Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Keuze Nvidia driver  (gelezen 976 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
[Opgelost] Keuze Nvidia driver
« Gepost op: 2011/10/29, 00:03:51 »
Ik heb vandaag een nieuw video kaartje in mijn pc geprikt (asus GT520 silent). Unity loopt nu ineens een stuk vloeiender overigens, maar dat terzijde. Ik was een beetje verbaasd over de keuze die ik kreeg toen ik het systeem naar stuurprogramma's liet zoeken. Ik kreeg onderstaand scherm en ik heb nu op de gok de 2e gekozen, maar eigenlijk zou er wel wat meer info gegeven mogen worden...

Iemand een idee welke keuze ik nou eigenlijk gemaakt heb?

« Laatst bewerkt op: 2011/10/29, 10:48:57 door valk »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/29, 06:23:27 »
De 2e optie is volgens mij een nieuwere versie van dezelfde soort driver.
Wil je het zeker weten, kijk dan even in Synaptic. Zoek even naar 'nvidia' en kijk welke pakketten er geïnstalleerd staan.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/29, 10:11:17 »
Ik ben zelf nog eens aan het zoeken geweest en het lijkt erop dat door voor de 2e te kiezen libraries als libvdpau1 ook gelijk meekomen. En dat wil je ook want dat is nodig voor hardware matige versnelling van films in XBMC en SMplayer etc

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/29, 10:14:22 »
Ik zit nu op de current driver 280.13, dat is volgens de nvidia site niet de allernieuwste. Daar zitten ze op 285.05.09...

Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/29, 10:24:17 »
Dat laatste is normaal, Ubuntu komt met een bepaalde versie van de Nvidia-driver bij installatie en je krijgt daar volgens mij geen updates voor (naar nieuwe versies). Vaak loop je dan wel achter (t.o.v. de meeste recente Nvidia-driver). Zelf zit ik nog met 173 terwijl 285 er ook voor mijn kaart is volgens de website van Nvidia/Geforece.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/29, 10:26:39 »
Op deze test pc wil ik eigenlijk naar de nieuwste nvidia driver, daarvoor is er de X-update ppa
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Ik heb deze toegevoegd, maar hoe krijg ik het systeem nou zover dat de nieuwste driver gebruikt wordt? Want met sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade kom ik er blijkbaar niet....

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Keuze Nvidia driver
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/29, 10:48:30 »
Juist, gevonden!
http://www.noobslab.com/2011/09/nvidia-drivers-for-ubuntu-1110-oneiric.html

Je moet dus sudo apt-get install nvidia-current ingeven na de toevoeging van de ppa. Daarna moet je in het schermpje van mijn eerste post weer kiezen voor current en dan wordt de nieuwste driver gebruikt. De bird scene uit Earth liep toen nog niet helemaal vlekkeloos, maar na een herinstallatie van libvdpau1 werkte alles weer perfect!