Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanbevolen (niet-vrije) upgrade videokaartdriver  (gelezen 573 keer)

Aanbevolen (niet-vrije) upgrade videokaartdriver
« Gepost op: 2012/04/19, 10:03:19 »
Ik ben net een paar weken geleden begonnen met Ubuntu. Op de laptop (een Dell Inspiron 1300 met 2 Gb RAM-geheugen) draait het perfect! Daarna heb ik twee oudere pc's samen laten voegen tot 1 machine. Deze heeft 3 Gb Ram-geheugen met nu een harddisk van 1 Tb. Op de eerste 500 Gb Staan drie partities voor Windows 7. Op de tweede 500 Gb staat nu dus Ubuntu 11.10
Hoewel de installatie op de laptop naadloos ging (maar 1 besturingssysteem, namelijk Ubuntu 11.10), op de computer heb ik meer problemen. Ik wil graag een bootpartitie hebben (met de slash /), een homepartitie en een swappartitie (6 Gb). Dat gaat nogal moeizaam. Nu heb ik Ubuntu zelf wel geinstalleerd staan (op 1 partitie) en wil ik achteraf de partities alsnog zo gaan indelen als ik dat eerder hier al uitlegde. Ik wil daarvoor GParted gaan gebruiken, maar hoe brand ik een bootable cd/dvd met Gparted? Of staat het op de cd/dvd waar Ubuntu 11.10 op staat ook al?

Ook kreeg ik na de installatie het advies om de bestaande NVIDEA-videokaartdriver te vervangen voor een niet-vrij exemplaar. Ik kreeg daarbij in Ubuntu zelf meerdere drivers in een lijst en heb toen de aanbevolen versie gekozen. Na dat advies te hebben opgevolgd, kon ik ineens niks meer met Ubuntu. Nu heb ik het weer opnieuw geinstalleerd, alleen zonder nog de niet-vrije videokaartdriver. Kan dat een bug zijn die geadviseerde videokaartdriver? Ook heb ik een tweede monitor aangesloten. Die wordt (echter) alleen tijdens het opstarten even herkend, daarna gaat de tweede monitor slapen, omdat deze geen signaal meer krijgt. Wat kan ik daaraan doen? Bovendien werken beide monitors niet met elkaar samen zoals wel in Windows 7.

« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 10:16:59 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aanbevolen (niet-vrije) upgrade videokaartdriver
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/19, 10:38:00 »
Ik ben net een paar weken geleden begonnen met Ubuntu. (....) Ik wil graag een bootpartitie hebben (met de slash /), een homepartitie en een swappartitie (6 Gb). Dat gaat nogal moeizaam.
Over het nut van een aparte /home zijn de meningen verdeeld. Zelf vind ik het een nutteloze complicatie: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
(punt 31, rechterkolom)

Citaat
Of staat Gparted op de cd/dvd waar Ubuntu 11.10 op staat ook al?
Ja.

Citaat
Ook kreeg ik na de installatie het advies om de bestaande NVIDEA-videokaartdriver te vervangen voor een niet-vrij exemplaar. Ik kreeg daarbij in Ubuntu zelf meerdere drivers in een lijst en heb toen de aanbevolen versie gekozen. Na dat advies te hebben opgevolgd, kon ik ineens niks meer met Ubuntu. Nu heb ik het weer opnieuw geinstalleerd, alleen zonder nog de niet-vrije videokaartdriver. Kan dat een bug zijn die geadviseerde videokaartdriver? Ook heb ik een tweede monitor aangesloten. Die wordt (echter) alleen tijdens het opstarten even herkend, daarna gaat de tweede monitor slapen, omdat deze geen signaal meer krijgt. Wat kan ik daaraan doen? Bovendien werken beide monitors niet met elkaar samen zoals wel in Windows 7.
Hmmm.... Om welke videokaart gaat het precies, en welke versie van het Nvidia-stuurprogramma werd je aanbevolen?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 10:45:45 door Pjotr »

Re: Aanbevolen (niet-vrije) upgrade videokaartdriver
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/19, 10:46:38 »
Citaat
Ook kreeg ik na de installatie het advies om de bestaande NVIDEA-videokaartdriver te vervangen voor een niet-vrij exemplaar. Ik kreeg daarbij in Ubuntu zelf meerdere drivers in een lijst en heb toen de aanbevolen versie gekozen. Na dat advies te hebben opgevolgd, kon ik ineens niks meer met Ubuntu. Nu heb ik het weer opnieuw geinstalleerd, alleen zonder nog de niet-vrije videokaartdriver. Kan dat een bug zijn die geadviseerde videokaartdriver? Ook heb ik een tweede monitor aangesloten. Die wordt (echter) alleen tijdens het opstarten even herkend, daarna gaat de tweede monitor slapen, omdat deze geen signaal meer krijgt. Wat kan ik daaraan doen? Bovendien werken beide monitors niet met elkaar samen zoals wel in Windows 7.
Hmmm.... Om welke videokaart gaat het precies, en welke versie van het Nvidia-stuurprogramma werd je aanbevolen?
[/quote]
Ik ben nu niet in de buurt van mijn computer. Vanavond zal ik daar even naar gaan kijken, daarna geef ik dat hier even aan je door.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Aanbevolen (niet-vrije) upgrade videokaartdriver
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/19, 10:50:22 »
Ik ben net een paar weken geleden begonnen met Ubuntu. (....) Ik wil graag een bootpartitie hebben (met de slash /), een homepartitie en een swappartitie (6 Gb). Dat gaat nogal moeizaam.
Citaat
Over het nut van een aparte /home zijn de meningen verdeeld. Zelf vind ik het een nutteloze complicatie: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
(punt 31, rechterkolom)

Bij latere installaties van nieuwe versies of van dezelfde worden de eigen bestanden in de /home-directory beschermd. Bij 1 /-directory krijg je gegevensverlies.

Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com