Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download  (gelezen 3538 keer)

Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Gepost op: 2012/10/22, 18:34:25 »
Als je nu gaat naar http://www.ubuntu.com/download/desktop/

en je klikt op Get Ubuntu 12.10, dan krijg je eerst een donatiepagina. Je kunt dan kiezen om te betalen of helemaal doorscrollen en gratis doorgaan.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/22, 18:39:40 »
deze stond er toch al bijna een maand? (kwam in n ander topic naar voren geloof ik).

Maar op zich vind k t wel goed. je hoeft niet per se te doneren, maar je krijgt wel nog eens verteld dat je een gratis iets download, waar veel mensen hard aan gewerkt hebben, en dat die best een fooi kunnen gebruiken :).
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/22, 19:08:34 »
Wat wel aardig is: je kunt kiezen aan welk specifiek onderdeel je je geld wil doneren.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/22, 19:20:45 »
Op zich een goed idee om gratis en goed gemaakt te belonen, maar toch heb ik er een beetje een raar gevoel bij.

Citaat
Millions agree that Ubuntu is a great piece of software
Ergens las ik dat er rond de 12.000.000 gebruikers zijn en dat zou dan met $16,- uitkomen op $192.000.000,- per release!
Dus elk halfjaar een slordige $200 miljoen ( $400 miljoen per jaar ), als we de gebruiker positief inschatten en hij bereid is om $16 te doneren.

Op de pagina geen enkele verwijzing hoeveel geld naar welk topic gaat, laat staan hoeveel er al is binnengehaald.
En komt dit geld echt terecht bij die broodloze programmeur?

Mij is altijd voorgehouden dat het grootste gedeelte van de code geschreven is door programmeurs die in dienst zijn van multinationals, dus echt honger lijden zullen die niet echt.

Ze laten het nu overkomen met deze opzet dat het een soort van 'achterkamertjes hobby clubje' bezig is om Ubuntu in leven te houden.
En ... las ik dat goed dat er reclame binnen Ubuntu zit ..... hhmmm  ???
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/22, 19:54:11 »
werkt enkel met PayPal , zelfs de Wikipedia is beter georganiseerd ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/22, 20:47:36 »
Citaat
Millions agree that Ubuntu is a great piece of software
Ergens las ik dat er rond de 12.000.000 gebruikers zijn en dat zou dan met $16,- uitkomen op $192.000.000,- per release!
Dus elk halfjaar een slordige $200 miljoen ( $400 miljoen per jaar ), als we de gebruiker positief inschatten en hij bereid is om $16 te doneren.
Ik denk dat er een heel groot deel is van die 12 miljoen gebruikers die niet doneren, dus het eindbedrag zal vele malen lager uitvallen.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/22, 20:48:23 »

werkt enkel met PayPal , zelfs de Wikipedia is beter georganiseerd ;)

En voor PayPal moet je minstens 18 zijn én daar moet je ook nog een CreditCard aan koppelen. Als ze iets als iDeal zouden kunnen regelen, dan zou het in ieder geval al veel beter te doen zijn.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/22, 21:23:44 »

werkt enkel met PayPal , zelfs de Wikipedia is beter georganiseerd ;)

En voor PayPal moet je minstens 18 zijn én daar moet je ook nog een CreditCard aan koppelen. Als ze iets als iDeal zouden kunnen regelen, dan zou het in ieder geval al veel beter te doen zijn.

Fout. PayPal kun je ook aan je bankrekening koppelen. Ik heb mijn PayPal ook gewoon aan mijn bankrekening gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/22, 21:25:17 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/22, 21:43:40 »
En voor PayPal moet je minstens 18 zijn
Onder de 18 zou ik onderaan voor "Not now, take me to the Download >" gaan en doneren aan anderen overlaten.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/22, 22:08:51 »
Het zou wel handiger zijn dat er een mogelijkheid is om b.v.  via iDeal te kunnen doneren, dan vind ik het geen probleem om wat te doneren voor ondersteuning.  :)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/22, 23:25:24 »

werkt enkel met PayPal , zelfs de Wikipedia is beter georganiseerd ;)

En voor PayPal moet je minstens 18 zijn én daar moet je ook nog een CreditCard aan koppelen. Als ze iets als iDeal zouden kunnen regelen, dan zou het in ieder geval al veel beter te doen zijn.

Fout. PayPal kun je ook aan je bankrekening koppelen. Ik heb mijn PayPal ook gewoon aan mijn bankrekening gekoppeld.
I stand corrected.

En voor PayPal moet je minstens 18 zijn
Onder de 18 zou ik onderaan voor "Not now, take me to the Download >" gaan en doneren aan anderen overlaten.  :)
't Zou makkelijker zijn om gewoon zo'n shortcut te hebben voor minors of non-PayPallers. Niet dat ik ooit die website gebruik, ik heb liever cdimage.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/23, 00:41:02 »
Het idee is goed en mooi bedacht.
Voor een LTS versie zou ik persoonlijk eerder een donatie geven dan voor een tussen versie en dan niet omdat de huidige versie nou niet echt goed werkt op 1 van mijn systemen of omdat ik Xubuntu gebruik.
Meer omdat ik geen interesse heb om voor iedere tussen versie die eigenlijk meer een test versie is, te betalen.

Ik had wel een donatie willen doen maar daar heb ik vanaf gezien.
Dat ik er vanaf zie is niet zozeer dat ze de Amazon meuk erin gedaan hebben maar meer hoe ze op het commentaar reageerde en in plaats er naar te luisteren en er iets mee te doen, ze eerst een berg commentaar gaven en daarna een verkapte oplossing gaven en wat ze nu willen gaan doen.
Ik mis het donatie balkje marketing.  Kunnen ze goed gebruiken.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/23, 02:06:24 »
Misschien ben ik te nuchter voor deze gang van zaken, maar ik vind deze actie vrij opdringerig over komen. Je leidt mensen om de tuin door ze eerst een donatiepagina voor te schotelen, alsof je een "Wacht! Dit is nog niet alles!"-boodschap krijgt wanneer je een tab sluit.

Je vraagt mensen om een gunst, doe dat dan op een bescheiden en respectvolle manier. Canonical lijkt echter een pad van  vlotte, met (flauwe) grapjes doorspekte PR-teksten ingeslagen te hebben.

En dan laat ik de - voor niet-ingewijden - totaal betekenisloze termen als "Upstream" en "Debian" buiten beschouwing.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/23, 02:09:43 door Cumulus007 »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/23, 07:49:12 »
Ik vind het wel logisch dat men probeert wat meer inkomsten te genereren. Bij de ontwikkelaars moet nou eenmaal ook brood op de plank komen. Ik hoop eerlijk gezegd dat ze voldoende inkomsten genereren uit donatie en ga zelf ook doneren want anders komt er na Amazongate wel weer een volgende *****gate...

De manier waarop men het nu probeert is overigens inderdaad wel gericht op klikvee... :rolleyes:

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/23, 08:35:52 »
Een klein weetje i.v.m. die PayPal;

zowel TopGear als Vistaus hebben gelijk;

- als gast bij PayPal dien je je Creditcard te koppelen aan de transactie. (Wat ik zeer dom vind vermits de grote groep bestaat uit mensen die niet eens zo'n kaart hebben)
- Echter kan je wel een PayPal account aanmaken, gekoppeld aan je bankrekening. Dit is redelijk laagdrempelig maar eer je kan doneren dien je 1-3 werkdagen geduld te hebben. + het is een Amerikaanse Bank die eraan gekoppeld is (so long privacy dus ;) ) .

iDeal had in mijn ogen ook beter geweest, maar hadden ze het voorbeeld gevolgd van de Wikipedia-donatie laatstleden konden ze leren dat gewone overschrijvingen en fysiek geld op een rekening storten bijzonder doeltreffend zijn; Wikipedia is volledig uit de kosten + hebben ze zelfs een geldreserve kunnen opbouwen.

Jammer dat er zó minimalistisch geredeneerd wordt bij Canonical; die laksheid belemmert enthousiaste donaties en gemakkelijke overschrijvingen in diverse landen, en je gaat me toch niet vertellen dat een rekening openen in Europa, Amerika (...) een te groot obstakel is eh ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/23, 08:38:08 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/23, 09:40:17 »

Jammer dat er zó minimalistisch geredeneerd wordt bij Canonical; die laksheid belemmert enthousiaste donaties en gemakkelijke overschrijvingen in diverse landen, en je gaat me toch niet vertellen dat een rekening openen in Europa, Amerika (...) een te groot obstakel is eh ;)

Een bank-rekening is tegenwoordig ook niet meer gratis, om maar niet te praten over het overmaken naar een rekening in het buitenland.
Ik denk dat er veel mensen moeten doneren willen ze dan iets overhouden als de kosten eraf zijn.
Dit is echt wel een redelijke oplossing.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/23, 10:47:30 »
@Joris: Nee, in NL duurt het 1 werkdag en niet langer.

@Gandyman: Mjjn rekening bij ABN AMRO was gewoon gratis en die heb ik eind vorig jaar geopend en hij is nog steeds gratis. ING betaal je wel per kwartaal.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/23, 11:07:02 »
@Vistaus: hier in België wordt vermeld 1-3 werkdagen (vermoedelijk omwille van de kruispuntbank) bij PayPal zelf.

@Gandyman: bij Argenta heb je zo een rekening geopend met 0,0 € kosten , dus het is wel degelijk mogelijk (België) ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/23, 12:53:22 »
ABN AMRO graits? laat me niet lachen!
Waarom gaan dan de tarieven omhoog voor je rekening?

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven2013/vragen.html#/?s=0/:S0

Ik zei niet dat je niks hoeft te betalen bij ABN, ik zei dat je bij een rekening zoals die van mij niks hoeft te betalen. Of dacht je dat er maar één type rekening bestond? Je hebt verschillende pakketten. Sommige zijn betaald, sommige zijn gratis.

Offline Dave

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/23, 12:57:39 »
Je ziet zo vaak dat men kan doneren als iets gratis is. Kijk maar naar Wordress-plugins bijv. of naar thema's. Dan staat er ook een doneer knop bij het product. Is niets mis mee. Is heel gewoon. De rugzak van Mark blijft niet vol zitten met euro's. Het moet toch ergens vandaan komen, de ontwikkeling gaat immers gewoon door. Plus, je bent het niet verplicht. Een simpele gebruiker legt ik weet niet hoeveel voor Windows op tafel, dus.....................en die zijn pas simpel. Toch?

Nee hoor, voor mij dus geen enkel probleem.

yepp en ook na elke update van add-ons in firefox krijg je het in beeld.
Vind het geen enkel probleem om te doneren voor dit zo geweldige besturingssysteem

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/23, 15:02:21 »
@Cumulus007, De pr afdeling slecht? Dat geloof ik niet. Mark doet het ook zo goed met zijn berichten en ze gaan zo goed om met kritiek die ze krijgen op de beslissingen die ze nemen.
Ze doen het juist zo goed kijk maar naar hoe ze met de reacties op het Amazon gebeuren om zijn gegaan en wat ze nu gaan doen.
http://techcrunch.com/2012/10/18/canonical-ceo-mark-shuttleworth-tires-of-critics-moves-key-ubuntu-developments-out-of-public-eye/
Ofwel hoe maak je het alleen maar erger tot de huidige gebruiker waar hij in een ander bericht toch al geen boodschap aan had, hem de rug toe keert en een andere distro gaan gebruiken.
Hij wil het groot maken maar hij vergeet dat hij het moet hebben van zijn huidige achterban want mensen die het niet gebruiken zullen niet doneren en al helemaal niets kopen bij Amazon via Cononical. Voor inkomsten zijn ze dus afhankelijk van de huidige gebruikers en daar mogen ze wel eens wat beter mee om gaan.
Het zijn namelijk ook die gebruikers die Ubuntu mee hebben verspreid en het zo mee groot gemaakt hebben.
Zet die tegen je op en je bent zo weer bij 0.

Edit:
Nog een linkje wat ik net tegenkwam.
http://ftbeowulf.wordpress.com/2012/10/20/ubuntus-raring-ruckus-much-ado-about-nothing/
« Laatst bewerkt op: 2012/10/23, 15:07:42 door emiel1976 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/23, 16:02:10 »
http://techcrunch.com/2012/10/18/canonical-ceo-mark-shuttleworth-tires-of-critics-moves-key-ubuntu-developments-out-of-public-eye/
Ofwel hoe maak je het alleen maar erger
Nee hoor. Gewoon handiger zo. Voorkomt een hoop nutteloos gezeur en gezeik van een hoop halve zolen die totaal niet weten waar ze het over hebben, en daardoor des te harder kwaken en blaten.   =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/23, 16:24:23 »
Dat heet uitstel van executie. Ofwel de kritiek komt toch wel en als ik het zo lees is het iemand die graag alleen maar ja knikkers om zich heeft en niet tegen kritiek kan.
Leuk om dingen te testen als je alleen maar ja knikkers hebt.
Cononical zou als ze slim zijn in plaats van dit soort domme acties beter Mark de mond snoeren en iemand het woord laten voeren met enige ervaring met communicatie want nu stapelt de ellende zich op en het is ook nog eens ontiegelijk saai.
Ben geen Jobs fan maar ook als niet liefhebber maar dat was wel de man die je lucht kon verkopen als goud.
Enige lucht die Mark los krijgt is een gaap van de kijker/luisteraar.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/23, 16:29:30 »
Citaat
Nee hoor. Gewoon handiger zo. Voorkomt een hoop nutteloos gezeur en gezeik van een hoop halve zolen die totaal niet weten waar ze het over hebben, en daardoor des te harder kwaken en blaten.

poeh, wat een verbaal geweld van je! (De opensource community is een oude community van meedenker/ontwikkelaars en testers)
Soi, Mark is duidelijk nu. Dat weer wel.

Re: Voortaan eerst een donatiepagina, dan pas de download
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/23, 16:29:56 »
Dat heet uitstel van executie. Ofwel de kritiek komt toch wel en als ik het zo lees is het iemand die graag alleen maar ja knikkers om zich heeft en niet tegen kritiek kan.
Leuk om dingen te testen als je alleen maar ja knikkers hebt.
Cononical zou als ze slim zijn in plaats van dit soort domme acties beter Mark de mond snoeren en iemand het woord laten voeren met enige ervaring met communicatie want nu stapelt de ellende zich op en het is ook nog eens ontiegelijk saai.
Ben geen Jobs fan maar ook als niet liefhebber maar dat was wel de man die je lucht kon verkopen als goud.
Enige lucht die Mark los krijgt is een gaap van de kijker/luisteraar.

Luchtige inhoud hoor emiel; Mark heeft het bij het rechte eind om dat zo te gaan doen, alleen hoop ik dat het geen excuus is voor lugubere dingen als Amazonreclame in 12.10. Buiten dat heeft die gast honderd ten honderd gelijk om pottenkijkers buiten te houden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort