Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tiff naar Jpeg in batch  (gelezen 1882 keer)

Tiff naar Jpeg in batch
« Gepost op: 2021/02/08, 15:53:13 »
Beste experts

is er een prog of slimme tip voor tiff naar jpeg maar dan in een batch modus. per foto ga ik niet doen dat is teveel .
alvast dank

peet
ubuntu 20.x
« Laatst bewerkt op: 2021/02/08, 16:02:31 door peet2222 »
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/08, 16:08:40 »
Standaard geinstalleerd in Ubuntu (denk ik): Imagemagicks convert.

convert foto.tiff foto.jpg
doet een standaard conversie.

Alle foto's in de huidige folder:

for f in *.jpg ; do convert "$f" "$f".tiff ; done
De bestemming zal .jpg.tiff noemen. Om dat .jpg gedeelte meteen weg te laten, kan je "$f".tiff vervangen door "$(basename "$f" .jpg)".tiff.

Edit: extensie van .tif veranderd naar .tiff
« Laatst bewerkt op: 2021/02/08, 18:49:10 door vanadium »

Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/08, 17:19:33 »
Dank voor de snelle reply. . Uiteraard snap ik het ook niet allemaal meteen. Programma is geïnstalleerd.  Ik ga ermee aan de slag. Dien ik de commandoregels zoals aangegeven in dit programma te gebruiken of in de terminal mode ? 
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline MKe

  • Lid
Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/08, 18:28:30 »
Dank voor de snelle reply. . Uiteraard snap ik het ook niet allemaal meteen. Programma is geïnstalleerd.  Ik ga ermee aan de slag. Dien ik de commandoregels zoals aangegeven in dit programma te gebruiken of in de terminal mode ?
in de terminal. Zorg dat je in de map bent waar de jpg’s staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/08, 18:47:44 »
In de terminal geeft het commando "pwd" (print working directory) je huidige werkfolder weer.
pwdAls je net de terminal geopend hebt, zal dat je home folder zijn, /home/<jelogin>/.

Stel dat je foto's in Afbeeldingen zijn, maak dan met het commando "cd" ("change directory") die folder tot je huidige. "Afbeeldingen" is een folder in je home folder, dus een eenvoudig

cd Afbeeldingen
volstaat hier. Je geeft hier een relatieve naam in. Het systeem zoekt in je huidige folder naar een folder "Afbeeldingen". Als die folder er staat, dan zal het commando slagen.

Je kan ook een absoluut pad opgeven.

cd /home/<jelogin>/Afbeeldingen
Dit werkt ook als je je elders bevindt. Het systeem gaat namelijk eerst naar de hoogste folder, "/" of de root folder, zoekt (en vindt) daar home/, dan je home folder <login>/ en tenslotte Afbeeldingen.

Controleer of je in de juiste folder bent met "pwd". Kijk of je de bestanden die je wil omzetten, ziet in de bestandenlijst van je huidige folder:

ls.

Zie je je om te zetten bestanden, dan zal het opgegeven commando een omzetting doen van alle bestanden met extensie .tiff.
« Laatst bewerkt op: 2021/02/08, 18:50:13 door vanadium »

Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/09, 08:17:18 »
heel duidelijk dank . fijne dag
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/11, 12:07:03 »
Ik gebruik in gimp de plugin David's Batch Processor. Ooit hier als tip ontvangen.
Daarin kun je van alles in Batch verwerken, waaronder bestandsformaat omzetting zoals jij dat vraagt.

Staat in de repositories.
https://sourceforge.net/projects/gimpdbpplugin/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/13, 12:03:09 »
XnCovert vind ik persoonlijk ook een goede.
https://www.xnview.com/en/xnconvert/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/13, 13:25:16 »
Als je de terminal niet wil, dan kan je ook gThumbs gebruiken. Het kan geselecteerde foto's met één opdracht omzetten naar een andere formaat. Echte vrije software, terwijl XnConvert wel gratis is, maar niet vrij.

Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #9 Gepost op: 2021/02/13, 17:44:33 »
gThumb is echter wel beperkt tot jpg, tif, png en tga (in de laatste versie)...

Naast de batch-optie in Gimp kun je ook nog RawTherapee of ART gebruiken. Al je jpg's selecteren en bewaren als tif. Ook hier alleen maar jpg, tif of png. Maar dit is misschien wat overkill om alleen maar een stel foto's te converteren...

Offline X-E3

  • Lid
Re: Tiff naar Jpeg in batch
« Reactie #10 Gepost op: 2021/02/14, 09:33:55 »
Eenvoudig programma met heel veel mogelijkheden. Succes, Ben

https://www.xnview.com/en/xnconvert/