Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd  (gelezen 3213 keer)

plinders

  • Gast
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Gepost op: 2008/09/16, 17:14:19 »
Hallo,

Ik ben hier nieuw en ik heb een probleem met Ubuntu 8.04.1 (HH).
Ik kan namelijk geen internet verbinding maken.
Ndiswrapper stond nog niet geïnstalleerd, maar die heb ik inmiddels al geïnstalleerd door middel van de terminal en een 'how to' van een ander forum. Met Ndiswrapper heb ik mijn drivers voor mijn SpeedTouch 121g usb-dongle geïnstalleerd. Die drivers werken ook; ik kan mijn draadloos netwerk wel vinden, maar ik kan geen internet-verbinding maken. Ik draai Linux als dualboot, samen met windows XP. Op XP werkt mijn internet wel. Kan iemand me helpen?

M.v.g,
P. Linders

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/16, 17:24:38 »
Aan plinders
Enige tijd geleden heb ik die 121 ook getackled. Ik moet nu even afhaken omdat ik nu op een Widows computer zit. Vanavond heb ik weer Ubuntu.
Totdan. Je kunt ook zoeken.
Vr.groet, peter

Even heel snel: Heb je het internet/mac adres in Windows vrijgegeven met:
ipconfig  /release. Zie ook googlepages van Pjotr123.

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/16, 21:41:24 »
Aan plinders
Als je omschakelt van XP naar Ubuntu moet je het IP adres vrijgeven in XP. Voor je XP verlaat typ je in een Windowsterminal (uitvoeren): cmd [Enter] en vervolgens: ipconfig  /release
Pas dan sluit je XP af en kies je Ubuntu.
Een en ander staat ook beschreven in een googlepage van Pjotr123, maar die kon ik niet zo snel vinden.
Ik loop het even door: Via de synaptic heb je ndisgtk geladen en geinstalleerd (2  andere files komen automatisch mee) Via Systeem>Beheer zie je onderaan Windows Draadloosnetwerk Aansturingssoftware.
Voor de 121g heb je de volgende files in een mapje staan: BT4501G.INF, BT4501G.cat, BT4501G.sys en BT4501G1.sys
In mijn notities staat dat WPA beveiliging niet zal lukken, maar ik heb de 121 nu aangesloten en hij vraagt naar een WPA sleutel. Nou ja, meegenomen. Deze post stuur ik op via die 121g.
Als je met de 121 bezig gaat, wel eenmalig opnieuw opstarten met internetverbinding via een kabel.
Niet duidelijk, vraag verder.
Vr.groet, peter

plinders

  • Gast
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 11:11:06 »
Het is niet gelukt. Ik heb ubuntu helemaal opnieuw geïnstalleerd en ndiswrapper ook, maar ik krijg nog steeds geen verbinding. En ook nog dit: ik heb een grub error 17 gehad, en daardoor moest ik de schijf waar ubuntu op stond formattteren, maar alsnog bedankt :(.

Peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/22, 16:41:22 »
Aan plinders
Geen dank. Ik vraag nog even verder. Heb je dan wel ergens die firmware files staan? BT4501G.INF is degene die je bij Ndiswrapper moet invullen. Ndiswrapper geeft: Hardware geinstalleerd: Ja. Maar nu de software. Nieuw stuurprogramma installeren. Invullen BT4501G.INF. Netwerk configureren. Kijk of er draadloos bijstaat.
Daarna echt opnieuw opstarten met eenmalig een vaste kabel verbinding naar internet.
Zie of je netwerkjes ziet, Eigen netwerk aanvinken, Even proberen, paar keer opstarten wil helpen.
Vr.groet, peter


Die 121 is al wat ouder, helpt misschien het installeren van libstdC++5 via de Synaptic. HH8.04 is grotendeels met C++6 gemaakt, maar soms grijpt software van derden terug op routines die in C++5 zijn geschreven. Het kan geen kwaad als dat pakket erbij staat.

Offline Silvester

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/30, 21:50:30 »
plinders en anderen. Ik volg de discussie met belangstelling. Zelf heb ik eveneens een speedtouch 121g met dezelfde problemen. Een van de versies voorafgaand aan Hardy herkende de 121g probleemloos. Na update en later zelfs een schone installatie bleef Hardy problemen leveren. Ik heb  enkele weken vruchteloos geprobeerd een en ander aan de praat te krijgen, maar dat is me tot op heden nog niet gelukt.

Elders kwam ik de volgende link tegen, die beschrijft hoe het zou moeten werken, maar heb nog niet de tijd gevonden om het uit te proberen:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper
 Wellicht heb je er wat aan.
Silvester

Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/31, 15:27:28 »
Nog een tip> sinds gisteren heb ik ndswrapper helemaal niet meer nodig ! Mijn oude wifi-pcmcia kaart wordt nu rechtstreeks herkend door Intrepid: gewoon via de netwerkmanager te configureren....!! Ik heb dus ndiswrapper weggehaald.....
advies: update naar Intrepid 8.10......
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 17:11:21 »
Bedankt, Goldfingers, ik ga het direct uit proberen, effe die 121 opzoeken.
Bericht volgt zo snel mogelijk.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/01, 17:32:12 »
Nee, krijg het niet zo gauw aan het werk. Moet ik even voor gaan zitten. Vanavond, of anders morgen.
De directie heeft voor vanavond ook nog plannen, dan zal er niet zo veel van komen.
Goldfingers gebruikt een PCMCIA cardbus, geen Speedtouch 121g, en geeft alleen aan dat zijn spullen nu zonder Ndiswrapper werken. OK, verbeter me als ik het fout zeg. Overigens het proberen waard.
We wroeten verder.
Vr.groet, peter

Offline Silvester

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/01, 20:25:09 »
Vandaag de procedure gevolgd zoals beschreven in de eerder door mij aangegeven link, zie#6.
Ik krijg wel even verbinding met de router, nadat ik de WPA-sleutel heb ingegeven. Ontvangst is niet overweldigend (ca 50%) maar daar zou het systeem het mee moeten doen.
Zodra ik ecter de kabel verwijder en probeer wat op te zoeken op internet, vraagt het systeem opnieuw om de WPA-sleutel. Geef je die in dan heb je even verbinding, maar komt al snel weer een verzoek om de sleutel. Dat hoeft toch maar een keer? Hoe los ik dat op? Iemand suggesties, afgezien van overstappen op 8.10?
Na alle moeilijkheden bij overstappen op 8.04 ben ik even voorzichtig en hou ik vast aan LTS.
S :)

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/02, 11:31:41 »
Zometeen ga ik proberen die 121g te installeren met Ndiswrapper onder 8.10. Ik hou je op de hoogte.
Kan even een uurtje duren.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/02, 12:38:55 »
Nah, fluitje van een cent. Ook onder 8.10 werkt Ndiswrapper vlekkeloos en de 121g is nu in bedrijf. Normaal gebruik ik alleen kabel, maar nu dus even met uitsluitend draadloos opgestart. Alleen even een keer het WPA password moeten invullen.
Ik heb het al een paar keer uitgeschreven, maar nu dan nog een keer heel kort:
Ndisgtk installeren via de Synaptic. Onder Beheer: Windows Draadloosnetwerk Aansturingssoftware erbij gekregen. Laten we dat even WDA noemen.
Op de site van Thomson de drivers voor XP voor de 121g ophalen en opslaan. Staat na afloop op je bureaublad. Map Drivers aanmaken in je Pers.Map. De zip file uitpakken naar die map.
Er komen 4 files te staan: BT4501.xxx
Klik op WDA. Wachtwoord invoeren. 121g in een USB poort, even wachten. WDA aanklikken en bij nieuw stuurprog invullen door bladeren en klikken: BT4501.inf       Sluiten.
De NetwerkManager kietelen. Netwerkje aanklikken, draaimolentje, WPA-password invullen. Even wachten. Pizza! Draadloos.
Ik moest het weer even opnieuw downloaden en inrichten, maar er is echt niks aan. En het werkt.
Zelfs de NM komt direct met 54 Mb/s.
In mijn netwerk werkt bijna alles met DHCP toekenning van IP adressen.
Indien er vragen zijn, ik zie ze graag tegemoet. Succes allemaal.
Vr.groet, peter

Offline Silvester

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/02, 18:07:36 »
Goed, het kan dus werken, dat is alvast geruststellend, alleen bij mij werkt het (nog) niet. Driver is geinstalleerd. iwconfig geeftL
:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:off/any  
          Mode:Managed  Frequency:2.472 GHz  Access Point: Not-Associated  
          Bit Rate:48 Mb/s   Tx-Power:19 dBm  
          RTS thr:2347 B   Fragment thr:2346 B  
          Power Management:off
          Link Quality:60/100  Signal level:-57 dBm  Noise level:-96 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Nog geen access point. Hoe los ik dat op?

Wat had ik gedaan?

~$ ndiswrapper -l
bt4501g : driver installed
   device (06B9:0121) present
~$ sudo depmod -a
[sudo] password ingetikt
~$ sudo modprobe ndiswrapper
~$ tail /var/log/messages
Nov  2 17:24:05 awijbenga dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.nis_servers
Nov  2 17:24:05 awijbenga dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.interface_mtu
Nov  2 17:24:06 awijbenga kernel: [   78.091978] NET: Registered protocol family 10
Nov  2 17:24:06 awijbenga kernel: [   78.092673] lo: Disabled Privacy Extensions
Nov  2 17:40:03 awijbenga kernel: [ 1034.446647] ndiswrapper version 1.52 loaded (smp=yes, preempt=no)
Nov  2 17:40:03 awijbenga kernel: [ 1034.585128] usb 4-1: reset full speed USB device using uhci_hcd and address 2
Nov  2 17:40:03 awijbenga kernel: [ 1034.777557] ndiswrapper: driver bt4501g (THOMSON,11/16/2005, 3.3.36.0) loaded
Nov  2 17:40:06 awijbenga kernel: [ 1036.880690] wlan0: ethernet device 00:12:bf:22:86:c5 using NDIS driver: bt4501g, version: 0x30324, NDIS version: 0x501, vendor: 'SpeedTouch 121g Wireless USB Adapter', 06B9:0121.F.conf
Nov  2 17:40:06 awijbenga kernel: [ 1036.880769] wlan0: encryption modes supported: WEP; TKIP with WPA, WPA2, WPA2PSK; AES/CCMP with WPA, WPA2, WPA2PSK
Nov  2 17:40:06 awijbenga kernel: [ 1036.880830] usbcore: registered new interface driver ndiswrapper

Zijn die handlers nodig? en zo ja hoe krijg ik dat voor elkaar?

Als ik update manager draai dan is er geen updat beschibkaar.
Ik heb wel een WDA onder beheer, maar van daaruit kan ik niets aanpassen. En heb ik nu 8.04 of 8.10 en waar zie ik dat aan?

Silvester

Offline mjv

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/02, 18:18:48 »
Hoi
Ik wil zo graag ubuntu op de laptop installeren,dat gaat prima maar het probleem is hoe kom ik het internet op. de laptop is draadloos en beveiligd.
is dat een groot probleem. op de gewone pc met kabel werkt ubuntu 8.04 goed.
vervo

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/02, 21:32:29 »
Aan Silvester
Onder Systeem>Beheer>systeemmonitor>systeem vind je info over je systeem.
Ik heb het grootste respect voor mensen die een probleem kunnen oplossen via terminal commando's, maar ik kan er niet mee overweg. Voor bovenstaand probleem heb ik helemaal geen terminal nodig, dus waarom via de terminal. Dus daarin kan ik je geen raad geven.
Om de grafische omgeving van Ndiswrapper te laden zoek je in de Synaptic naar ndisgtk en de rest gaat vanzelf.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/02, 21:43:08 »
Aan mjv
Kun je je situatie wat beter beschrijven, wat voor laptop, heeft ie geen LAN aansluiting, waar is ie tegen beveiligd en zo? Wil je dan een gecombineerde installatie, Windows en Ubuntu, of alleen Ubuntu.
Vr.groet, peter

Offline Silvester

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/06, 21:12:27 »
Aan Petervdw
De commandline is een noodsprong. Liever los ik het op met de grafische systemen die daar voor bedoeld zijn, maar als die niet werken, moet het ook via de commandline lukken. Het is me in het verleden met een van de oudere versies (Feisty of Gutsy) gelukt, dankzij een Ubuntu handboek. Bij het opstarten zag ik dat ik 8.04 heb. Update manager geeft aan dat mijn systeem bij is, niks over 8.10. Voorheen kon ik rectstreeks via kabel of draadloos upgraden. Gezien de grote problemen die daarna zijn ontstaan geef ik er voorshands de voorkeur aan draadloos in 8.04 op te lossen ivm LTS.
Dank voor je suggesties zover. Helaas ontbreekt het wat aan tijd om veel te stoeien om draadloos aan de praat te krijgen. De vaste kabel ligt al een half jaar in huis, kan nog wel een maandje bij.
Silvester

Offline Silvester

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/06, 21:14:22 »
Aan mjv
Wellicht trivaal, maar is het een nieuwe laptop? die hebben tegenwoordig zoń knopje wat je moet verzetten voordat je draadloos kunt.
S

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet? Draadloos ST 121g, Ndiswrapper geïnstalleerd
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/06, 21:52:21 »
Aan Silvester
Net nog even op een machine met 8.04 ndisgtk geinstalleerd. De 4 windowsdrivers van Thomson in een mapje gedownload. BT4501G.XXX. 121g erin, aanvinken onder NM, even wachten, Pizza! Geen enkel probleem. Dit wordt via draadloos verstuurd.
Gisteren wel een paar mensen kunnen helpen die hun router op het automatisch kiezen van het kanaal met de beste ontvangst hadden staan. Die hebben hun router of modem op een vast kanaal gezet (1, 6, of 11) en de pijn was over. Dat was overigens met 8.10, maar ja, het is het proberen waard.
Vr.groet, peter