Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot vraagjes.  (gelezen 1237 keer)

Offline Dump

  • Lid
Dualboot vraagjes.
« Gepost op: 2013/10/13, 12:28:29 »
Hoi allen op deze natte dag.
Dit is het moment om te gaan kl...en en een oude kast er uit te gooien en een nieuwere voor in de plaats klaar te gaan maken.
Het moet een dualboot worden.
Ik wil nu windows 7 ultimate naast ubuntu op mijn 2de computerkast gaan zetten.

Wie installeer ik het beste eerst. Windows 7 of Ubuntu.
Welke versie van Ubuntu  bied momenteel de langste ondersteuning.
Beide besturingen op dezelfde schijf of ieder op zijn eigen schijf. (ik heb er 2 vrij)
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/13, 12:31:35 »
- Beide op dezelfde fysieke schijf;
- Eerst Windows, dan Ubuntu;
- Ubuntu 12.04 LTS (tot april 2017 updates).

Als 't een oudere bak is, dan is Xubuntu 12.04 LTS wellicht een betere keuze:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Moet lukken zo. :)

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/13, 12:33:12 »
Goedendag Pjotr.
Dit antwoord gaat zo snel dat ik veronderstel dat het ook bij jou regent  :D.
Bedankt tot zover. Ik kom nog wel een keertje terug met een vraag, denk ik.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/13, 12:34:38 »
Goedendag Pjotr.
Dit antwoord gaat zo snel dat ik veronderstel dat het ook bij jou regent  :D.
Het begint wat op te klaren.... Dadelijk hopelijk de kans om even een frisse neus te gaan halen.  =D

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/13, 12:43:10 »
Ik zie nupas  je onderste opmerking van Xbuntu.
De kast (compac SR5325nl) is niet nieuw maar heeft zeker 3 gig geheugen en kan ik uitbreiden naar 4.
Het moederbord staat dit toe en ik heb nog 1gig  kaartjes Ik meen dat de kast van 2008 is maar toen wel een van de betere.
Ik wil er alleen maar mee downloaden (niet helemaal legaal heet dat geloof ik). Dus moet dat wel kunnen met Xbuntu?
En mijn scanner moet er o.. Mijn eerste kast heeft nu ook al windows 7 maar de scanner doet het niet want die wordt niet ondersteunt.
En omdat mijn printer goed is wil ik geen nieuwe all in one printer gaan kopen om dit probleem op te lossen.
Vandaar deze actie.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/13, 12:47:57 »
3 GB RAM is ruim voldoende voor hoofdversie Ubuntu. Maar ook Xubuntu kan; ook daarmee kun je naar hartelust torrents binnensleuren, met hetzelfde progje (Transmission) als in Ubuntu. Je kunt alle progjes en apparatuur die je wil hebben, net zo goed in Xubuntu installeren als in Ubuntu. Dat maakt geen verschil.

Overigens is het *binnenhalen* van auteursrechtelijk bezwaarde films, muziek e.d. in Nederland nog steeds volkomen legaal. Alleen het uitzaaien (ter beschikking van anderen stellen) is dat niet.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/13, 12:58:10 door Pjotr »

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/13, 13:53:13 »
Bedankt, Pjotr, dat je mij er op wijst dat deze manier van downloaden niet is toegestaan. Ik zie er daarom nu dan ook maar van af.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/13, 14:23:47 »
Bedankt, Pjotr, dat je mij er op wijst dat deze manier van downloaden niet is toegestaan. Ik zie er daarom nu dan ook maar van af.
Gr. Dump.
Pjotr bedoeld dat het wel legaal is (dus niet verboden) om te downloaden maar wel  om het ter beschikking stellen van auteursrechtelijke files verboden is.  :D
« Laatst bewerkt op: 2013/10/13, 15:40:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/13, 15:12:00 »
Pffffffffffffffffffffft, ik schrok al.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/13, 17:34:51 »
Overigens is het *binnenhalen* van auteursrechtelijk bezwaarde films, muziek e.d. in Nederland nog steeds volkomen legaal. Alleen het uitzaaien (ter beschikking van anderen stellen) is dat niet.  :)
Het genoemde programma (Transmission) gebruikt Bittorrent en zal standaard (fragmenten van) de download weer verspreiden naar andere downloaders, wat ook volgens deze stelling niet legaal is.
Voor de volledigheid: Het *binnenhalen* van (niet-vrije) software is alleen legaal na het verkrijgen van nadrukkelijke toestemming.
Zo is het altijd toegestaan om muziek en films te downloaden, ook als de bron onrechtmatig is. Voor software geldt dit niet. Wie een programma gekocht heeft, mag er een reservekopie van maken, maar software downloaden is echt wat anders dan een reservekopie maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/13, 18:18:08 »
In principe download ik alleen op zijn tijd  nzb"s van films. En dat  mag dus wel.
Bedankt voor je reactie.
Gr Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline jolo

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/13, 18:52:35 »
Als je die upgrade versie van Windows 7 Ultimate nog niet hebt aangeschaft, kun je waarschijnlijk beter de Windows 7 Home Editie upgrade aanschaffen. Want die is een stuk goedkoper. Of eventueel de upgrade versie van Windows 8.1 Pro, zodra deze uitkomt.   

Alleen (nzb's van) films downloaden zou inderdaad geen probleem moeten zijn, in Nederland. Dat kan zelfs zonder Windows op de pc. Bijvoorbeeld via Spotlite. Of draai je nog specifieke Windows applicaties?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/13, 20:05:43 »
Als je die upgrade versie van Windows 7 Ultimate nog niet hebt aangeschaft, kun je waarschijnlijk beter de Windows 7 Home Editie upgrade aanschaffen. Want die is een stuk goedkoper. Of eventueel de upgrade versie van Windows 8.1 Pro, zodra deze uitkomt.   

8.1 is sowieso goedkoper ja. Voor bestaande 8.0-gebruikers zelfs gratis.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/13, 20:35:00 »
Ik heb de windows 7 ultimate al. Maar vraag me niet hoe!

Na de Ubuntu naast de windows ultimate te hebben gezet ga ik er van uit dat ik tijdens de opstart een keuze krijg. Maar als ik opstart krijg ik het volgende.
Kast aanzetten
Knipperend streepje links boven in scherm
veld met de tekst "buiten bereik"
Knipperend streepje links boven in scherm
Ubuntu scherm met daar op een veld met
           naam v/d comp             hier achter een icoon (terug, ubuntu, ubuntu 2d)
           wachtwoord
           gastsessie

Ubunti 12.04LTS

Ubuntu opent perfect als ik mijn ww in typ.
 Is geupdate en moet verder nog worden aangepast naar mijn wensen. Komt later wel.
Eerst nu mijn keuze kunnen maken bij de opstart tussen Ubuntu OF Windows 7
Moet er soms in de bios nog iets aangepast worden?
Gr. Dump.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/13, 21:23:31 door Dump »
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/14, 18:09:51 »
Ik heb bij de installatie van Ubuntu (na de windows 7 installatie) de partitie grootte aangepast. Mogelijk dat daar het probleem in zou kunnen zitten. Ik heb even gekeken met gparted en zag de windows installatie daar trouwens nog wel bij staan. Omdat ik een beetje ongeduldig ben EN omdat ik, afgezien van de updates, verder nog niets belangrijks had geïnstalleerd heb ik gewoon de gehele schijf weer met gparted naar ntsf gezet. Ik begin even overnieuw en laat Ubuntu straks zelf wel de grootte bepalen. Ik heb nu even de tijd en zolang duurd het allemaal niet. Ik kom er op terug. Hopelijk is het dan goed.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/14, 19:34:06 »
Het probleem had denk ik eerder te maken met de resolutie van het grafische GRUB-menu. Dat gaat blijkbaar niet helemaal goed samen met je grafische kaart, vandaar de "buiten bereik" melding. Op dat moment zou je de keuze tussen Ubuntu en Windows te zien moeten krijgen maar blijft het beeld dus zwart. Voor wat het nog waard is een mogelijke oplossing: http://askubuntu.com/questions/153040/frequency-out-of-range-please-change-display-mode

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot vraagjes.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/14, 20:53:19 »
Hallo erik1984.
Na op verschillende manieren dubbele installaties gedaan te hebben bleef hetzelfde probleem. Nadat er een lampje bij mij is gaan branden is het opgelost. Omdat de kast nog steeds op "eerst  booten van de cd-rom" staat kreeg de kast bij het opstarten niet de kans mij een keuze aan te bieden. Na dit veranderd te hebben in de bios werd mij deze keuze gelijk aan geboden. Pffffffffffffffffft. Je moet het maar weten.
Nu jij deze andere optie aanbied bedenk ik dat ik mogelijk in de bios de onboard kaart moet uitzetten. Is het proberen waard.
Nu eerst eten want ik kwam daar niet aan toe. Ik kan nu tenminste verder gaan. Bedankt voor je in breng.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.