Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TP Link produkten en Xubuntu  (gelezen 713 keer)

Offline Jan55Krol

  • Lid
TP Link produkten en Xubuntu
« Gepost op: 2013/06/22, 14:05:54 »
Hallo Allemaal,

Ik ben een beetje aan het uitproberen of Linux iets voor mij is. Ben bij Xubuntu uit gekomen. Mijn huidige desktop zit Win. XP op. Deze wordt na april 2014 niet meer ondersteund. Vandaar dat ik hier uit kom.

Mijn vraag is, ondersteund Xubuntu mijn wireless netwerk kaart van TP link. Een bedrade kabel is niet van toepassing.
Type kaart: TL WN851ND. een gewone pci insteekkaart met 2 antennes

Iets algemeens. Een 2de pc wil ik ook voorzien van een dual boot met een draadloze internet aansluiting. Bij ons in het dorp zit een Plenty Parts die alleen produkten van TP Link heeft. Kan er bijv. ook een USB wireless adapter er op worden aangesloten?

Gr. Han


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: TP Link produkten en Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/22, 14:41:11 »
Mijn vraag is, ondersteund Xubuntu mijn wireless netwerk kaart van TP link.
Zoals joop905 zegt, maar doe allereerst eens dit: start Xubuntu in een "uitprobeersessie" vanaf de Live-DVD:
https://sites.google.com/site/computertip/uitproberen
(tekst gaat over Ubuntu, maar is tevens van toepassing op Xubuntu)

Je merkt dan vanzelf, of de draadloze kaart 't meteen doet. De meeste draadloze kaarten werken namelijk direct in Linux, uit-de-doos, dus zonder dat je daarvoor een stuurprogramma hoeft te installeren.  :)

Het verhaal in askubuntu waarnaar joop905 verwijst, is al vrij oud en zou dus gedateerd kunnen zijn (oftewel: het probleem is wellicht al verholpen via de updates).

Mocht er niets baten (waar ik overigens niet van uitga, want meestal lukt 't wel om apparaten aan de gang te krijgen!): dit ding kost slechts een tientje en werkt gegarandeerd uit-de-doos in Xubuntu:
http://www.mycom.nl/desktops-randapparatuur/netwerk-internet/netwerkkaarten-adapters/5569/icidu-usb-adapter-150n
Ik heb 'm zelf ook, vandaar dat ik 't zeker weet. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/22, 14:49:10 door Pjotr »

Offline Jan55Krol

  • Lid
Re: TP Link produkten en Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/22, 16:30:00 »
Ok,

Bedankt allebei voor de reacties. Pjotr, de site van jouw heb ik van de week een keer gevonden. Staat veel goede info op.

Gr. Han

Offline Jan55Krol

  • Lid
Re: TP Link produkten en Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/22, 16:33:11 »
Pjotr,

Die USB netwerkkaart werkt hij ook voldoende op een 2de verdieping zonder extra hulp van een booster of zo iets dergelijks?
De TP Link kaart werkt op zolder zonder problemen en heeft een uitmuntend bereik.

Han

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: TP Link produkten en Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/22, 17:07:20 »
Pjotr,

Die USB netwerkkaart werkt hij ook voldoende op een 2de verdieping zonder extra hulp van een booster of zo iets dergelijks?
De TP Link kaart werkt op zolder zonder problemen en heeft een uitmuntend bereik.

Han
Dat ICIDU-stokkie heeft een behoorlijk goed bereik, maar je zou het eens kunnen uitproberen.... Echter, dat hoeft pas wanneer die TP-Link-kaart niet aan de praat te krijgen zou zijn. Ik heb goede hoop dat die TP-Link ook zal werken.

Maar doe eens zo'n uitprobeersessie met Xubuntu? Die draait geheel virtueel, vanaf de DVD, dus je harde schijf wordt niet aangeraakt. Ideaal om Xubuntu veilig uit te proberen voordat je 'm installeert.