Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installation failed  (gelezen 2169 keer)

Offline phrvg

  • Lid
Installation failed
« Gepost op: 2013/03/17, 13:51:04 »
Omdat ik een beetje ervaring wilde opdoen met linux heb ik geprobeerd ubuntu 12.10 te installeren op een oude laptop (Dell Latitude C400 met 768MB geheugen en 40GB harde schijf)
Er stond Windows XP op maar bij de installatie heb ik opgegeven dat dat weg mag.
de installatie loopt volgens het boekje (http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop) tot en met het ingeven van persoonlijke gegevens (Wie bent u?).
Daarna komt de boodschap Installation failed- The installer encountered an unrecoverable error. A desktop session will now be run so that you may investigate the problem or try installing again.
Ok, ik heb daarna geprobeerd opnieuw te installeren, maar krijg dezelfde boodschap.

Wat nu?

PS Het laptopje draaide normaal onder Windows XP, dus de hardware is vrijwel zeker OK.

OOPS; bij de 3e keer proberen komt de foutboodschap: "The application Compiz has closed unexpectedly".
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 14:05:13 door phrvg »

Offline joop905

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/17, 14:24:46 »
Deze foutmelding is mij niet bekend

dit typt laptop is het beter om Xubuntu te installeren

Dell Latitude C400 met 768MB geheugen en 40GB

https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu


Redelijk functioneren (mijn eigen maatstaf):
Processor: Pentium III 800 Mhz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Daarmee loopt Xubuntu al redelijk soepel, mits de swapneiging is verlaagd.

Deze officiële variant van Ubuntu is weliswaar wat "lichter" dan de hoofdversie Ubuntu, maar toch geen mini-distributie. Xubuntu is eerder iets er tussenin: een "midi-distro".


Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/17, 14:31:58 »
Ok, dankjewel, ga ik proberen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/17, 15:21:35 »
Zoek op je chipset 830m(als dit de goede is).
Zoek op je videokaart.
ubuntu+830m
of
ubuntu+videokaart naam.

Denk zelf dat je 13.04 moet gaan installeren ivm videokaart driver.
Voor je oude pc zou ik xubuntu of lubuntu proberen.
(Belangrijk aan een pc is de videokaart, dus om linux te runnen).
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/daily-live/current/

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 21:39:29 »
OK, inmiddels heb ik Lubuntu 12.10 opgehaald en heb geprobeerd dat te installeren.
Hier is het nog erger: na het ingeven van mijn naam etc. gebeurd er niets meer; dwz na een tijdje wordt het scherm grijs, de cursor draait wat rond en verder niets.
Ik ga nu Xubuntu 13.04 proberen.

Re: Installation failed
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/17, 21:47:54 »
In dit geval moet zelfs ik meegaan met het adviseren van 13.04 vanwege je chipset. Maar wel een waarschuwing: 13.04 is nog in bèta dus wees je daar wel van bewust.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/17, 23:07:11 »
Dank allemaal voor het actief meedenken:
          Xubuntu 13.4 is zonder enig probleem geïnstalleerd.
Merkwaardig dat je de allernieuwste versie nodig hebt voor heel oude hardware ...
Maar goed, dit geeft die oude laptop weer een nieuw leven!
En mij de mogelijkheid om wat met Linux te spelen.


Re: Installation failed
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/17, 23:47:51 »
Dat is inderdaad wat merkwaardig maar in dit geval komt het omdat Intel in 13.04 pas de juiste ondersteuning voor sommige oude chipsets heeft toegevoegd.

Re: Installation failed
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/18, 00:08:32 »
Dat is inderdaad wat merkwaardig maar in dit geval komt het omdat Intel in 13.04 pas de juiste ondersteuning voor sommige oude chipsets heeft toegevoegd.
Klopt, dit geldt voor de i830GM en i845G.

TS, als je
lspci | grep VGA
uitvoert vanaf een live-cd of in de herstelmodus (root console), krijg je te zien wat voor videokaart er in de computer zit. Komt één van de bovenstaande typenummers voor in de omschrijving, dan zul je 13.04 moeten gebruiken voor een stabiel systeem.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/18, 10:45:23 »
Ik hoop dat er binnenkort een verbeterde versie komt, want deze versie is op mijn hardware buitengewoon crashgevoelig. Symptoom is een verziekt scherm en een harde halt.  Alleen uit en aanzetten helpt.

Zoals gezegd, ik ben helemaal nieuw in de ?ubuntu wereld: hoe en aan wie geef ik de crashinformatie door? Zo is er niet mee te werken.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/18, 10:52:10 door phrvg »

Re: Installation failed
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/18, 15:35:45 »
Ik hoop dat er binnenkort een verbeterde versie komt, want deze versie is op mijn hardware buitengewoon crashgevoelig. Symptoom is een verziekt scherm en een harde halt.  Alleen uit en aanzetten helpt.

Zoals gezegd, ik ben helemaal nieuw in de ?ubuntu wereld: hoe en aan wie geef ik de crashinformatie door? Zo is er niet mee te werken.

Dit klinkt erg als het probleem waarop ik doel. Controleer welke GPU er in je computer zit met het bovenstaande commando.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/18, 16:02:48 »
Sorry: ik zit op totaal newbie0 niveau en het is me niet duidelijk waarom het nu met Xubuntu 13.04 niet werkt.
De chipset van de laptop is  Intel 830M

Re: Installation failed
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/18, 16:27:41 »
Sorry: ik zit op totaal newbie0 niveau en het is me niet duidelijk waarom het nu met Xubuntu 13.04 niet werkt.
De chipset van de laptop is  Intel 830M

Dat is dus de chip met problemen. Met Xubuntu 13.04 moet hij goed werken, zorg dat hij volledig is bijgewerkt (zie Updatebeheer).

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/18, 16:49:16 »
en waar vind ik dat updatebeheer en hoe pas ik het toe?

ik zei eerder dat ik helemaal nieuw begin met ubuntu, dus spreek me alsjeblieft toe als een dummy, want dat ben ik op dit gebied, maar ik wil wel graag leren daarom ben ik deze hele exercitie begonnen.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/18, 16:54:32 door phrvg »

Offline joop905

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/18, 17:03:25 »
Menuknop (muislogo linksboven in de werkbalk) - Instellingenbeheerder - onderdeel Systeem: klik op Updatebeheer

Direct doen in Xubuntu

https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Haal-meteen-alle-updates-binnen-en-verwerk-ze

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/18, 17:21:16 »
Dankjewel
Ik heb updates (4)  binnengehaald en geïnstalleerd en was blij aan het rondkijken en CRASH met dezelfde symptomen als eerder beschreven:  verziekt scherm dat na enige tijd mooi egaal lichtblauw wordt zonder enig  icoontje; geen cursor en geen enkel effect op de toetsen die ik heb geprobeerd. Uit- en aanzetten gaat natuurlijk wel.
Moet ik concluderen dat mijn chipset nog steeds niet helemaal ondersteund wordt of is er nog een truc?

Re: Installation failed
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/18, 17:23:50 »
Dankjewel
Ik heb updates (4)  binnengehaald en geïnstalleerd en was blij aan het rondkijken en CRASH met dezelfde symptomen als eerder beschreven:  verziekt scherm dat na enige tijd mooi egaal lichtblauw wordt zonder enig  icoontje; geen cursor en geen enkel effect op de toetsen die ik heb geprobeerd. Uit- en aanzetten gaat natuurlijk wel.
Moet ik concluderen dat mijn chipset nog steeds niet helemaal ondersteund wordt of is er nog een truc?

Probeer een daily build: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/daily-live/current/ Brand deze op cd of zet hem op een usb-stick middels usb-creator/unetbootin (zie wiki.ubuntu-nl.org voor instructies) en start de computer ervan op.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/18, 19:08:57 »
Ik de "daily built" van 18-3 binnengehaald, toen gekeken of er nog software updates waren, maar die waren er niet.
Het systeem is nog steeds even crashgevoelig: met name scrollen is een perfecte manier om het systeem plat te krijgen.

Wat is jullie advies: wachten tot er een formele release van 13.04 komt of ?

Re: Installation failed
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/18, 20:40:53 »

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/18, 23:38:04 »
alsjeblieft

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/18, 23:54:46 »
In het BIOS: verhoog de hoeveelheid gedeeld RAM-geheugen voor de videokaart, naar het maximum.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/19, 09:37:40 »
die mogelijkheid bestaat niet in dit BIOS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/19, 10:30:04 »
die mogelijkheid bestaat niet in dit BIOS
Heel vreemd....  :o
En erg jammer, want daar zou wel eens de kern van het probleem kunnen liggen: te weinig videogeheugen.

Enfin, zorg er dan in elk geval voor, dat-ie op het nieuwste BIOS draait:
http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/DriverDetails/Product/latitude-C400?driverId=R74024&fileId=2731130439&osCode=ww1&languageCode=en#OldVersion
(versie A12)

Kijk ook hier eens:
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/19, 21:59:14 »
Ok, ik heb nu BIOS A12 er in zitten.
Maar er is geen enkel verschil: ik kan nog steeds de hoeveelheid gedeeld geheugen in de BIOS niet aanpassen (alle schermen zijn identiek aan de vorige BIOS-versie) en Xubuntu crashed nog steeds bij het minste of geringste.
Kan ik die geheugentoewijzing niet in Xubuntu doen?
Of?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/19, 23:29:32 »
Probeer Lubuntu 12.04 eens? Dat is de lichtste van de familie:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu