Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwenen DVD-station!  (gelezen 818 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verdwenen DVD-station!
« Gepost op: 2006/10/10, 20:03:13 »
Het DVD-station wordt ineens niet meer door Xubuntu herkend. Wat is er gebeurd:

- ik heb op een USB-staaf images gemaakt van de beide partities op de PC, een Windowspartitie en een Xubuntupartitie.

- vervolgens heb ik een nieuwe (grotere) harde schijf erin gezet, en die op exact dezelfde wijze ingedeeld als de vorige harde schijf.

- eerst stond het DVD-station als slaaf op dezelfde IDE-kabel als de harde schijf. Dat heb ik veranderd, door het DVD-station op een eigen IDE-kabel aan te sluiten op het moederbord. De jumperstand van het DVD-station heb ik gewijzigd van slaaf in meester.

- daarna heb ik de images teruggezet, op dezelfde hda-nummers als eerst.

- alles werkt prima, maar Xubuntu herkent het DVD-station niet meer! Windows overigens wel.

- eerst dacht ik: het ligt aan /etc/fstab, want die heeft misschien moeite met de verandering van slaaf in meester en de eigen IDE-aansluiting.

In fstab stond het DVD-station als hdb. Dat heb ik veranderd in hdc, want zo staat het DVD-station ook vermeld in de fstab van een vergelijkbare PC. Helaas, deze aanpak bracht geen resultaat.

Wat nu?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groet, Pjotr.

Offline hadez

  • Lid
Verdwenen DVD-station!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/10, 20:41:13 »
Is je HD wel te zien via een HD partioneringsprogramma zoals Gparted?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verdwenen DVD-station!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/10, 20:45:52 »
De harde schijf (hda) sowieso. En het DVD-station ook, want ik heb de nieuwe harde schijf gepartitioneerd met de LiveCd van Gparted, dus vanaf het DVD-station.

Er staat vermoedelijk een foute vermelding in Xubuntu, omdat ik Xubuntu destijds heb ge

Offline hadez

  • Lid
Verdwenen DVD-station!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/11, 16:19:31 »
Waar het misschien zou kunnen zitten... Je kan iig wel gegevens editten

Systeem --> Beheer --> Apparaatbeheer -->DVD-romstation bezoeken

Geavanceerd "block.device" type: "strlist" Value: "/dev/hdc"
                    "block.is_volume" "bool" "false"
                    "block.storage_device "strlist" "/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_CREATIVE_DVD_ROM_DVD1610E

Ik denk dat je probleem hier ergens zou kunnen zitten. Dat er een string verkeerd staat ingesteld. Daar heb ik voor de rest niet echt, of eigenlijk echt niet verstand van, maar door een beetje logisch te redeneren...

succes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verdwenen DVD-station!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/11, 16:34:05 »
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb zojuist de oplossing gevonden. Ik heb de fstab gisteren met wortelrechten gewijzigd (naam DVD-station van hdb in hdc veranderd). Op zich was dat een correcte wijziging: nodig wegens andere fysieke indeling van de computer.

Maar wat ik niet in de gaten had, was dat gebruikers ineens geen enkel recht meer hadden op fstab, zelfs niet om te lezen!

Ik heb dus, wederom als wortel, de gebruikers leesrechten gegeven voor fstab. Herstart, en nou doet-ie het weer! Als ik een CD in het DVD-station stop, verschijnt het station keurig op het bureaublad.

Groet, Pjotr.