Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntuguide / easy ubuntu / automatix  (gelezen 90677 keer)

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Gepost op: 2005/11/30, 15:36:09 »
Ik zie dat deze ineens aangeraden worden als hulpbronnen. Doe dit NIET. Ubuntuguide staat vol met troep en onjuistheden, en veroorzaakt veel ellende. Easy Ubuntu en automatix zijn inmiddels de oorzaak van tientallen (zo niet honderden) reinstalls, omdat ze de meest ranzige dingen uithalen met je systeem.

RAAD DEZE DINGEN DUS NIET AAN!

Offline bwog

  • Lid
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/30, 20:09:40 »
Vanwege jouw waarschuwingen raad ik altijd de officiele starterguide aan http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html met de opmerking dat de onofficiele verouderd is.

Als je er tijd voor hebt kun je dan wat voorbeelden geven uit de huidige onofficiele guide die illustreren dat deze de installatie of upgrade in de war schoppen? Hoe kan ik gebruikers overtuigen om de onofficiele guide Easy Ubuntu en automatix niet te gebruiken?

`GooZ

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/01, 17:16:04 »
Bedankt voor deze tip, Dennis. Ik heb beiden al meerdere malen aangeraden maar zal er nu dus mee stoppen :) (hier werkt het anders wel, maar ik heb zelf ook wat config files moeten aanpassen, en inderdaad: als je niet weet wat je doet is het misschien wel verstandig eraf te blijven...)
Mijn welgemeende excuses dus.

Offline bwog

  • Lid
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/02, 22:50:57 »
Ik heb al 1 antwoord gevonden, Brunellus zegt:

1) Automatix will prompt you to enable the root password. For reasons why this is not recommended, see the RootSudo wikipage.

2) More worrying: automatix uses the --force-yes argument (a total of 35 times!) when installing packages. This argument ignores dependencies and is a good way to start breaking things on an ubuntu install. The whole reason your'e in Ubuntu/Debian is to get away from possible package dependency problems...Automatix more or less ensures, by default, that you will encounter them at some point in the lifetime of your installation.

Edit: Daar volgt een verhiite discussie op. Niet erg inhoudelijk en niet karakteristiek voor dat forum.

RobertBuzink.nl

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/10, 10:38:40 »
[quote=`GooZ

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/10, 10:59:58 »
Nee, het *concept* is al stuk, zulke scripts kunnen alleen maar dingen slopen. Er wordt op dit moment gewerkt aan EasyBreezy, een python variant die iets veiliger zou moeten zijn maar ik verwacht er weinig van. Als iemand te beroerd is om wat simpele documentatie te lezen en liever zijn systeem vernaggelt met zo'n script dan heb ik daar weinig goede woorden voor over.

root password weer locken: sudo passwd -l root

Gast

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/15, 14:43:25 »
Dit zijn typiche problemen die het groote publiek met zich mee brengen. Het fijt dat bv automatix gebruikt word geeft al aan. Ik gebruik het ook welis al is het aleen al om de repositories die hij toevoegt.

Hoe kom je anders aan je 3rd part (non GPL) software?

Net als in windows zal er op alle vragen standaard ja en amen geklikt worden.

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/15, 15:59:15 »
http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Daarmee kun je lijsten met repositories maken, zonder je systeem compleet te verneuken. De manier waarop automatix en dergelijk tekeer gaan is met een botte bijl een open hartoperatie uitvoeren.

RobertBuzink.nl

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/17, 01:29:32 »
Citaat van: Dennis
Als iemand te beroerd is om wat simpele documentatie te lezen en liever zijn systeem vernaggelt met zo'n script dan heb ik daar weinig goede woorden voor over.
Ik installeer UBUNTU bij veel mensen en op veel plaatsen en ik heb niet elke keer de tijd om  er een uur of meer aan te besteden. Ik gebruik dus altijd standaard automatix. Ik zie het meer als een tekortkoming van UBUNTU (die in haar doelstellingen kwistig gebruik maakt van woorden als gebruiksvriendelijk, simpel, out of the box, etc.), dan als een tekortkoming van mijzelf. Automatix vult duidelijk een bestaand gat op. In plaats van daar tegen te ageren moet dus naar een beter en veiliger alternatief gezocht worden. Maar daar zijn mensen dus al mee bezig, dus dat komt wel goed.

Automatix is gewoon wat bij firefox de extensies zijn. Sommige zijn gewoon on misbaar :-)

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/17, 19:26:43 »
Je snapt het echt niet he? Automatix is DOM en SLOOPT dingen. Dat is geen extensie en cre

Gast

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #10 Gepost op: 2006/01/18, 13:53:33 »
Misschien dom en dergelijke, maar het zullen wel vergelijkbare "toepassingen" (of "tools" of hoe je het ook wil noemen) zijn die Ubuntu en Linux toegankelijker maken voor het brede publiek.  Het kan misschien veiliger, maar zonder deze programma's zal de overheersing - op de desktopmarkt - door Microsoft nog veel langer duren.

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #11 Gepost op: 2006/01/18, 14:02:11 »
Nee, met deze programmas duurt het alleen maar langer. Ze slopen dingen en mensen geven de schuld aan Ubuntu. De Ubuntu developers werken continua aan beter oplossingen die ECHT werken, dat duurt nou eenmaal langer dan het in elkaar prutsen van gore hacks zoals automatix die soms werken en soms je systeem slopen.

RobertBuzink.nl

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #12 Gepost op: 2006/01/25, 18:22:08 »
Citaat van: Dennis
Je snapt het echt niet he? Automatix is DOM en SLOOPT dingen. Dat is geen extensie en cre

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #13 Gepost op: 2006/01/25, 18:33:34 »
Bon, ik heb nog nooit automatix gebruikt. Ik veronderstel dat het in sommige gevallen werkt, maar het volgende (quote van hierboven):
Citaat van: bwog
2) More worrying: automatix uses the --force-yes argument (a total of 35 times!) when installing packages. This argument ignores dependencies and is a good way to start breaking things on an ubuntu install. The whole reason your'e in Ubuntu/Debian is to get away from possible package dependency problems...Automatix more or less ensures, by default, that you will encounter them at some point in the lifetime of your installation.
doet mij een beetje huiveren. U moet weten dat uw ubuntu staat of valt met de goede werking van apt. Als door --force-yes uw apt om zeep is kan je het wel schudden en de ganse zaak opnieuw installeren. Recoveren van een corrupte apt is bijna onmogelijk.

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #14 Gepost op: 2006/01/25, 18:37:51 »
Citaat van: RobertBuzink.nl
Citaat van: Dennis
Je snapt het echt niet he? Automatix is DOM en SLOOPT dingen. Dat is geen extensie en cre

wr19026

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #15 Gepost op: 2006/01/25, 19:01:44 »
Dennis,

Laat ze; ze komen er vanzelf achter dat het niet zaligmakend is. Ik begrijp je argumenten en ben van mening dat je het beter gewoon kunt leren (zoals ik nog steeds aan het doen ben) door je handen vuil te maken en herinstalleren, dingen googlen, hier op de forums dingen opzoeken etc.

Leer je van en heb je op t eind ook meer aan.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #16 Gepost op: 2006/01/25, 19:53:46 »
Dennis, wr19026 heeft gelijk. Denk aan uw bloeddruk ;)

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #17 Gepost op: 2006/01/25, 19:59:46 »
Hehe, Robert vroeg om argumenten, dus geef ik ze. Verder zal het mij worst wezen of iemand na het lezen van dit nog Automatix gebruikt - op hulp hoeft die persoon alleen niet te rekenen.

RobertBuzink.nl

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #18 Gepost op: 2006/01/26, 16:50:32 »
Citaat van: Dennis
Hehe, Robert vroeg om argumenten, dus geef ik ze. Verder zal het mij worst wezen of iemand na het lezen van dit nog Automatix gebruikt - op hulp hoeft die persoon alleen niet te rekenen.
Waarvoor dank.

Citaat
* Het overschrijft configuratie bestanden zonder enige controle
* Het doet apt-get --force-yes
* Het stelt standaard een root wachtwoord in
Is het niet mogelijk een script te maken dat lijkt op automatix die de bovenstaande drie nadelen niet heeft? Dat is weer drie nadelen minder voor mensen die toch zoiezo een script willen of zullen gebruiken.

Citaat
* Het gebruikt standaard backports
Dat begrijp ik niet, zou je dat uit kunnen leggen?

Citaat
Dit is nog maar het puntje van de ijsberg, maar dit is al eng genoeg.
hm

Citaat
En dit raakt mij omdat het mij uren/dagen kost om mensen in #ubuntu te helpen die door automatix een onbruikbaar systeem hebben.
Dat kan ik begrijpen. Het is om die reden ook belangrijk mensen ervan te weerhouden automatix te gebruiken. Ik zag automatix meer als een script dat autoimatisch dingen doet die je anders handmatig toch doet. (prog's vanuit de source compilen en installeren). Vanuit die gedachte zou je alle slechte dingen die het script automatisch er bij doet er uit kunnen halen en hou je iets over waar je iets aanhebt.

Is het  niet mogelijk een script te schrijven dat checkinstall gebruikt ofzo, of denk ik nu te simpel?

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #19 Gepost op: 2006/01/26, 20:42:15 »
Automatix is niet bedoeld voor compileren, en er bestaan wel mogelijkheden om wat het doet veilig te doen. Misschien dat ik me daar ooit aan ga wijden...

`GooZ

  • Gast
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #20 Gepost op: 2006/01/26, 22:52:53 »
Iemand trouwens enig idee hoe het zit met dat nieuwe, 'veiligere' alternatief. Ik denk dat het nu terug EasyUbuntu heet, ipv easy breezy. De goals waren dan ook in eerste instantie veiligheid, in tweede instantie gebruiksgemak. Al blijft het natuurlijk een script...
Aan de andere kant zou iets als een script wel handig zijn wanneer ik weer eens Linux op iemands PC gooi en er ook in een keer alle standaard dingetjes bij wil gooien zonder al te veel moeite. Dit kan nu jammergenoeg niet met de huidige EU of Automatix. Ik hoop dus dat hier veel verbetering in zal komen.


Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #22 Gepost op: 2006/01/27, 11:20:16 »
Scripts zijn altijd tijdelijk. Maar hoe kan je een .deb bestand dat je via synaptic installeert gewoon downloaden en wegschrijven om het dan bv. te gebruiken op een computer zonder netwerk?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #23 Gepost op: 2006/01/27, 11:37:42 »
Dat is een optie op de commandolijn. apt-get --download-only install
Het kan ook iets anders zijn dan --download-only, maar ik zit in de buurt denk ik. Typ: man apt-get

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #24 Gepost op: 2006/01/27, 12:21:19 »
Thanks, geen idee waar de cache opgeslagen zit?

O wacht, gevonden: /var/cache/apt/archives

Dit is dus ideaal imho. Gewoon een dvd schrijven met alle packets en hup, daar is je back-up. En eventueel dus een script dat het allemaal uitvoert.