Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van windows naar ubuntu  (gelezen 1904 keer)

Lord_Garfield

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Gepost op: 2006/06/20, 10:24:51 »
beste,

Ik heb 2 partities op mijn HD. De C: en de D:
Op de C staat nog windowsXP maar alle documenten staan op den D.

Dus nu zou ik graag op deze C Ubuntu installeren en als het geinstalled is aan de word documenten, foto's en excell files die op den D staan aankunnen?

Moet ik hier iets speciaals voor doen of is dit out of the box?

Excel en word kan je openen met open office dus dat zou al geen probleem mogen geven maar is die D direct toegankelijk na installatie. Want het is tenslotte nog een windows partitie.


Alvast bedankt

mvg
Roel.

Offline gercokees

  • Lid
Van windows naar ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/20, 10:32:22 »
volgens mij niet, die D is namelijk een NTFS partitie, en die kan Linux voor zover ik weet niet lezen. Volgens mij moet je er eerst een ext3 partitie van maken (hetgeen natuurlijk tijdens de installatie gedaan kan worden). Dat houd dus in: eerst je bestanden van de D-schijf op een usb-tje of cd-tje zetten, daarna installeren, en de bestanden weer terugzetten.

Succes (ik ben niet heeeeeel ervaren, dus wacht maar even tot iemand anders dit bevestigd...)

Gerco-Kees
Groet,
Gerco-Kees
<><

budster

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/20, 10:32:38 »
Kijk even de naar de grootte van schijf C & D, linux noemt schijven anders HDA1, HDA2 .... HDB1, HADB2 .... Dat iets iets waar je even aan zal moeten wennen.

Verder gebruik linux ook een ander filesysteem ext3 ipv NTFS, dit kan je tijdens de installatie in orde maken. Ook heb je een Swap partitie nodig maar dat kan ook tijdens de installatie.

Backup je files! Zorg dat er geen bestanden meer op je computer staan die je echt niet kan missen, 99.9% van de keren gaat een installatie goed. Maar het kan wel eens heel vervelend zijn als jij tegen die 0,1% oploopt.

word en exel files zijn inderdaad te openen met open office.

Offline woteb

  • Lid
Van windows naar ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/20, 10:33:59 »
Is die D-partitie een FAT32 of een NTFS partitie.

Is het een FAT32 partitie, dan is er niets aan de hand, bij het installeren van (K)Ubuntu 6.0. (Dapper Drake) maakt (K)Ubuntu zelf de linux en swap partitie aan en kun je de D-partitie zo benaderen.

Is de D-partitie een NTFS partitie, dan heb je een probleem, want NTFS patities kunnen alleen maar gelezen worden, beschrijven vanuit Linux is nog experimenteel. In dat geval zou je de data moeten backuppen, partitie wissen, nieuw aanmaken als FAT32 en terugzetten van de gemaakte backup.

Succes!

PS. Dit is de werkwijze om zowel Linux en Windows beide te gebruiken, met de d-partitie als gemeenschappelijke bestandenbron.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/20, 10:34:08 »
Citaat van: gercokees
volgens mij niet, die D is namelijk een NTFS partitie, en die kan Linux voor zover ik weet niet lezen. Volgens mij moet je er eerst een ext3 partitie van maken (hetgeen natuurlijk tijdens de installatie gedaan kan worden). Dat houd dus in: eerst je bestanden van de D-schijf op een usb-tje of cd-tje zetten, daarna installeren, en de bestanden weer terugzetten.

Succes (ik ben niet heeeeeel ervaren, dus wacht maar even tot iemand anders dit bevestigd...)

Gerco-Kees
Hij kan zijn data (op D schijf) gewoon op een fat of ntfs partitie laten staan, alleen linux moet op ext3 worden geinstalleerd.

budster

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/20, 10:37:04 »
Citaat van: woteb
Is die D-partitie een FAT32 of een NTFS partitie.

Is het een FAT32 partitie, dan is er niets aan de hand, bij het installeren van (K)Ubuntu 6.0. (Dapper Drake) maakt (K)Ubuntu zelf de linux en swap partitie aan en kun je de D-partitie zo benaderen.

Is de D-partitie een NTFS partitie, dan heb je een probleem, want NTFS patities kunnen alleen maar gelezen worden, beschrijven vanuit Linux is nog experimenteel. In dat geval zou je de data moeten backuppen, partitie wissen, nieuw aanmaken als FAT32 en terugzetten van de gemaakte backup.

Succes!
Ik heb zelf nooit problemen met NTFS gehad, maar wat hij in dat geval dan beter kan doen is zijn schijf omzetten naar FAT in windows, ik weet niet hoeveel data hij er op heeft staan. maar zo hoeft hij alleen de belangrijkste dingen te backuppen en kan hij de rest op die schijf laten staan.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Van windows naar ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/20, 10:39:56 »
Installeer maar gerust op C
Je zal D kunnen lezen (indien NTFS niet schrijven, kan beperkt, maar is zeker niet aan te raden)
Kopi

budster

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/20, 10:42:17 »
Citaat van: zappa
Installeer maar gerust op C
Je zal D kunnen lezen (indien NTFS niet schrijven, kan beperkt, maar is zeker niet aan te raden)
Kopi

Lord_Garfield

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/21, 08:12:41 »
alvast bedankt voor jullie reacties.

Zijn er ook nog wat tips om te snappen hoe het filesysteem werkt van Linux?
Alles begint met de / en daaronder vertakkingen maar hoe zie je op welke schijf uw files staan enzo. Je ziet enkel de boomstructuur.

Bestaan er goeie tuts voor want ik heb er al wat gelezen en die leggen gewoon de boomstructuur uit die ik wel snap hoe het ineenzit maar de logica tussen linux en windows is heel verschillend en zoek dus een soort overgangs tutorial.

alvast bedankt.

Offline gercokees

  • Lid
Van windows naar ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/21, 09:22:12 »
Volgens mij is het ongeveer als volgt:
hd = hard-disk
hda = 1e hard-disk
hda0 = 1e partitie op 1e hard-disk
hdb1 = 2e partitie op 2e hard-disk
fd = flopy drive

enzovoorts.
Ik heb veel gelezen op de tlpd (the linux documentation project)
Dit was wel een leuk documentje...:
http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/intro-linux.html

groet,
Gerco-Kees
Groet,
Gerco-Kees
<><

jpjacobs

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/21, 09:53:23 »
en voor meer info doe man hier.
Geeft je de hele uitleg wat waar staat volgens het officiele debian hierarchie schema.
Groetjes,
JP

Gast

  • Gast
Van windows naar ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/24, 12:54:53 »
Ik heb net dapper geinstalleerd. Het lezen van elke partitie oon ntfs gaat prima.
Schrijven lukt wel op een fat32 partitie, maar in XP was het bestand verdwenen wat ik vanuit linux had geschreven.

Offline woteb

  • Lid
Van windows naar ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/24, 16:28:39 »
Citaat van: Kees
Ik heb net dapper geinstalleerd. Het lezen van elke partitie oon ntfs gaat prima.
Schrijven lukt wel op een fat32 partitie, maar in XP was het bestand verdwenen wat ik vanuit linux had geschreven.
Lees dit verhaal maar eens:

http://tweakers.net/meuktracker/12967/ntfsprogs-1.13.1.html

Hier staan verschillende oplossingen, en nog gratis ook.
Zelf gebruik ik het daar genoemde http://www.fs-driver.org/ ook, werkt heel goed en simpel. Even vanuit configuratiescherm een snelkoppeling op je bureaublad zetten, en dan een driveletter toekennen (of ontnemen) aan een van de ext2 of ext3 partities (werkt ook met externe USB schijven!!) en je kunt aan de gang.

Voor de weinige keren dat ik vanuit Windows moet werken is dit zo ongeveer de meest ideale oplossing om even gauw een bestand vanaf de Linuxpartities op te halen, te bwereken en op te slaan zonder de zaak te rebooten.

Vanuit Linux optiek bekeken is NTFS alleen goed te lezen en is schrijven nog steeds een experimentele aangelegenheid.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)