Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB HD media rechten  (gelezen 1229 keer)

USB HD media rechten
« Gepost op: 2007/08/28, 19:28:19 »
Via fdisk en mkfs en ext3 partitie aangemaakt onder kubuntu.
Ownership van \dev\sdc1 is root - root
Media is dus te mounten en te unmounten, maar toegang krijg ik niet.
Hoe kan ik de rechten wijzigen, zodat ik wel bij die schijf kan?

b.v.d.
Peter Klaassen

Offline vanadium

  • Lid
USB HD media rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/28, 22:56:27 »
Volgens je titel is het een externe USB schijf. Mijn ervaring is dat Ubuntu dergelijke schijf automatisch mount onder media met rechten voor de gebruiker. Heb jij misschien een vroegere Ubuntu versie, bijvoorbeeld Dapper?

De ownerschip van /dev/sdc1 (je schreef \, blijkbaar nog een oude Windows gewoonte;) ) is niet wat jou toegang bepaalt. /dev/sdc1 is namelijk de systeemverwijzing naar de partitie. Het ownership wordt geregeld via de mount point. De mount point is niets meer dan een lege directory waaraan je partitie gekoppeld wordt. De rechten van die lege directory bepalen de rechten voor het gebruik van de / van die partitie. Concreet: verander de rechten van het mount point van de betreffende schijf.

* Het mount point kom je te weten met "mount"
* de permissies verander je met chmod
* de eigenaar verander je met chown

Toch zou ik wel willen weten waarom bij jou een ext3 geformateerde USB schijf niet automatisch gemount wordt.

USB HD media rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/29, 19:32:05 »
Vanadium,
bedankt voor je reactie.
De USB schijf wordt inderdaad automatisch gemount met /media/usb zodra ik hem aanzet. (En ge-unmount als ik de stekker eruit haal)
/media/usb kan ik echter met chmod niet wijzigen.
In terminal geef ik sudo -i gevolgd door
chmod ugo+rwx /media/usb maar de instelling blijft drwx------

Offline eendje

  • Lid
USB HD media rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/29, 20:21:51 »
N.B nooit unmounten door de stekker uit te halen, maar rechtermuisklik op icoon op desktop en dan Uitwerpen kiezen. Als je namelijk net daarvoor bestanden hebt gekopiëerd dan staan ze misschien nog in de buffer en nog niet of de schijf en dan kun je problemen krijgen.!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline vanadium

  • Lid
USB HD media rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/30, 11:07:14 »
Als je de "stekker uithaalt", krijg je dan geen waarschuwing van Ubuntu in de vorm van een gele pop-up? Je moet steeds een schijf correct verwijderen zoals eendje vermeldt. Anders kunnen je bestanden beschadigd worden, maar ook het bestanddsysteem. Je zou best éérst en vooral het volume eens checken.

- plug de schijf in
- dosfsck /dev/sdc1

Als er fouten zijn, zullen die gerepareerd kunnen worden (cfr chkdsk van ms/dos, Windows)

Kan je ook eens de output posten van

ls -l /media

(de lijn van je usb schijf volstaat): dit zal de permissies tonen van het mount point.

Post ook eens de lijn van je schijf in

mount

Post ook (eventuele)  output van het commando:

touch /media/usb/test

Geef de juiste pathname op: als je krijgt "No such file or directory" dan heb je het mount point niet juist gespecifieerd (mogelijk kleine letters gebruikt i.p.v. hoofdletters)

USB HD media rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/01, 20:34:21 »
Vanadium bedankt.
Via chown the owner gewijzigd van root naar mijzelf.
De schijf werd wel geladen, maar was niet toegankelijk. Nu dus wel.
Op advies van een collega heb ik uit fstab de schijfsettings van deze usb hdd geremarked.
Vervolgens via sudo usermod -a -G plugdev pk2 mijzelf toegevoegd aan deze groep.
Nu wordt de schijf automatisch gemount via pmount.

nogmaals bedankt voor de input.

Offline Hanssun

  • Lid
USB HD media rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/02, 07:48:30 »
Citaat van: eendje
N.B nooit unmounten door de stekker uit te halen, maar rechtermuisklik op icoon op desktop en dan Uitwerpen kiezen. Als je namelijk net daarvoor bestanden hebt gekopiëerd dan staan ze misschien nog in de buffer en nog niet of de schijf en dan kun je problemen krijgen.!
Goedemorgen eendje,

ik heb een externe schijf van 500gb en ik zet hem altijd bij het knopje uit dus doe ik  het in principe steeds vekeerd nou weer wat geleerd :)


Gr Hans,