Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS  (gelezen 1645 keer)

[OPGELOST] Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Gepost op: 2012/04/07, 16:20:57 »
Ben nu al een tijdje terug bezig met (K)Ubuntu en vroeg me af of het mogelijk was om bv. de grub van Kubuntu te behouden als ik achteraf bv. Xubuntu installeer.
Heb ondervonden dat de grub van de LAATSTE geinstalleerde OS "actief" is. Dus bij mij is het als volgt...
Windows stond er al op, dan Ubuntu 11.10 geinstalleerd en dan Kubuntu 11.10 erop gezet, omdat ik uit ondervinding had gezien dat ik de grub van Kubuntu het mooiste vond.
Nu ben ik aan het denken om Xubuntu ook te installeren (en misschien in de toekomst nog wel meer), maar de gedachte van weer een andere grub te krijgen houdt me tegen.
Ik kan natuurlijk ook alles verwijderen en dan terug opnieuw beginnen installeren in deze volgorde, Ubuntu, Xubuntu en tenslotte Kubuntu,, maar dat lijkt me nogal overdreven.

Ik vroeg me dus af of het niet mogelijk was Xubuntu te installeren en toch de grub van Kubuntu te behouden?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 23:40:02 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/07, 16:23:50 »
Vanuit de Grub van Xuby, Kuby opstarten. Dan in Kuby: sudo update-grub
Dat zou voldoende moeten zijn om het estafette-stokje terug te geven aan de Grub van Kuby.  :)

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/07, 16:28:38 »
Vanuit de Grub van Xuby, Kuby opstarten. Dan in Kuby: sudo update-grub
Dat zou voldoende moeten zijn om het estafette-stokje terug te geven aan de Grub van Kuby.  :)

Hmm dat lijkt me wel heel simpel =D

Dat ga ik sebiet eens proberen...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/07, 16:36:44 »
Volgens mij maak je een fout Pjotr, één van ons leest de vraag niet goed .....

Je moet het OS opstarten, waarvan je de GRUB wilt gebruiken en dan:
sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda
(in geval van eerste HD)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/07, 18:20:12 »
... even terug naar het begin.
Je liep tegen het probleem aan dat er meerdere Grub-versies zijn bij meerdere geïnstalleerde systemen.
Het is aan te raden 1 hoofd-systeem te kiezen. Dat hoofd-systeem mag telkens naar de MBR van de harde schijf schrijven (sda).
De andere systemen schrijven gewoon naar de boot-record van de partitie; bijv. Xubuntu naar sda, Ubuntu naar sda2, Kubuntu naar sda6. In de Grub-installatie van het hoofd-systeem kan een verwijzing gemaakt worden, waardoor de bootrecord van de andere partitie/installatie wordt opgevraagd.

Je doel was niet Grub, maar het gebruiken/testen van meerdere desktop-varianten.
Ik heb hier naast de Xubuntu/Xfce-desktop ook de Gnome- en LXDE-desktop. Dat kan "in 1 installatie" en dan telkens bij de login eenvoudig kiezen of Xfce/Gnome/LXDE gebruikt wordt.
Dat bespaart je het beheer van meerdere systemen en bovendien de driedubbele installatie van identieke programma's die op elk systeem opnieuw voorkomen (zoals LibreOffice).

Er zijn ook redenen te bedenken waardoor het naast elkaar "in 1 installatie" niet wenselijk is, maar deze redenen zie ik vooral bij de "tussenversies" (10.10, 11.04, 11.10) als een argument. Bij een LTS-versie ga ik ervan uit dat het spelen met meerdere desktop-versies binnen dezelfde installatie veilig genoeg is. (Het mengen van Xfce met KDE-programma's gaat bij mij fout in 11.10, Okular en Krusader crashen vaak - vandaar dat ik deze 11.10-versie ook niet gebruik.)

Experimenteren:
Ik heb een partitie met de naam ISO. Deze partitie bevat ISO-bestanden van verschillende Linux-varianten. Deze ISO-bestanden kan ik op 2 manieren als een live-CD starten: optie 1 - met Virtualbox, optie 2 - met Grub.
De Grub-versie van deze ISO-partitie wordt in de bootrecord van de partitie geïnstalleerd. Komt een nieuw ISO-bestand erbij om te testen, wordt de Grub-configuratie als tekstbestand aangepast en het nieuwe ISO-bestand kan geboot/bekeken worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/07, 18:52:42 »
... even terug naar het begin.
Je liep tegen het probleem aan dat er meerdere Grub-versies zijn bij meerdere geïnstalleerde systemen.
Het is aan te raden 1 hoofd-systeem te kiezen. Dat hoofd-systeem mag telkens naar de MBR van de harde schijf schrijven (sda).
De andere systemen schrijven gewoon naar de boot-record van de partitie; bijv. Xubuntu naar sda, Ubuntu naar sda2, Kubuntu naar sda6. In de Grub-installatie van het hoofd-systeem kan een verwijzing gemaakt worden, waardoor de bootrecord van de andere partitie/installatie wordt opgevraagd.

Je doel was niet Grub, maar het gebruiken/testen van meerdere desktop-varianten.
Ik heb hier naast de Xubuntu/Xfce-desktop ook de Gnome- en LXDE-desktop. Dat kan "in 1 installatie" en dan telkens bij de login eenvoudig kiezen of Xfce/Gnome/LXDE gebruikt wordt.
Dat bespaart je het beheer van meerdere systemen en bovendien de driedubbele installatie van identieke programma's die op elk systeem opnieuw voorkomen (zoals LibreOffice).

Er zijn ook redenen te bedenken waardoor het naast elkaar "in 1 installatie" niet wenselijk is, maar deze redenen zie ik vooral bij de "tussenversies" (10.10, 11.04, 11.10) als een argument. Bij een LTS-versie ga ik ervan uit dat het spelen met meerdere desktop-versies binnen dezelfde installatie veilig genoeg is. (Het mengen van Xfce met KDE-programma's gaat bij mij fout in 11.10, Okular en Krusader crashen vaak - vandaar dat ik deze 11.10-versie ook niet gebruik.)

Experimenteren:
Ik heb een partitie met de naam ISO. Deze partitie bevat ISO-bestanden van verschillende Linux-varianten. Deze ISO-bestanden kan ik op 2 manieren als een live-CD starten: optie 1 - met Virtualbox, optie 2 - met Grub.
De Grub-versie van deze ISO-partitie wordt in de bootrecord van de partitie geïnstalleerd. Komt een nieuw ISO-bestand erbij om te testen, wordt de Grub-configuratie als tekstbestand aangepast en het nieuwe ISO-bestand kan geboot/bekeken worden.


1 woord: HUH?  ???

Maak het alstublief niet ingewikkelder dan het voor mij al is  =D
De ene zegt dat het niet uit maakt hoeveel OS je naast elkaar hebt geinstalleerd, jij zegt dat dit niet verstandig is (toch niet op de manier dat ik het wil...)

Als Pjotr & Ron het nu eens kunnen worden, dan kan ik mijn conclusie trekken en Xubuntu installeren.
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/07, 20:41:31 »
@HarzG: Ja, het probleem zit hem alleen in 11.10 ??? Als je nu echt zo experimenteert op die manier, dan neem ik aan dat je ook de bugtracker van KDE wel kent? Het probleem van dat crashen komt ook voor op een schone installatie. Tenminste, bij Krusader dan. Waar Okular door crasht weet ik niet, maar Krusader is sowieso bekend te crashen met de versie uit de pakketbronnen van 11.10 en hoger. Dat ligt aan Krusader zelf (daarom ook dat dat vermeld staat op de KDE bug tracker) en dus niet aan het mengen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/07, 20:52:08 »
Als Pjotr & Ron het nu eens kunnen worden, dan kan ik mijn conclusie trekken en Xubuntu installeren.
Pjotr en ik zijn het echt wel eens, alleen heeft Pjotr je vraag niet goed begrepen (of juist wel, en heb ik het niet begrepen :lol:)
Even een uitleg wat de commando's zijn en wat ze doen:
Je start op met de installatie, waarvan je GRUB wilt gebruiken, ik ga er van uit, dat dit NIET de eerste keuze is, want dan hoef je niets te doen.
sudo grub-install /dev/sda zorgt ervoor, dat de GRUB van je huidige installatie gebruikt gaat worden, dit overschrijft de MBR (Master Boot Record), sda is je eerste HD, mocht je er meer hebben, dan moet je dit aanpassen.
sudo update-grub scant je HD naar installaties van Windows en Linux en plaatst deze allemaal in het grub menu.
Ook met een grub op de nieuwe installatie, raak je dus niets kwijt !
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 20:53:40 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/07, 21:53:00 »
Zal het proberen wat beter uit te leggen.
Ik heb dus nu Xubuntu geinstalleerd op mijn pc en heb daar nu dus ook de grub van...
Ik zou graag de grub van Kubuntu terug hebben, zoals ie er toen uitzag.

Ik weet niet of dat duidelijker was :P
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 22:13:07 »
Maar ze hebben allebei dezelfde Grub... het enige wat je dus hoeft te doen is sudo update-grub vanuit Kubuntu. Daar heeft Pjotr volkomen gelijk in.

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/07, 22:33:54 »
Maar ze hebben allebei dezelfde Grub... het enige wat je dus hoeft te doen is sudo update-grub vanuit Kubuntu. Daar heeft Pjotr volkomen gelijk in.

Heb dat juist geprobeerd... Zonder resultaat...

Ze hebben waarschijnlijk dezelfde grub-versie, maar niet hetzelfde uiterlijk.
Ik had in Kubuntu de grub een beetje aangepast met een mooie achtergrond en achteraf heb ik Xubuntu geinstalleerd.
DUS: Mooie achtergrond weg en terug een zwart witte grub (van Xubuntu)
Ik zou dus gewoon die grub van Kubuntu terug hebben met mooie achtergrond...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/07, 23:15:09 »
De laatste gebruikte Grub zorgt voor de manier waarop je menu wordt getoond.
Zodra je een nieuwe kernel aangeboden krijgt van "een systeem", dan wordt door dat systeem de Grub-installatie overschreven. Heb je op dat moment Xubuntu "aan", dan wordt deze versie gebruikt.

Als je meerdere systemen naast elkaar installeert en alle systemen schrijven met hun eigen Grub naar de MasterBootRecord, dan zie je telkens weer een andere voorkeur omdat iedereen naar de MBR schrijft.
Wil je de Kubuntu-versie van Grub zien, moet je Kubuntu booten en daarin in de terminal update-grub uitvoeren.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/07, 23:19:12 »
De laatste gebruikte Grub zorgt voor de manier waarop je menu wordt getoond.
Zodra je een nieuwe kernel aangeboden krijgt van "een systeem", dan wordt door dat systeem de Grub-installatie overschreven. Heb je op dat moment Xubuntu "aan", dan wordt deze versie gebruikt.

Als je meerdere systemen naast elkaar installeert en alle systemen schrijven met hun eigen Grub naar de MasterBootRecord, dan zie je telkens weer een andere voorkeur omdat iedereen naar de MBR schrijft.
Wil je de Kubuntu-versie van Grub zien, moet je Kubuntu booten en daarin in de terminal update-grub uitvoeren.



Verbeter me als ik iets verkeerd heb gedaan....

Ik boot Kubuntu
Ik open de terminal
Ik typ sudo update-grub
dan komt er dit:
Generating grub.cfg ...
Found background: /home/stievie/Afbeeldingen/EgFox_Kubuntu_HD_2010_by_Eg_Art.jpg
Found background image: /home/stievie/Afbeeldingen/EgFox_Kubuntu_HD_2010_by_Eg_Art.jpg
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.0.0-17-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.0.0-17-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.0.0-16-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.0.0-16-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.0.0-12-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.0.0-12-generic
Found Microsoft Windows XP Home Edition on /dev/sda1
Found Ubuntu 11.10 (11.10) on /dev/sda5
Found Ubuntu 11.10 (11.10) on /dev/sda9
done

Ik herstart de pc en krijg weer diezelfde grub van Xubuntu...
Niet goed dus :(
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/07, 23:22:57 »
Probeer dit vanuit Kubuntu
sudo grub-install /dev/sdaen dan opnieuw starten.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/07, 23:32:28 »
Probeer dit vanuit Kubuntu
sudo grub-install /dev/sdaen dan opnieuw starten.


Aaaaaah!
Gelukt...=D

Nu heb ik weer mijn mooie grub ...
Ontzettend bedankt voor het geduld :)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/07, 23:42:40 »
Ontzettend bedankt voor het geduld :)
... daar zijn we hier voor ...

Mijn tip voor "1 hoofdsysteem" (met de ingewikkelde manier van installeren) komt vanuit de gedachte, dat het niet leuk is om telkens verrast te worden door een ander "login-scherm".
Als je met meerdere Linux-systemen werkt (sda2, sda5, sda9) dan schrijven alle versies Grub naar de MBR op het moment dat een nieuwe kernel 3.0.0-"365"-generic wordt geïnstalleerd. Welk systeem morgen naar je MBR schrijft, hangt van het moment van de dag af wanneer je pc gestart wordt. Als je telkens wilt dat dat Kubuntu moet zijn, dan moet je deze versie als laatste upgraden. Zo heb heb je vanuit Kubuntu telkens de laatste schrijfactie naar je MBR.
Als Grub zelf opgewaardeerd wordt, (dat zie je bij de aangeboden upgrades) dan moet je toekomstig de truc met sudo grub-install /dev/sda nogmaals vanuit Kubuntu uitvoeren als je de Grub-upgrade "verrast" in een ander systeem.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 23:45:47 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/07, 23:47:41 »
Als je telkens wilt dat dat Kubuntu moet zijn, dan moet je deze versie als laatste upgraden. Zo heb heb je vanuit Kubuntu telkens de laatste schrijfactie naar je MBR.

En hoe doe ik dat juist...
Ik had al begrepen dat het laatste OS je geinstalleerd hebt, zorgt voor de grub...
In mijn geval was dat tot voor kort Kubuntu, maar nu dat ik Xubuntu heb geinstalleerd is dat veranderd.
Moet ik dan gewoon die "sudo grub-install /dev/sda" doen? Of is dat iets anders?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Beekhof

  • Lid
Re: [OPGELOST] Grub behouden van een eerder geinstalleerd OS
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/09, 12:27:36 »
Opgelost en wel door de duidelijke uitleg van Pjor en Ron, maar ook HarzG voegt iets belangrijks toe:
iedere update van een nieuwe kernel (2.6...39, later 40 etc) kan de grub installatie wijzigen!?
Dus opppassen met een Multiboot systeem op meerdere schijven.
Dank voor jullie verfrissende bijdragen in dit toch wel gecompliceerd onderwerp, vooral ook door de m.i. noodzakelijke verbeteringen (Grub1 naar 2, naar ...)