Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluidskaart uitschakelen  (gelezen 1424 keer)

geluidskaart uitschakelen
« Gepost op: 2015/08/28, 23:57:35 »
Graag wil ik de geluidskaart uitschakelen van de laptop, maar in het bios zit die mogelijkheid niet. Kan het ook binnen ubuntu?
De clou is dat de interne geluidskaart nauwelijks werkt en nu wil ik een usb-geluidskaart proberen. De laptop is van een vriend, maar hij begrijpt er nog minder van dan ik.
laptop:  Benq joybook 5100
OS:      Ubuntu 12.04 xfce (nieuwere versie werkt niet op de Benq)

Offline Nequal

  • Lid
Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/05, 23:33:08 »
Hier is iemand die hetzelfde probleem had. Zijn oplossing kan je op dezelfde pagina terugvinden.

Nequal

Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/20, 22:29:50 »

Begrijp ik het goed dat ik in een terminal moet intypen:
echo blacklist snd_hda_intel | sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist
Waarbij  ik "snd_hda_intel" moet  vervangen door de naam van mijn geluidskaart. En die naam kan ik vinden door in te  typen:
  lsmod | grep snd-*

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/20, 22:55:33 »
Hallo Rinus,

Welnee, zo moeilijk hoeft dat helemaal niet. Ik heb een Dell desktop met een simpele geluidskaart. Stereo en dat is het dan. Daar heb ik laatst een 5.1 geluidskaart in gezet. Dus heb ik er nu ook twee (geluidskaarten).

Ik heb standaard een icoon in de taakbalk voor geluid. Die klik je aan. Je kiest Geluidsinstellingen > Configuratie en dan zie je je twee geluidskaarten.



In mijn voorbeeld staat nu de 5.1 kaart actief en de Interne kaart op het moederbord is Uit. Nou zit er vooraan een ingang voor een headset. Die heb ik soms nodig. Maar die hangt aan de Interne kaart en dan wissel ik gewoon even. Anders moet ik erg lastig onder de tafel kruipen.

Brengt je dit op weg?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/23, 14:42:47 »
Werkt bij mij fantastisch [mint17]
Zodra ik mijn vriend zie zal ik het hem melden en zien we of het ook in mint 13 in de Benq werkt.
Nogmaals bedankt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/23, 15:39:55 »
Succes jullie twee! Dat gaat vast lukken.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/10, 14:57:54 »
Helaas, bij ubuntu 12.04 (mint 13) werkt het anders. Als ik op het luidsprekertje in de taakbalk klik krijg ik o.a. `Geluidskaart` waarbij ik kan kiezen uit 8 opties
-de eerste is de interne geluidskaart,
- de tweede ` USB headphone set alsamixer`
- playback audio analog controller
-playback built-in audio analog stereo
-en nog 4x iets met `capture`.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/10, 16:20:50 »
Hoi Rinus,

Oei!

Ja, dan komt toch de oplossing van Nequal weer in beeld. Dat is wel een ingewikkelde.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: geluidskaart uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/03, 14:10:49 »
Op een erg oude laptop wil xfce niet geinstalleerd worden (Debian xfce geeft: error Xorg.). Wel kan meestal: Lubuntu, Zorin, Bodhi, Debian lxde, Puppy. Helaas heeft Mint geen lxde-uitvoering.

 Bij Lubuntu kan de interne geluidskaart uit: eerst pavucontrol installeren, dan in een terminal "alsamixer" en m.b.v. F6 de andere kaart kiezen en evt. een herstart..
Op dezelfde manier gaat dat met de andere genoemde distro`s, waarbij je bij Debian pavucontrol niet hoeft te installeren en bij Puppy met "setup" werkt  i.p.v. alsamixer en pavucontrol. Bodhi installeert hem zelfs automatisch: opstarten met usb-kaart, dan werkt deze; opstarten zonder usb-kaart dan werkt de interne geluidskaart.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/03, 16:20:01 door Rinus Vriend »