ogenblik na toch lang zoeken redelijk .Zal in ander topic toch een  beetje hulp nodig hebben om alles werkend te krijgen.Internet verschaft veel informatie maar kom er toch niet uit.
lowieke

Offline MKe

  • Lid
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/07, 08:08:41 »
Ik had weer meer problemen met Mint, verschillende versies. Daarom terug op Ubuntu, Xubuntu11.04 op de desktop en Ubuntu10.04 op de laptop. Voorkeur gaat nog uit naar de Ubi10.04 versie, Xubuntu heeft nog net iets te veel irritante dingetjes voor mij, net als Mint.

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/13, 22:18:26 »
Ik gebruik momenteel xubuntu 11.04 zonder problemen,maar Mint 9 isadora LTS zou ik er zo ook op zetten.Is wel erg compleet dat Mint.Vooral de vormgeving vind ik erg mooi.
Kubuntu 20.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/13, 22:24:10 »
Ik gebruik op het moment Xubuntu en Ubuntu 11.04 waarbij Ubuntu in de klassieke omgeving.
Ik ben nu beta 1 van 11.10 van Xubuntu weer eens aan het binnen halen om die voor de 2de keer te testen.

Mint heb ik geprobeerd maar mij beviel het niet.
Het is niet slecht, integendeel het ziet er goed uit maar ik ben Ubuntu gewend en ja dan gaat de voorkeur daar naar uit.

Ik zou zeggen, zet ze in virtualbox of draai ze naast elkaar en probeer ze beide een tijdje en kijk wat je fijn vind.
Bevalt unity niet, probeer dan de klassieke omgeving of beter nog Xubuntu of Kubuntu om die desktop omgevingen ook een keer te proberen.

Keus genoeg dus.

Re: ubuntu of mint welke verdient de voorkeur?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/14, 18:35:49 »
dank voor alle reacties,blijf nog even proberen met Mint.Werkt voor het ogenblik na toch lang zoeken redelijk .Zal in ander topic toch een  beetje hulp nodig hebben om alles werkend te krijgen.Internet verschaft veel informatie maar kom er toch niet uit.
lowieke

Mint 11 vindt ik traag op 1gb RAM pc's... Dan beter ubuntu 11.04 of 10.10. Maar als je het niet erg vind, of snellere pc hebt: Mint is (en blijft) oogsnoep EN zeer gemakkelijk in gebruik. ook voor onervaren gebruikers. Verder werkt alles van ubuntu ook op mint 11 en is ondersteuning ook goed. Heeft wel de slechte eigenschap grub aan te passen met hun achtergrond. Vind ik lelijk, maar dit is ongedaan te maken. Veel plezier met linux!