Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik het beste partitioneren?  (gelezen 2730 keer)

Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Gepost op: 2009/12/06, 23:52:36 »
Binnenkort ga ik Ubuntu 9.10 opnieuw installeren.
Een backup van al mijn data heb ik al gemaakt.
Ik heb een hd van 160 gb (sata) met 2,5 gb werkgeheugen.(AMD Athlon 3200)
Nu is mijn vraag: Waar plaats ik de root-, swap- en home partitie, en moeten dit "logische" of "harde" partities zijn?
Dit alles om Ubuntu zo goed mogelijk te laten draaien.

Anko

Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 00:12:31 »
Wat over partities http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
Ik heb zelf mijn 500 GB schijf verdeeld met Gparted , 20 GB voor / , 4GB voor swap (2x het geheugen van de PC) en de rest 376 GB voor /home.
De 20 GB kan kleiner maar ik hou van lekker ruim en met die grote schijven maakt het nog maar weinig uit. Wil je nog andere dingen doen kan je het beste op een primaire partitie doen, dan heb je er nog drie over die je weer in logische partities kan verdelen of andere combinaties zoals in de link genoemd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 12:52:56 »
Kijk ook even bij gelijkaardige topics op dit forum.
Maar vergeet vooral niet even in onze documentatie te snuffelen...http://wiki.ubuntu-nl.org/
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline track

  • Lid
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/08, 13:55:21 »
Hoi Anko,

primaire of logische partities, dat maakt bij Uby helemaal niet uit. (het is immers geen Win.. !)

Een extra root-partitie maak je normaal alleen aan als je nog een BIOS hebt dat geen schijven groter 2 GB aan kan.
De swap wordt normaal tijdens de installatie automatisch aan het eind van de schijf aangemaakt.
Het best kies je voor een grootte van "werkgeheugen + 5 %", meer is gewoon overbodig, bij minder werkt de slaapstand niet.

Een aparte /home-partitie is een vraag van smaak. 
Ik maak er geen aan, anderen (vooral als zij vaak nieuwe installaties aanmaken) doen het wél.

Vooral is het aan te raden dat je gewoon de ruimte voor de installatie vrij laat en de partities
door de installatie zelf laat inrichten.

track

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/08, 20:03:26 »


Een aparte /home-partitie is een vraag van smaak. 
Ik maak er geen aan, anderen (vooral als zij vaak nieuwe installaties aanmaken) doen het wél.



lijkt me eerder een reden om dat niet te doen. Al die .mapnaam mapjes vol instellingen die je bij een verse installatie eigenlijk niet wilt, daar pas ik voor.


Ik zou aanraden een "speelruimte" te maken. Er zitten hier heel wat distrohoppers, waaronder ikzelf. Ook als de nieuwe Ubuntu uitkomt is het gemakkelijk om de nieuwe in een andere partitie te installeren. als er dan problemen zouden zijn bij de installatie, kan je gewoon verder werken op de oude tot de nieuwe klaar is. 
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/08, 21:09:00 »
Beide kan ook. Ik heb een aparte home partitie. Maar in iedere Linux een eigen home juiste voor de instellingen; en snelkoppelingen voor de dagelijkse zaken mail, browser, downloads, brieven enz.  En op 2 plaatsen backups.

groet,

Theo

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/10, 15:47:39 »
Beste Theo,

Wat bedoel je met dat je elke Linux een /Home geeft en een algemene /Home? En snelkoppelingen? Klinkt alsof ik wat aan jouw antwoord ga hebben...

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/10, 15:59:52 »
Kopieën van belangrijke bestanden (documenten, foto's, muziek, enkele instellingsbestanden) zijn pas echt veilig, wanneer ze op een *extern* medium staan: USB-harde schijf, USB-geheugenstaaf, DVD. Beter nog: wolkdiensten zoals Ubuntu One, Dropbox en Skydrive. Optimaal is een combinatie van die methoden.

Met meerdere partities ben je nog steeds afhankelijk van de mechanische betrouwbaarheid van één en dezelfde harde schijf. Die gemaakt is om een jaar of vijf mee te gaan....

Mijn raad is dus: hou het simpel, ga niet moeilijk doen met parttities, en installeer Ubuntu gewoon zo: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/22, 23:05:13 »
Bedankt allemaal, na het nodige probeerwerk heb ik besloten om niet te partitioneren (alleen een swab-partitie, en een / partitie).
Ik verbeeld me zelfs dat het wat beter draait op deze manier. gr. Anko

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/23, 16:45:55 »
Deze opa is eigenwijs, maar mijn manier heeft zich (voor mij) bewezen !
Voor Ubuntu is 10GB voldoende, maar met de huidige HD's maakt een beetje meer niet uit.
Partitie 1 : EXT4 20GB voor Ubuntu.
Partitie 2 : EXT4 20GB voor Ubuntu, reserve en speel installatie.
Partitie 3 : DATA Zo groot mogelijk, voor alle gegevens, dit blijft altijd heel bij een crash van Ubuntu (niet bij een HD crash :lol:)
Partitie 4 : Swap 2X RAM, maar 4 GB is altijd goed.
Het voordeel van 2 installaties is, dat de ene een back-up is van de andere.........
Instellingen overzetten voor b.v. FireFox en Thunderbird is binnen 1 minuut gedaan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik het beste partitioneren?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/23, 20:06:36 »
Nu werk ik altijd met een volledig automatische partitionering op mjn 80 GB schijfje. Als ik ooit een grotere schijf heb, dan zal ik ook werken met een systeempartitie waarop ook home staat, en een aparte datapartitie voor de documenten, foto's, enz. Dan kan ik zoals nu telkens een volledige herinstallatie doen bij het overgaan op een nieuwe Ubuntu versie, maar moet ik geen tijd meer besteden aan het terugplaatsen van de gebruikersdata.

Ook in dat scenario blijft een reservekopie van de gegevens op een externe schijf (of CD, DVD, ...) onontbeerlijk.