Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pixum fotoboeksoftware en terminal  (gelezen 1485 keer)

pixum fotoboeksoftware en terminal
« Gepost op: 2014/10/05, 16:43:45 »

Goedemiddag,

In Kubuntu 14.04 tracht ik de pixum fotoboeksoftware te installeren. Ik ben nog niet al te ervaren met de
terminal maar als ik juiste instructies heb om in te tikken, dan bak ik e.e.a wel klaar.

Zo niet met de fotoboeksoftware van pixum. Een ervaren terminalgebruiker weet waarschijnlijk wel dat hij of zij "cd Downloads" moet intikken om via de terminal in
de Downloads map te komen. Ik dus niet, maar ik wist dus ook niet dat ze met een / een spatie bedoelden op die site: "cd/Downloads". Het commando daaronder
kan de terminal al helemaal niets mee en ik heb de ervaring niet om te weten hoe de spaties en de punten dan wel moeten. Ofwel: ik krijg het dus niet geinstalleerd.
Hoe werkt dit? (Overigens wel heel erg slecht om instructies op je site te zetten waarbij je maar een eind raak moet gissen)
 
How to save and install the Pixum Photo Book software

Download the setup.tgz file and unpack it in the download folder.
You can find the download files "EULA.txt" and "install.pl" in this folder.
Open the "Terminal" and enter "cd /Downloads" to got to the download folder.
Now enter "sudo ./install.pl" in the terminal to start the installation. You are asked to enter your password.
You are asked to read and accept the EULA (End User License Agreement). Press "Enter" to start and "q" to continue when you are done.
Follow further instructions. Double-click on the file "Pixum Photo Book" in your personal folder "PIxum - Pixum Photo Book" to start the software when the installation is complete.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/05, 20:07:39 »
/ een spatie? Nee, je maakt een leesfout ;) Er staat cd /Downloads, dus cd spatie /Downloads. En dat commando klopt wel gewoon.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/06, 08:31:55 »
onbekend@gaatjegeenbalaan:~$ cd /Downloads
bash: cd: /Downloads: Bestand of map bestaat niet
onbekend@gaatjegeenbalaan:~$ cd Downloads
onbekend@gaatjegeenbalaan:~/Downloads$ sudo ./install.pl
[sudo] password for onbekend:
sudo: ./install.pl: command not found
onbekend@gaatjegeenbalaan:~/Downloads$

Zie boven: eerst het resultaat van het "kloppende" commando en daaronder zonder slash.
Hoe het dan wel moet, verneem ik gaarne...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/06, 09:22:38 »
Heb je de setup.tgz wel uitgepakt in de Downloads map?
Rechtsklikken op setup.tgz en kiezen voor hier uitpakken.
Dan rechtsklikken op een leeg stukje in de Downloads map en een terminal openen.
En dan sudo ./install.pl
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/06, 11:15:25 »
Goedemorgen,

Dat heb ik gedaan ja. Dan krijg je een map met de twee bestandjes er in. Moeten die bestandjes rechtstreeks in de downloadmap zitten of kunnen die
in het mapje blijven waar ze in worden geplaatst na uitpakken? (dat zou wel verschil kunnen maken lijkt mij)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/06, 14:56:20 »
en dat maakt inderdaad verschil want het is gelukt...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/06, 20:39:02 »
ZijneBalorigheid,

Zo te lezen is het gelukt... Fijn.
Je gebruikt Kubuntu, ik neem aan ook Dolphin.
De toolbar is gemakkelijk aan te passen aan je noden.
Een van die optie is "Open Terminal (Konsole) here [hier]".

Maw. voor de volgende keer..
Alles via Dolphin:
Rechtermuis knop op de gezipte bestand -> kies voor "Extract here (Hier uitpakken)"
Je zit nog altijd in Dolphin, dus navigeer je nu in die uitgepakte folder.
Hierin vind je meestal een "read.me" bestandje met de instructies hoe wat etc etc.
In je toolbar zit nu een extra icontje van de Terminal (beter gezegd de Konsole).
Deze open gelijk in de juiste folder, geen gedoe met cd etc etc.
Nu is het kwestie van de instrucitie uit de "read.me" bestand "knippen & plakken" in de Konsole.
PS:
"Knippen" is gewoon slecteren van de instructie.
"Plakken" is met het wieltje klikken in de terminal.
 <Enter>  en de volgende opdracht uitvoeren.

Oh Ja:
Voor Nautilus heeft dit als een extensie "nautilus-open-terminal".
Deze zal je extra moeten instaleren.
Dan krijg je in je menu of rechtermuisknop op een lege ruimte, de keuze om de Terminal te openen.
En ook in de folder waar je zit met Nautilus.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/07, 09:33:32 »
ah, nog meer info. Mijn dank.
Nautilus zal ik ook eens gaan installeren. Een basiscursusje terminal tikken (een bekende van mij noemde het "terminalkloppen") is misschien ook wel handig. Voor nu kan ik weer vooruit.

Hartelijke groet,
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/07, 11:01:20 »
Een basiscursusje terminal tikken (een bekende van mij noemde het "terminalkloppen") is misschien ook wel handig.

Ik heb het in de oren geknoopt, Balorigheid! Als ik jouw ervaringen en de reacties hierboven zo beluisterd heb lijkt me dat een heel prima idee voor een volgend boekje na mijn Xubuntu verhaal. Op een goede manier opgezet lijkt het me ook erg goed voor een beter begrip van Linux computersystemen in zijn algemeenheid. Maar voor nu ben ik eerst nog met nummer twee bezig wat hopelijk een lange reeks mag worden.

Terug naar het onderwerp: verwijzen naar of cd-en naar /Downloads klinkt in mijn ogen als onzin. In Linux termen dan, ik wil beslist niemand hier op de tenen trappen. De aanduiding / is het begin van het bestandssysteem. De opdracht cd /
voert je helemaal omhoog in het systeem.
Dan zie je na de opdracht lsdit:
just@just-xub1404-desktop:~$ cd /
just@just-xub1404-desktop:/$ ls
bin    dev   initrd.img      lost+found  opt   run   sys  var
boot   etc   initrd.img.old  media       proc  sbin  tmp  vmlinuz
cdrom  home  lib             mnt         root  srv   usr  vmlinuz.old
just@just-xub1404-desktop:/$
De aanwezigheid van de systeemmappen root, bin, sbin wijzen daar ook rechtstreeks op.

Daar is geen map Downloads te vinden. Logisch, want op dit niveau begint geen enkele map van origine met een hoofdletter. Je zou hem overigens wel aan kunnen maken, maar doe dat toch maar niet. Verder is een download een actie van een gebruiker of - heel onverstandig - van de systeembeheerder (root). Die hoort dan in de thuismap van die gebruiker terecht te komen. En jawel, daar is dus wel een map Downloads te vinden. Laten we jouw thuismap maar eens in kaart brengen met ls /home/[jouw gebruikersnaam](je verandert [jouw gebruikersnaam] in die van jezelf EN haalt de vleeshaken weg [] weg?)

Heb je hier wat aan?



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/07, 13:30:40 »
En of ik hier wat aan heb, want je legt uit waarom het eerste commando dat ik nota bene volgens de site van pixum moest intikken, niet het gewenste resultaat geeft. En wederom net zoals toen jij mij uitleg gaf over transparantie in Gimp, nu ik het voor me zie zeg ik: ja logisch.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/07, 18:22:39 »
Goed om te horen! Hoe meer ik thuis raak in Linux hoe logischer het wordt, denk ik weleens. Niet helemaal vreemd, want in wezen is het een zeer volwassen computersysteem. Hier kan je een complete universiteit vol slimme studenten in onderbrengen, die het allemaal een sport vinden om de systeembeheerders een keer voor paal te zetten.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/07, 19:19:13 »
Het mag dan wel niet meer 'up-to-date' zijn .....
Maar het leg wel Linux uit in deftig Nederlands.
http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline softbart

  • Lid
Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/07, 20:45:26 »
Om het verhaal van @jvecht af te maken.
Wanneer men in de opdrachtregel cd intikt dant geldt dit van uit de directory waar men zich bevindt, meestal de home dir van de user.
De directory Downloads bestaat (Ubuntu) in de home directory van de user. Wil men zich verplaatsen binnen de directory naar Downloads dan wordt de opdracht:
cd Downloadszonder de "/"

groet,

Theo


Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/08, 09:49:28 »
Mag ik dan concluderen dat cd staat voor: "current directory"? Hoe dan ook, het wordt allemaal nog wel eens helder.
We zullen eea voor nu maar als opgelost beschouwen. Wel typisch dat pixum zelf nog niet heeft gereageerd....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/08, 09:58:46 »
Cd staat voor "current directory"? Ja, zo werkt dat. Dat heb je goed. Maar hier is het de afkorting van Change Directory.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: pixum fotoboeksoftware en terminal
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/08, 12:59:22 »
Klinkt ook logisch. Maar ik vind de rechtermuisknop en dan openen in terminal selecteren net zo logisch en makkelijker ;).
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.