Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie grootte op SSD  (gelezen 986 keer)

Frederik

  • Gast
Partitie grootte op SSD
« Gepost op: 2015/11/17, 21:28:14 »
Op een 120GB SSD schijf heb ik Xubuntu gezet en alles automatisch laten instellen.
Nu zie ik dat de meeste ruimte is gereserveerd voor de boot partitie en dat snap ik niet zo goed.
Waarom is die boot partitie zo (idioot?) groot ?
Kan iemand mij dat eens uitleggen wat de ideale omvang is en zo nodig hoe dat aan te passen ?

Offline atomos

  • Lid
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/17, 21:49:10 »
Jou SSD is goed ingesteld..
Misschien is de ongebruikte gedeelte een beetje groot, ik zelf gebruik 10% van de SSD .
Sommige gebruiken voor Linux een / partition, een home partition en een swap parttion. Misschien doel jij daar op ? Maar jou instelling is dat de / en de home samen gevoegd zijn. Helemaal prima. Ik gebruik die versie ook.. =)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/17, 22:27:09 »
Op mijn SSD zijn de Linux partities 20GB en at is groot zat.
Al mijn data staat op een "gewone" HD.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/18, 08:23:16 »
Als je daartoe in staat bent zou ik in ieder geval 2 logische partities op
je extended partitie maken van 15 GB groot. Eén van twee wordt dan je
root-device en de andere een reserve root-device (voor als je een nieuwere
versie wilt installeren). Ik zou, daar zijn de meningen verdeeld over, ook een logische
home-partitie maken van zo'n 20 GB, dan heb je minder kans dat je systeem in de war raakt
door een volgelopen root-device. Verder een swap natuurlijk en van de rest een data-partitie.

Bij het installeren van je Ubuntu moet je dan voor handmatig disk indelen kiezen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/18, 10:14:25 »
Hoi Frederik,

Ja, merkwaardige indeling. Ik heb hetzelfde systeem, maar na de automatische instelling is de hele SSD gebruikt en geen 35 GB overgebleven. Ook is de bootpartitie / een aparte partitie van 108 GB . Daar zit alles in. Ik heb geen aparte partitie voor /home. Alle data zit op een externe schijf, die ik handmatig aankoppel. De verborgen mappen voor Firefox en vooral Thunderbird (20 GB totaal) vreten ruimte in mijn /home partitie. Alleen de swap zit in een extended partitie van 4 GB.

Kortom, de indeling bij mij is compleet anders. Als je daar van af zou willen lijkt mij het beste je hele home map  te backuppen en wat je verder wilt bewaren. Dan die SSD qua partities helemaal leeg maken met Gparted in de Live sessie en een nieuwe installatie starten. Vervolgens zet je je /home map terug. Maar dat weet jij veel beter dan ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/18, 10:53:46 »
Op zich niks mis met de indeling, al is de hoeveelheid ongebruikte ruimte te groot (daar zou ik een aparte opslagpartitie van maken).

Je hebt één "extended" primaire partitie (sda2), die alle ruimte op de SSD omvat. Vervolgens zijn er in de "extended" ruimte van sda2 twee logische partities gemaakt (sda5 en sda6). Tikje ongebruikelijk, maar het kan. En zoals gezegd: technisch niks mis mee. Gewoon zo laten dus....

Als je in de ongebruikte ruimte een nieuwe partitie aanmaakt, dan wordt die trouwens ook logisch. Dus zal die sda7 gaan heten.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/18, 11:01:34 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/18, 11:04:17 »
Bedankt voor jullie antwoorden, dat schept weer wat licht in de wereld van partitie indelingen. Het handmatig kunnen instellen van partities heb ik blijkbaar als mogelijkheid over het hoofd gezien, anders had ik dat wel gedaan, maar als jullie zeggen dat het zo goed is, dan is dat zo :)
Ik ben nog zo gewend te denken in termen van C-schijf en D-schijf dat ik linux partities nog steeds lastig vindt om te doorgronden.
Een aparte home partitie heb ik niet zo nodig omdat ik niks bewaar en als ik al iets bewaar verplaatst ik het direct naar de externe schijven.

Het begrip overprovisioning  ?zegt mij helemaal niks, wat is dat is mij nu helemaal duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/18, 11:09:00 door Frederik »

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/22, 18:24:42 »
N.a.v. de opmerking van Pjotr: het kan zo.
Wat is voordeel geen Primary te gebruiken en onmiddelijk naar extended te kiezen?
De vrijheid om niet vast te komen zitten met 4 primaire partities?
Dat gebruikt de laptop leverancier o.a. HP om het onmogelijk te maken naast voorgeinstalleerde Windows nog iets er bij te zetten, zoals Linux.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie grootte op SSD
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/22, 18:41:26 »
Dat gebruikt de laptop leverancier o.a. HP om het onmogelijk te maken naast voorgeinstalleerde Windows nog iets er bij te zetten, zoals Linux.
Linux mag gewoon op een extended partitie, dat werkt gewoon.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.